Nybegynder med stort N!

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Volex
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Nybegynder med stort N!

Indlæg af Volex »

moppe skrev:
Volex skrev:Jeg har søgt lidt på nettet og er altså faldet for Märklin H0 C-skinne systemet
Det er også smart.

Du skal bare overveje en ting, inden du bygger med C-skinner (og Märklin i det hele taget): Vil du lægger dig fast på en enkelt leverandør af et dyrt skinnesystem?

Jeg kan ikke finde på en god grund til at vælge 3-skinne systemet til fast anlæg, ud over at din far har det. Det er dyrt, der er kun en enkelt producent af det og sortimentet er forholdsvis begrænset.

Klaus
Har ikke noget i mod at lægge mig fast til en enkelt leverandør, også selvom det er lidt dyrt :)
Vil dog gerne vide hvilke begrænsninger sortimentet har, i forhold til andre producenter?
Volex
Trafikelev

Indlæg af Volex »

bqg skrev:

Hvis du er interesseret, har jeg Märklin Gleisplanung 2D/3D som jeg vil sælge eller bytte for Sommerfeldt katalog 002(køreledninger)
Hvad skulle du evt. have for dit Märklin Gleisplanung 2D/3D hvis det var?
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Volex skrev:Har ikke noget i mod at lægge mig fast til en enkelt leverandør, også selvom det er lidt dyrt :) Vil dog gerne vide hvilke begrænsninger sortimentet har, i forhold til andre producenter?
Jeg synes C-sporet er et lækkert spor, men jeg synes også det har sine begrænsninger. Märklins C-spor har en fast geometri og et begrænset udvalg i sporskifter. Det er fint i starten, men hvis du på sigt ønsker mere realistiske sporforløb osv., så kommer Märklins C-spor hurtigt til kort. På 2-skinne-fronten (altså alle andre end Märklin) kan du lave stort set alle sporforløb du kan tænke dig, og skinnerne er også billigere end C-sporet.

Märklin har også K-sporet, men (og det er min mening) det er et gammelt spor og det synes jeg det bærer præg af. Det er forholdsvis markante skinneprofiler og ikke nær så fint som nyere sporsystemer. Derudover er du igen begrænset af et lille udvalg af sporskifter. Du kan dog købe en flexskinne og lave mere realistiske sporforløb end du kan med C-sporet, men det er stadig dyrt.

Jeg selv genstartede med Märklin, da jeg gik ind i hobbyen igen for snart 8 år siden. Ret hurtigt ville jeg dog mere, så jeg valgte at skifte til 2-skinne og det har jeg ikke fortrudt. Jeg har købt C-sporet til 2-skinne (fra Trix), jeg bruger det til prøvebaner osv., det er et lækkert spor. Til mit modulanlæg har jeg blandet både Tillig, Roco og PECO spor. Jeg synes det fede ved 2-skinne er, at jeg kan blande skinnerne fra de forskellige producenter.

I sidste ende er det jo blot modeltog, og ligemeget hvad du vælger er det et evigt kompromis. Du skal gøre op med dig selv om du kan leve med de begrænsninger det giver, når det kun er Märklin der laver skinner til deres tog.

Når alt kommer til alt, synes jeg det er vigtigst, at kunne køre tog med sine venner. Så hvis alle dine venner har Märklin, så er det hvad du skal vælge. Hvis det er lidt blandet hvad folk har, så vil jeg klart overveje 2-skinne i stedet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Volex
Trafikelev

Indlæg af Volex »

bahnfannet skrev: Jeg synes C-sporet er et lækkert spor, men jeg synes også det har sine begrænsninger. Märklins C-spor har en fast geometri og et begrænset udvalg i sporskifter. Det er fint i starten, men hvis du på sigt ønsker mere realistiske sporforløb osv., så kommer Märklins C-spor hurtigt til kort. På 2-skinne-fronten (altså alle andre end Märklin) kan du lave stort set alle sporforløb du kan tænke dig, og skinnerne er også billigere end C-sporet.

Märklin har også K-sporet, men (og det er min mening) det er et gammelt spor og det synes jeg det bærer præg af. Det er forholdsvis markante skinneprofiler og ikke nær så fint som nyere sporsystemer. Derudover er du igen begrænset af et lille udvalg af sporskifter. Du kan dog købe en flexskinne og lave mere realistiske sporforløb end du kan med C-sporet, men det er stadig dyrt.

Jeg selv genstartede med Märklin, da jeg gik ind i hobbyen igen for snart 8 år siden. Ret hurtigt ville jeg dog mere, så jeg valgte at skifte til 2-skinne og det har jeg ikke fortrudt. Jeg har købt C-sporet til 2-skinne (fra Trix), jeg bruger det til prøvebaner osv., det er et lækkert spor. Til mit modulanlæg har jeg blandet både Tillig, Roco og PECO spor. Jeg synes det fede ved 2-skinne er, at jeg kan blande skinnerne fra de forskellige producenter.

I sidste ende er det jo blot modeltog, og ligemeget hvad du vælger er det et evigt kompromis. Du skal gøre op med dig selv om du kan leve med de begrænsninger det giver, når det kun er Märklin der laver skinner til deres tog.

Når alt kommer til alt, synes jeg det er vigtigst, at kunne køre tog med sine venner. Så hvis alle dine venner har Märklin, så er det hvad du skal vælge. Hvis det er lidt blandet hvad folk har, så vil jeg klart overveje 2-skinne i stedet.
Kan du evt. komme med eksempler på sporforløb, som Märklins C-spor ikke kan lave? Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kan se begrænsningerne mht. div. sporforløb. Jeg er, som sagt, nybegynder med et virkeligt stort N. :mrgreen:
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Volex skrev:Kan du evt. komme med eksempler på sporforløb, som Märklins C-spor ikke kan lave? Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kan se begrænsningerne mht. div. sporforløb. Jeg er, som sagt, nybegynder med et virkeligt stort N. :mrgreen:
Det er jo selvfølgelig en smagssag, hvor meget man går i detaljen. Jeg kan godt lide lange slanke kurver og især stationer hvor banen f.eks. krummer ganske svagt. Jeg synes det giver mere realisme hvis stationen ligger lidt skævt, i stedet for snorlige. Det mener jeg ikke, at jeg kan lave ordentligt med C-sporet, da jeg er bundet af geometrien. Jeg kan til gengæld nemt lave det med flexskinner, hvorfor jeg foretrækker dem til faste anlæg.

Når det kommer til midlertidige anlæg, gulvbaner osv. så er jeg all-in på C-sporet (i Trix-udgaven dog, da jeg som nævnt kører 2-skinne).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Volex skrev: Kan du evt. komme med eksempler på sporforløb, som Märklins C-spor ikke kan lave? Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kan se begrænsningerne mht. div. sporforløb. Jeg er, som sagt, nybegynder med et virkeligt stort N. :mrgreen:
En lang blød kurve der bugter sig gennem landskabet.

Med C-skinner bliver det hele til "ligeud og drej og ligeud igen" kig på den sporplan jeg havde lavet på sporskiftet. Alt er ligeud'er og drejeskinner.

Jeg er til bløde kurver (derfor elsker jeg min kone ;-) ) det er bare umuligt med C-skinner.....
Anyhow, er du til C-skinner, så kan de fås til 2-skinne drift under navnet Trix. Så er det kun skinnerne der skal skiftes ud hvis/når du bliver træt af at høre slæbeskoen larme.

Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

C skinner da også kombineres med K skinner, hvis man ønsker kurvede områder ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Korrekt, men så ser jeg ingen grund til at bruge C-skinner overhovedet.

Og vil man køre med skinner uden ballast, er PIKO A-skinnen i mine øjne et bedre valg, idet der er større udvalg i sporskifte osv og er er pænere spor med sine tynde skinnestrenge. Nå ja også er de billigere og lettere at sætte servodrev under så de skifter pænt og langsomt.

Klaus
speed180
Ledvogter
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Indlæg af speed180 »

moppe skrev:Nå ja også er de billigere og lettere at sætte servodrev under så de skifter pænt og langsomt.
Tja og samtidig undgå problemer med afbrændte eller defekte sporskiftedrev :D
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Nå ja, det et så en lille bonus oveni.
Drev til K-skifte dør en stille død, når de drives med jævnspænding (læs: en digitaldekoder) - også selvom man fjerner endeafbryderne.
C-skinne drevene er heller ikke kendt for deres stabilitet.

Klaus
Besvar