Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Men ved de andre steder ved mine blokke, kan jeg da ikke have disse grimme Märklin kontaktskinner, så der sker impulsen fra en isoleret skinnestreg ( 180 mm ), og der skal et relæ ændre digital til AC
Med hensyn til skyggebanegården skal det ende med en almindelig lille sportavle med 4 sporskifter, så der bliver lidt mere at holde styr på, men Birgit skal også arbejde .......
Tror Du disse billige relæer kan bruges
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
Der er også monteret en "dims" på digital siden, som jeg er blevet anbefalet af "min" elektriker i Herborg. Den skulle kunne forhindre udladningerne fra spolen. Så hvis det skal frem- hvad det er - så må det vente indtil jeg snakker med ham næste gang
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
Det er et relæ der skal have DC på spolen - det kan ikke trække på "digitalstrøm" med mindre at du ensretter den. Gad vide hvad det er for en "dims" din elektriker har givet dig.
Jeg kan kun bifalde Klaus med at bruge DC til sådanne relæstyringer. 12V strømforsyning kan erhverves til meget små penge i form af strømforsyninger til køletasker. 12V / 5A til under 100 kr. 24V er også OK. Det skal passe til relæerne. I vores klub bruger vi som standard et Omron relæ vi køber ved Cypax i Karup :
OMRON G5V2-12H1 2SK 960R DIL16 PE=25
Varenr. 09.522.0012
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv! deltag i DMJUs konkurrencer!
bygger01 skrev:Men ved de andre steder ved mine blokke, kan jeg da ikke have disse grimme Märklin kontaktskinner, så der sker impulsen fra en isoleret skinnestreg ( 180 mm ), og der skal et relæ ændre digital til AC
Forklar mig lige, hvordan du har tænkt dig at "binde" relæet på sporet og hvor forsyningen kommer fra.
I "gamle dage", var alt 3-skinnedrift med en fast nul i yderskinnerne, vel at mærke en nul som gjaldt al elektronik, men med CS1 blev "nulskinnen" pludseligt til en aktiv leder, hvilket er grunden til din problematik med Uhlenbrock boosterne.
Dine relæer skal forsynes af et eller andet, hvordan vil du få den forsyning flettet ind i digitalstrømmen?
Det er næsten for alvorlig til at opfordre Jer til sige velkommen som "forstander", så vi går til sagen og derefter i seng
For at lette skrivningen, så kaldes sporets ledning for brun og midterledningen for rød
En enkelt skinne = 180 mm ( må ikke være kortere, for så trækkes relæet hele tiden ), bliver isoleret med en laske i hver ende
Når et AC hjul passerer skinnen, åbner det for muligheden at relæet trækkes ved hjælp af en ledning til det isolerede spor / brun til det ene ben på relæet og en anden ledning / rød til det andet ben ( der lyder da et klik i relæet og i den anden enden af relæet kan man med en pære se, at der kommer forbindelse )
Denne forbindelse skal f. eks. få et bremsemodul til lave en opbremsning eller det modsatte
Er det helt tosset ( og er jeg ikke forstander mere .. )
På den gamle bane gjorde jeg det blot modsat med en hjemmelavet kontakt ( et stykke 1½ kvadrat kobbertråd op mellem svellerne sat i en holder under pladen) via slæbeskoen, men højden skulle stilles meget nøjagtig i en holder, der var lavet af et stykke plast og med en pinol stilleskrue
Hvis jeg ændre de kontaktskinner og bruger en anden strøm end digital, burde jeg så ikke i stedet bruge samme strømkilde, som der bruges til sporskiftedrevene ( en Märklin 32 VA AC ).
Der hvor impulsen kun skal få et drev til at ændre sig, behøver jeg vel ikke et relæ ....
Og så er det kun et par stykker af de kontaktskinner, hvor impulsen skal igennem et relæ
Nå tiden er mange - arbejdet kalder
Tænk at blive kaldt en gut i en alder af 65 .....
Jo os gamle gutter er skam stadig aktive - også selv om jeg kun er 64!
jeg kommer lige med et diagram til dig senere - det kan nemlig blive noget giftigt noget med sammenrodnong af forskellige spændinger, stel - med røg og unødige udgifter til følge.
Gert
her er så "den nemme løsning" så du kan gøre som du plejer med et isoleret skinnestykke. Se vedheftede diagram.
Ulemper:
- bruger "digitalstrøm"
- skal bruge et 16 - 18V relæ - det kan være svært at finde til en fornuftig pris. Kan dog godt klares med et 12V relæ og en modstand, men det vil let
øget forbruget af "digitalstrøm" yderligere.
Alternantivt en løsning med lidt mere elektronik (optocoupler, transistor m.v) for at kunne "gøre som du plejer" Det kræver så en DC forsyning på anlægget alternativt et ensretterkredsløb på hver eneste enhed. Fordelen er så, at forbruget af "digitalstrøm" bliver forsvindende lille.
Hvor mange enhder er der tale om?
Gert
Vedhæftede filer
spor besat f Märklin 1.jpg (40.89 KiB) Vist 6357 gange