Ujævn kørsel på analog märklin-bane

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
StelmachTP
Stationsbetjent
Digital: Nej
Scale: H0 - 3-rail

Ujævn kørsel på analog märklin-bane

Indlæg af StelmachTP »

Hej alle.
Har et ældre Lima MZ lokomotiv, analog og AC. Da jeg forleden prøvekørte det på min märklin-bane (Märklin Delta 29205) syntes jeg det larmede ret meget når man skruede helt op for strømmen. Og lyder osse lidt som om der er noget der kører for hurtigt indeni. Altså, toget kører lidt stærkt men ikke SINDSSYGT stærkt. Er bare bange for at brænde noget af.
Nogen der ved hvad det kan skyldes? Transformatoren bruger 230V, hvilket vel er meget normalt. Det burde stemme overens med spændingen i min bolig.
(Det er ikke den gamle, blå transformator skal jeg lige sige. Det er den grå 6647).

Jeg prøvede 2 andre. Min MY kørte fint nok, dog "spjættede" den en enkelt gang da jeg skiftede retning, men det var nok fordi jeg ikke havde skruet helt ned for strømmen forinden. Min damper kørte lidt ujævnt, men det skyldes sandsynligvis alder. Den er ikke ligefrem ny.
Jeg prøvede at spørge på facebook, men der var ikke megen hjælp at hente. Men en mente det kunne være kullet der var slidt. Hvilket ikke er usandsynligt, da de begge 2 (3, hvis vi tæller MY'en med) har nogle år på bagen.
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ujævn kørsel på analog märklin-bane

Indlæg af moppe »

Lima MZ er noget "skrallerværk", du er dybest set bedst tjent med at stille den på sidesporet. Det er legetøj som er 30 år gammelt. De larmer som et ondt ord, når de kører stærkt med deres hurtigtgående plasttandhjul.

Når din MY "hopper", er det fordi din "perfektomskifter" ikke er helt så perfekt som den skal være. Fjederen er måske blevet for slap og nogen har strammet den.

Klaus
StelmachTP
Stationsbetjent

Indlæg af StelmachTP »

Hej Klaus.

Tak for svar. Det er rart at vide at det er "normalt" at Lima's MZ larmer. (Lidt rigelig realisme efter min smag).

Er der egentlig noget ordentligt rullende materiel at få til en analog märklin-bane, eller er digital "det bedste"?
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Der er masser af materiel i dag der kører fint analogt.

Men der er slet ingen grund til at blive hængende i det analoge. Har man ingen lokomotiver, eller kun "oldgamle" lokomotiver (som din MZ og MY), så er det bare at komme i gang med digital. Har man masser af analoge lokomotiver, kan man overveje at blive ved det analoge, men digitalt er at foretrække - altid (i mine øjne).

Nu ved jeg ikke, hvor mange lokomotiver og skinner du har, men en MY der "hopper" når den skifter retning, tyder på noget Märklin der er mindst 20 år gammelt. Er dine skinner ligeså, er det gamle M-skinner og dem ville jeg absolut ikke bygge noget som helst på i dag. Det er sådan nogen jeg giver til min knægt, når jeg får nogen forærende.

Hvad har du af materiel?
Hvad er dine ønsker til dine modeltog (i fremtiden)?

Klaus
gmmz
Lokomotivfører
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Indlæg af gmmz »

hvis din My'er og damper er Märklin, og de har ligget i stykke tid,
så kan du med fordel give dem en meget lille klat olie på hver side af akslen i motoren,
hvis lejerne er tørre, kan de godt køre ujævnt.
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
StelmachTP
Stationsbetjent

Indlæg af StelmachTP »

Skinnerne er ikke vist ikke særlig gamle. Det er ihvertfald märklin c-skinner med grå ballast. (De trænger måske til en rensevogn, men ellers tror jeg ikke de fejler noget. De stammer fra et startsæt jeg har købt for nylig).

Jeg har som sagt MZ'eren, en MY 1147 (udover boogierne er den udelukkende i metal, så jeg tror du har ret i den har ihvertfald 20-30 år på bagen), en tysk damper (Märklin 3085) som at dømme ud fra den slidte men dog meget farverige æske har en hel del år i bagagen), og så det lille tender-lokomotiv der var med i startsættet.

(Jeg har derudover et digitalt PIKO-startsæt, men det har jeg sat lidt væk da jeg egentlig hellere vil køre Märklin. Det og jeg synes jeg kan fornemme det mest er 3-skinne man falder over i butikkerne).

Skinner har jeg ikke særlig mange af, men regner med at supplere med nogle flere i næste måned. Den lokale Legekæden har ihvertfald en del af de skinner i en kasse de sælger som løse. :)

På sigt vil jeg gerne lave et landskab på den træplade jeg har stående i stuen, på arbejdsbukke. (Ikke det mest stabile, ved jeg godt. Men tror det går). Banen bliver nok et dobbeltspor med evt. nogle vigespor, og ellers ikke så mange dikkedare.
Jeg er ikke så fordringsfuld på den kant. :)
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

StelmachTP skrev:Er der egentlig noget ordentligt rullende materiel at få til en analog märklin-bane, eller er digital "det bedste"?
Jeg vil helt klart skrotte alle ideer om at blive ved det analoge. Der er i mine øjne ingen grund til at blive der. Du får meget mere glæde af det digitale. Jeg er glad for, at jeg gik digitalvejen, det har virkelig ændret på mange ting. Alene det, at jeg slipper for at lave separate strømkredse og alle mulige krumspring for at kunne køre flere tog samtidig er virkelig en befrielse.

Efter min mening er digital meget enklere at have med at gøre. Jeg er i øvrigt enig med Klaus, hvis du ikke har mange lokomotiver, så kom i gang. ;-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

henho
Lokomotivfører
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlæg af henho »

Og hvis du absolut vil blive ved Märklin, så har Aldi stadig nogle digital begyndersæt tilbage rundt omkring :)
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
StelmachTP
Stationsbetjent

Indlæg af StelmachTP »

Hehe, henho. ;)
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Henrik har faktisk en pointe der.

Du skal tænke dig rigtigt godt om, inden du forsætter med at investere i Märklin systemet. Du binder dig til en enkelt producent af skinner og til et skinnesystem som koster "kassen". Du kommer alligevel til at købe tog fra alle mulige andre producenter.

Nå ja, og fortsætter du i modeltogsverdenen i 5-10 år, så siger min erfaring mig at så skifter du alligevel væk fra Märklin, eller overvejer det kraftigt. Ud af de mange, mange, mange "modeltogstosser" jeg kender, er der en stor del der er startet med Märklin, men som er skiftet til 2-skinne drift. Der er også mange der er startet med Märklin og fortsat holder ved det, selvom de egentligt helst ville skifte, fordi et skifte vil være en voldsom økonomisk byrde.

Så derfor: overvej situationen en gang til.....

Klaus
Besvar