8-)
bgg skrev:En spole er ikke mere eller mindre glad for AC eller DC.
Men den fungerer bedst ved den spænding og strømart som den er konstrueret til.
En spole der påtrykkes jævnspænding har kun den ohmske modstand til at begrænse strømmen, hvorimod en spole der påtrykkes vekselspænding,
ud over den ohmske modstand også har den reaktive / induktive modstand. I en given spole vil der derfor løbe en større strøm ved en given jævnspænding
end ved den samme vekselspænding, og da det alene er strømmen der skaber magnetismen som vi her er interesseret i, er en given DC-spænding altså bedre
til at skabe magnetisme i en given spole, end den samme spænding påtrykt som AC.
Mange 24V AC-relæer kan trække ved 12V DC; men ikke ved 12V AC.
Læs venligst:
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_spole
Jeg tror at Moppe godt ved hvad jeg mener; hans bekymring er den permanente magnetisering af kernen i spolen; det kan også være et problem med
relæerne i eksemplet ovenfor; men det at kernen bliver magnetiseret ændrer ikke det faktum at der vil løbe en større DC-strøm end AC-strøm i en given
spole ved en given spænding, og at der derfor vil skabes et kraftigere magnetfelt.
At spoler i forskellige konstuktioner virker bedst ved den spænding og strømart de er konstrueret til er jeg enig i; men det ændrer ikke ovenstående.
Per.
8-)