Märklin 60831 "fejlmelding"
-
Niels
- Godsforvalter
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Märklin 60831 "fejlmelding"
Jeg er igang med at hægte alle mine dekodere m83 (og m84) på min CS3, men er rendt ind i en ukendt "fejlmelding". Jeg har til styringen af mit anlæg valgt DCC protokollen. På CS3, under menupunkt "bearbejd artikel" og "info" er der ved installationen således blot valgt dekodertype, højre/venstre skifte, adresse og indtastet sporskiftenavnet (eks. her M101):
Resten skulle CS3 så selv finde ud af. Fane 2:
Men på det 3'de faneblad "konfiguration", som der vel umiddelbart ellers ikke skulle røres ved, vises nu denne udmelding (rød pil): Hvad gør man her? Jeg kan intet finde i manualen til CS3 eller i 60831 folderen om dette punkt. Når jeg tester funktionen af sporskiftet virker CS3 meget langsomt reagerende. Det er som om processoren er beskæftiget med et eller andet, eller venter på noget. Jeg har pt. tilsluttet 6-7 sporskifter på 2 dekodere (med Märklins omdiskuterede drev, der dog alle er spritnye efter en ombytning hos producenten) og på alle adresser vises den ukendte "fejlkode". Hvis der skal ændres på nogle CV - hvad skal der så ændres på og til hvad?
Al hjælp er velkommen.
God sommer
Mvh
Niels
www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller Gold.
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Märklin 60831 "fejlmelding"
CS3'eren forsøger at udlæse CV'er automatisk, så brugeren ikke skal gøre det manuelt. Det hænder af og til, at den ikke får gjort det ordentligt. Hvad sker der hvis du går ud af programmeringsmenuen og derind igen?
Jeg oplever det af og til ved lokomotiver, men så er det ofte nok bare at forlade fanen og gå tilbage. Jeg er ikke sikker på, om beskeden taler sandt eller om den rent faktisk mangler at udlæse nogle CV-værdier.
Jeg tænker funktionen ikke er helt færdigbagt. Udlæsning har dog ingen konsekvens for din programmering af dekoderen. Blot hvilke tal der bliver vist.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Niels
- Godsforvalter
- Kontakt:
Tak for et hurtigt svar.
Umiddelbart oplever jeg ingen ændringer ved at lukke programmeringsvinduet ned og en genstart af CS3 fjerner ej heller den nævnte "Der skal endnu læses 5 CV'er"-meddelelse. Så jeg håber du har ret i, at der ikke er tale om et reelt problem, men blot en art "kosmetisk" bøf fra Märklins side.
Med andre ord må årsagen til den oplevede træghed i udførelsen af en "sporskifte-kommando" via min CS så ligge et andet sted. I den forbindelse, tror jeg at jeg har læst alt, hvad der er skrevet på diverse fora om digitalstyrings-problemerne af 74490/74491. :) Jeg har selv eksperimenteret en del med at ændre på skiftetiderne, med både mere og mindre end de ved c-skinne-drevene anbefalede 200 ms, men oplever ikke det giver den store forskel i funktionalitet. Dog er det min opfattelse, at en for lang valgt skiftetid, måske afsætter for meget energi i dekoderen (og i drevet) og dermed får dekoderen til at slå fra og gå "koma". Dette varer så indtil der foretages en reset. Jeg har ikke kunne finde noget i Märklins dokumentation om jeg har belæg for min påstand, men umiddelbart kunne dette måske være en logisk forklaring på meget af mj-folkets problemer med smæk-drev, der ikke fungerer? Dvs. at sagens kerne i virkeligheden ligger i dekoderen og ikke i selve drevet.
Eller kan trægheden eventuelt skyldes andre galt opsatte parametre i CS'en? Er der måske andre generelle settings, der kan "tunes" til bedre performance? Refresh, ping fra sporbesættelsesmeldinger osv.? Jeg ville her ønske at Märklins dokumentation var mere fyldestgørende. Håber det kommer på et tidspunkt. ;)
Mvh
Niels
www.NIELS-MODELTOG.dk
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Har du opdateret din CS3 til seneste version?
Med venlig hilsen
Søren
-
Niels
- Godsforvalter
- Kontakt:
Ja, min CS3 er opdateret til nyeste version software. Den omtalte træghed undrer mig også gevaldigt og jeg har ikke umiddelbart hørt om andre med netop det problem. Jeg mener desuden at have checket alle de elektriske forbindelser og så videre... Men jeg må nok bare på med vanten igen og skille tingene ad og teste, piece by piece.
Mvh
Niels
www.NIELS-MODELTOG.dk
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Med venlig hilsen
Søren
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Med venlig hilsen
Søren
-
Niels
- Godsforvalter
- Kontakt:
Det sidste først. Jeg mener ikke at nogen af mine 60831 dekodere på noget tidspunkt har været tilsluttet programmeringssporet på CS3. De er alle hægtet på kørestrømstilslutningerne via min 1.5 kvadrat ringforbindelse, der er ført rundt under anlægget. Dekodere er samlet i 3 grupper under anlægget og hver streng er forsynet af en 60822+66361. Dette skulle være lige efter bogen - supplerende fotos kan evt. ses på min hjemmeside, under "Det ny Svenstrup - del 7". Og jeg har ikke forsøgt mig med POM, dvs. de eneste settings jeg har rørt på hver 60831 er at vælge DCC og adresse vha. museklaveret.
Lad mig forsøge at forklare mht. "trægheden" i udførelsen af sporskifte-kommandoer. Jeg har i store træk forsøgt at følge Märklins egen opstartsrækkefølge iht. CS3 manualen. Dvs. at tilslutte CS3 og få togene til at køre som det første. Dette virker upåklageligt. Alle loks er adresseret og tillægsfunktioner som lys, lyd osv. virker som de skal. Dvs. der er "hul igennem." Efterfølgende er jeg så igang med at oprette og tilslutte dekodere og S88 moduler. Sidstnævnte hænger på 2 bus, der samles i en L88 før den ender i CS3'en. Dette arbejde er endnu ikke afsluttet, da der stadig udestår noget sporlægning.
De sporskift, der pt. er tilsluttet og oprettet i CS3 fungerer som omtalt noget tøvende. Fra der klikkes på touchskærmen og symbolet viser at sporskiftet ER skiftet, og til man rent fysisk kan høre at drevet klikker, går der ofte flere (2-3) sekunder. Dvs. der forekommer en lille tøven, der virker ret irriterende for driften.
Man kan således ikke, som ved min gamle manuelle sporpult-styring, "stå og lege" med at klikke drevene "frem og tilbage". Efter min opfattelse bør det ideelt være muligt at kunne skifte et drev igen, så snart endeposition er nået. Som nævnt er de fleste af mine c-drev af den nyeste generation, så jeg kan umiddelbart ikke tro at disse er synderne. Men det skal naturligvis checkes snarest.
Og ja, jeg indrømmer gerne, at alt dette her lyder noget speget, men lige nu har jeg ikke noget godt bud på hvad der er årsagen. Derfor mine tidligere antagelser om dekodere, der evt. "lukker ned" pga. en kortvarig "overbelastning."
Et er sikkert - jeg giver ikke op. :)
Mvh
Niels
www.NIELS-MODELTOG.dk
-
Niels
- Godsforvalter
- Kontakt:
Nogen gange er stædighed en fordel - jeg er sikker på nu at have fundet årsagen til mit problem med den trægt fungerende CS3. På trods af, at CS3'en informerede om at være opdateret til seneste version software (pt. 1.3.0) var dette kun delvist tilfældet. Fakta er nemlig, at en softwareopdatering skal foretages i 2 trin, dvs. både for CS3 og for GFP delen. GFP softwaren på min CS3 var således ikke i sync med resten. Denne fremgangsmåde er mig bekendt intet steds beskrevet i Märklins dokumentation og jeg blev først opmærksom på denne vigtige detalje via en tutorial på Youtube, hvor en softwareopdatering blev forklaret udførligt. Øvha... Men efter at have sluttet min CS3 til internettet og opdateret alt software igen, fungerer alle magnetartikeldrev nu upåklageligt. Man kan skifte hvert sporskifte, lige så hurtigt som jeg kan klikke løs. :)
Det kan kun blive en god sommer nu ... :) :)
Mvh
Niels
www.NIELS-MODELTOG.dk
-
Ksn1205
- Ledvogter
Ja man skal lige huske der er to ting der skal opdateres. Men super fint med en opdate med løsningen.Niels skrev: ↑21 jul 2017, 22:12 Hej igen-igen,
Nogen gange er stædighed en fordel - jeg er sikker på nu at have fundet årsagen til mit problem med den trægt fungerende CS3. På trods af, at CS3'en informerede om at være opdateret til seneste version software (pt. 1.3.0) var dette kun delvist tilfældet. Fakta er nemlig, at en softwareopdatering skal foretages i 2 trin, dvs. både for CS3 og for GFP delen. GFP softwaren på min CS3 var således ikke i sync med resten. Denne fremgangsmåde er mig bekendt intet steds beskrevet i Märklins dokumentation og jeg blev først opmærksom på denne vigtige detalje via en tutorial på Youtube, hvor en softwareopdatering blev forklaret udførligt. Øvha... Men efter at have sluttet min CS3 til internettet og opdateret alt software igen, fungerer alle magnetartikeldrev nu upåklageligt. Man kan skifte hvert sporskifte, lige så hurtigt som jeg kan klikke løs. :)
Det kan kun blive en god sommer nu ... :) :)