Volex skrev:Har ikke noget i mod at lægge mig fast til en enkelt leverandør, også selvom det er lidt dyrt :) Vil dog gerne vide hvilke begrænsninger sortimentet har, i forhold til andre producenter?
Jeg synes C-sporet er et lækkert spor, men jeg synes også det har sine begrænsninger. Märklins C-spor har en fast geometri og et begrænset udvalg i sporskifter. Det er fint i starten, men hvis du på sigt ønsker mere realistiske sporforløb osv., så kommer Märklins C-spor hurtigt til kort. På 2-skinne-fronten (altså alle andre end Märklin) kan du lave stort set alle sporforløb du kan tænke dig, og skinnerne er også billigere end C-sporet.
Märklin har også K-sporet, men (og det er min mening) det er et gammelt spor og det synes jeg det bærer præg af. Det er forholdsvis markante skinneprofiler og ikke nær så fint som nyere sporsystemer. Derudover er du igen begrænset af et lille udvalg af sporskifter. Du kan dog købe en flexskinne og lave mere realistiske sporforløb end du kan med C-sporet, men det er stadig dyrt.
Jeg selv genstartede med Märklin, da jeg gik ind i hobbyen igen for snart 8 år siden. Ret hurtigt ville jeg dog mere, så jeg valgte at skifte til 2-skinne og det har jeg
ikke fortrudt. Jeg har købt C-sporet til 2-skinne (fra Trix), jeg bruger det til prøvebaner osv., det er et lækkert spor. Til mit modulanlæg har jeg blandet både Tillig, Roco og PECO spor. Jeg synes det fede ved 2-skinne er, at jeg kan blande skinnerne fra de forskellige producenter.
I sidste ende er det jo blot modeltog, og ligemeget hvad du vælger er det et evigt kompromis. Du skal gøre op med dig selv om du kan leve med de begrænsninger det giver, når det kun er Märklin der laver skinner til deres tog.
Når alt kommer til alt, synes jeg det er vigtigst, at kunne køre tog med sine venner. Så hvis alle dine venner har Märklin, så er det hvad du skal vælge. Hvis det er lidt blandet hvad folk har, så vil jeg klart overveje 2-skinne i stedet.