Hep
For noget tid siden bestilte jeg en startpakke med Woodland Scenics vejsystem. Jeg havde læst, at det skulle være en nem måde, at skabe flotte vejforløb i sine modellandskaber. Det skal selvfølgelig testes, så jeg fyrede op under min skumskærer, og gik i gang med et diorama.
Her kan du se lidt billeder fra processen.
Dioramaet tager form. Jeg benytter flamingoplader til det meste jeg laver. De er nemme at skære ud med en varmekniv, og det sviner overhovedet ikke. Du kan jo nok ane, hvor vejen skal gå. Det er vigtigt lige at gøre dig lidt tanker inden du kommer alt for langt. Nok er produktet nemt at have med at gøre, men du skal stadig planlægge lidt. ;-)
Dioramafundamentet dækkes herefter med gips, som giver en fin hård skal.
Når dioramaets fundament er tørt, bestemmer du vejens forløb med den medfølgende tape. Det er sådan en form for skumtape, som mest af alt minder om det vi klipper ud, når vi sætter dekodere fast i lokomotiver.
Herefter blandes det medfølgende gipsprodukt. Woodland Scenics kalder det for "Smoth-It". Det er sådan en slags gips, som forholdsvis hurtig hærder. På pakken står der indenfor én time, men det skal tages med et gran salt, da det afhænger meget af omgivelserne. Mit var næsten tørt inden for et par timer.
Asfalten smøres ud og glattes med den medfølgende "spartel".
Når vejen er lagt, har den lagt sig som et lag ovenpå gipsen. Præcis som en rigtig vej. Det giver dig lidt plads til at bearbejde ujævnheder.
Når gipsen er tør kan du slibe den fri for ujævnheder. Der er ikke mange ujævnheder, men der kan komme lidt. Der følger sandpapir med i pakken.
Med i pakken følger også en skumpensel og en farveprøve på asfaltmaling. Det kan du bruge, når vejen skal males.
Vejen bliver meget sort, præcis som nylagt asfalt. Tricket er, at du herefter sliber vejen igen, indtil du opnår den ønskede "patinering". Du kan herefter patinere yderligere med pulver, airbrush eller hvad du nu benytter. Billedet viser vejen efter jeg sleb den med det medfølgende sandpapir. Jeg synes udgangspunktet er fint.
Der hvor skumtapen sad har jeg lagt småsten, som man typisk finder langs en vej.
Når vejen er lagt fortsætter jeg med resten af landskabet. Her er lagt end bund af blended turf og ground foam i forskellige farver.
Jeg har købt produkterne hos Modeljunction i Slough, UK, da ingen forhandlere i Danmark har noget nævneværdigt sortiment fra Woodland Scenics. Fra Modeljunction har sendt varen til den står på mit arbejde, går der ca. 3 dage. Det er hurtigt, og koster ca. 175 kr. i fragt. Flamingoen er købt i Jem & Fix til 12,95 kr. for en plade.
Woodland Scenics har en demovideo på Youtube som viser processen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MryNS6Jgsv8[/youtube]
Sjov med Woodland Scenics Road System
-
Søren
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Sjov med Woodland Scenics Road System
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Re: Sjov med Woodland Scenics Road System
ser sku godt ud:-)
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Re: Sjov med Woodland Scenics Road System
Vi er kommet langt med sandspartel, som købes til 50-60 kr for 10 kg ...
Det lærte os også at farve spartelen inden udlægningen og male vej efter i asfaltfarven, for så var det ikke følsomt ved den efterfølgende slibning
Udrøringen af farven - f. eks. billig sort akryl - skal ikke ske for godt, da det giver en fin melering
Det eneste vi ikke fundet er de selvklæbende strimler på 1-2 mm / er der forslag ....
Det lærte os også at farve spartelen inden udlægningen og male vej efter i asfaltfarven, for så var det ikke følsomt ved den efterfølgende slibning
Udrøringen af farven - f. eks. billig sort akryl - skal ikke ske for godt, da det giver en fin melering
Det eneste vi ikke fundet er de selvklæbende strimler på 1-2 mm / er der forslag ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).