Snak afledt af "Nybegynder med stort N!"

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Purellum
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: 1

Snak afledt af "Nybegynder med stort N!"

Indlæg af Purellum »

moppe skrev:Det kan ikke betale sig at køre længere væk end den nærmeste Harald Nyborg butik, købe sådan et sæt her http://www.harald-nyborg.dk/p2322/halog ... saet-3x20w og smide lamperne væk.
129 kroner for en 60w transformator....
Moppe, jeg har aldrig prøvet, er du sikker på at 12V er nok?

Hvis det er, kan denne vel også bruges: http://www.harald-nyborg.dk/p1804/transformer-20-60va ??

Og nu bor jeg for langt væk; men jeg vil sælge en Märklin 66191 18V 18VA for bare 20 kr. ;)

Per.
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nybegynder med stort N!

Indlæg af moppe »

Det ligner i mine øjne en elektronisk transformator, det vil sige at output ikke er 50Hz sinus.

Sådan en ville jeg ikke bruge.

Klaus
Purellum
Stationsbetjent

Indlæg af Purellum »

8-)

Til passive komponenter er den elektroniske nu lige så god; men jeg har stadig mine tvivl om spændingen.

En brokobling og en lyt ville hjælpe meget, spoler kan bedre li' jævnspænding :)

Per.

8-)
bqg
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail

Indlæg af bqg »

Purellum skrev:8-)
spoler kan bedre li' jævnspænding
En spole er ikke mere eller mindre glad for AC eller DC.
Men den fungerer bedst ved den spænding og strømart som den er konstrueret til.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Purellum skrev:En brokobling og en lyt ville hjælpe meget, spoler kan bedre li' jævnspænding
Undtagen spoler i et Märklin sporskifte....

Klaus
Purellum
Stationsbetjent

Indlæg af Purellum »

8-)
bgg skrev:En spole er ikke mere eller mindre glad for AC eller DC.
Men den fungerer bedst ved den spænding og strømart som den er konstrueret til.
En spole der påtrykkes jævnspænding har kun den ohmske modstand til at begrænse strømmen, hvorimod en spole der påtrykkes vekselspænding,
ud over den ohmske modstand også har den reaktive / induktive modstand. I en given spole vil der derfor løbe en større strøm ved en given jævnspænding
end ved den samme vekselspænding, og da det alene er strømmen der skaber magnetismen som vi her er interesseret i, er en given DC-spænding altså bedre
til at skabe magnetisme i en given spole, end den samme spænding påtrykt som AC.

Mange 24V AC-relæer kan trække ved 12V DC; men ikke ved 12V AC.

Læs venligst: http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_spole

Jeg tror at Moppe godt ved hvad jeg mener; hans bekymring er den permanente magnetisering af kernen i spolen; det kan også være et problem med
relæerne i eksemplet ovenfor; men det at kernen bliver magnetiseret ændrer ikke det faktum at der vil løbe en større DC-strøm end AC-strøm i en given
spole ved en given spænding, og at der derfor vil skabes et kraftigere magnetfelt.

At spoler i forskellige konstuktioner virker bedst ved den spænding og strømart de er konstrueret til er jeg enig i; men det ændrer ikke ovenstående.

Per.

8-)
Erik Olsen
Lokomotivfører
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

Purellum skrev:
bgg skrev:Men den fungerer bedst ved den spænding og strømart som den er konstrueret til.
En spole der påtrykkes jævnspænding har kun den ohmske modstand til at begrænse strømmen, hvorimod en spole der påtrykkes vekselspænding, ud over den ohmske modstand også har den reaktive / induktive modstand.
Jo, "Men den fungerer bedst ved den spænding og strømart som den er konstrueret til" gælder vel fortsat. Der var ingen der talte om virkningsgrad (effektivitet) her.
Purellum
Stationsbetjent

Indlæg af Purellum »

8-)
Der var ingen der talte om virkningsgrad (effektivitet) her.
Jo, det var netop hvad jeg gjorde i mit indlæg hvor jeg foreslog at lave den "ukendt-formede" AC om til DC:
Til passive komponenter er den elektroniske nu lige så god; men jeg har stadig mine tvivl om spændingen.

En brokobling og en lyt ville hjælpe meget, spoler kan bedre li' jævnspænding :)
Jeg beklager da meget at mit udsagn har kunnet tolkes anderledes.

Per.

8-)
Erik Olsen
Lokomotivfører
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

Purellum skrev:
Der var ingen der talte om virkningsgrad (effektivitet) her.
Jo, det var netop hvad jeg gjorde i mit indlæg hvor jeg foreslog at lave den "ukendt-formede" AC om til DC:
Beklager, jeg burde have skrevet "Der var ingen andre der talte om virkningsgrad (effektivitet) her". Dit svar var (for mig i hvert fald) forvirrende eftersom det tilsyneledende anførte at tidligere svar om brug af AC/DC til spoler var ukorrekte.

Du er den første nogensinde jeg har set bekymre sig om virkningsgrad (effektivitet) på en modeljernbane. Det gælder vel fortsat at "den fungerer bedst ved den spænding og strømart som den er konstrueret til", også når vi taler om virkningsgrad (effektivitet).
bqg
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail

Indlæg af bqg »

Purellum skrev:8-)
Mange 24V AC-relæer kan trække ved 12V DC; men ikke ved 12V AC.
Jeg er udmærket bevandret i vekselstrømsteori, da det har været mit fag i 45 år.

Så det du påstår er at en spole beregnet til 22o v dc virker lige så godt ved 110 v dc, det må jo være det man skal udlede af ovenstående.
For hvis det skal bruges som bevis, at et 24 v ac relæ ikke kan trække på den halve spænding, men et dc relæ kan.

Hvad er det for en bevisførsel der siger nogle kan og andre ikke, den holder ingen steder.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Besvar