Min 151 153 fra Roco

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Min 151 153 fra Roco

Indlæg af Søren »

Hejsa

I forrige uge var Moppe og jeg en tur i Neumünster og kigge på modeltog på en af de større årlige messer i det nordtyske. Mit forbillede er, som du måske allerede ved, den moderne tyske jernbane, så jeg var naturligvis på udkig efter nye herligheder til samlingen.

En af de herligheder jeg fik med hjem var en model af klasse 151, nærmere bestemt 151 153 fra Roco. Modellen er fra et skrællet startsæt, så den var uden kasse og ekstradele. Det er heldigvis en af de typer, hvor jeg ikke skal eftermontere en masse ekstradele. Jeg har desuden reserver af koblingsslanger og kroge, der på modeller fra Roco er ens uanset model.

Rundt om forbilledet kan nævnes, at klasse 151 er bygget i perioden 1972 - 1978 med tunge godstog for øje. Lokomotivets akselrækkefølge er Co'Co', hvilket vil sige seks aksler. Tophastigheden er 120 kmt/t. Vægten er 118 ton. Klasse 151 er efterfølgeren til klasse 150 bygget 1957 - 1973. Der er bygget 170 lokomotiver, hvoraf 160 af dem stadig var i drift i 2006.

Min model, 151 153, er bygget i 1977 og leveret d. 4/9 1977 til Nürnberg godsbanegård. Dens nuværende nummer efter de nye standarder er 91 80 6151 153-4 D-DB og den er stadig i drift.
151 153
151 153
Modellen er et produkt af en ældre støbeform, som efterhånden har mange år med i baggagen. Det kan også ses på modellens design, jeg synes dog ikke det går ud over detaljeringsgraden, der stadig er god, selvom nyere modeller har flere detaljer i dag. Forskellen ses tydeligst i form af medstøbte håndtag og rækværk, der i dag oftest vil være eftermonterede. Efter min mening har Rocos standard været konkurrenterne overlegen i mange år, hvorfor modellen, trods alderen, stadig kan fungere blandt dens nyere modelbrødre og -søstre.
151 153 tagudrustning
151 153 tagudrustning
Tagudrustningen er rigtig lækker med dens små isolatorer og to strømaftagere af Einholm-typen. De små kabler er plastic, hvor tidligere udgaver var af metal. Det er meget blødt plastic, så det kan holde til at blive påvirket hvis man rammer dem. Hornene mangler, men jeg bestiller et ekstra sæt fra Roco, hvis jeg ikke kan finde nogle i mit reservedelslager.
151 153 bund
151 153 bund
Modellen har træk på alle seks aksler, hvilket gør den til en lille kraftkarl. Gearkasserne er lukkede (altså uden tandhjul stikkende ud for neden), så snavs og skidt ikke kommer ind i maskinen. Modellen har ingen kortkoblingskulisse, det er konstruktionen for gammel til, men en god kortkobling plejer at kunne kompensere for dette, så afstanden til vognene ikke bliver helt så ulidelig som på f.eks. hobby-lokomotiver fra Märklin og Trix.
På øjemål ser det ud til, at hjulene har NEM-flanger, men jeg har ikke målt det efter.
151 153 indmad
151 153 indmad
Modellen pilles fra hinanden med det velkendte "Roco-snuptag", det er ikke nødvendigt at benytte værktøj. Da forbilledet har vinduer ind til motoren har Roco løst dette med små relieffer, der skjuler modellens indmad. Meget snedig og simpel løsning.

Motoren er Rocos rigtig gode standard fempolede motor, som er standard i mange af deres modeller. Her er altså ikke tale om en speciel billig motor, som ved Märklins eller PIKOs hobby-lokomotiver. Den gode motor og konstruktionen betyder også, at modellen kun udsender en svag knurren når den kører. Motoren er centerophængt og med kardantræk til hver boggie, hvilket resulterer i det tidligere nævnte træk på alle seks aksler. Meget fint.

Elektronikken er det mest simple man kan forestille sig. Lyset leveres af to elpærer og er nogenlunde okay, men her skinner modellens alder igennem og det kan på ingen måde sammenlignes med nutidens LED-lys. De fleste modeller i dag benytter LED-lys, selv de billige fra PIKO, hvorfor det ene og alene må tilskrives modellens alder og "hyldevare-status", at Roco ikke har lavet det. Hvis jeg vil have LED-lys må jeg derfor selv i gang - alternativt benytte et erstatningsprint med LED. Epoche III har erstatningsprint til Roco BR 151 (http://www.epocheiii.de/42651/42545.html). Så ingen problem der, hvis jeg en dag skulle få lyst til det. Jeg vil dog til enhver tid foretrække det lidt ringe elpærelys end de gule dioder Märklin stopper i deres billige lokomotiver.

For 89€ (med en eurokurs, jf. valutakurser.dk, på ca. 7,5 er det ca. 664 kr.) har jeg fået en rigtig lækker maskine, der trods sit gamle design, stadig giver et visuelt godt indtryk og, bortset fra lyset, teknisk set er på højde med nutidens modeller - endda bedre end nogle af dem.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Litra ME
Ledvogter

Re: Min 151 153 fra Roco

Indlæg af Litra ME »

jaa ser fin og tung ud :-)
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Som "flerårig bruger" af Roco's BR 151 kan jeg kun rose den. Stor stor trækkraft, meget rolig kørsel og en ganske okay detaljeringsgrad. Nej, den er ikke en ESU, men der er også en kæmpe prisforskel, når man kan købe en 151'er til 89€ - så vidt jeg husker endda med dekoder i.....

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Som "flerårig bruger" af Roco's BR 151 kan jeg kun rose den. Stor stor trækkraft, meget rolig kørsel og en ganske okay detaljeringsgrad. Nej, den er ikke en ESU, men der er også en kæmpe prisforskel, når man kan købe en 151'er til 89€ - så vidt jeg husker endda med dekoder i.
...og det er rigtigt! Det havde jeg helt glemt. Den er leveret med, hvad der ligner en LokPilot. Jeg skal finde ud af det og melde tilbage.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar