Hvad skal jeg vælge 2-skinne eller 3-skinne?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Hvad skal jeg vælge 2-skinne eller 3-skinne?

Indlæg af Søren »

Hej gutter

Vi ved det jo, at før eller siden dukker der et spørgsmål op, hvor en bruger vil vide, hvad der er bedst 2-skinne eller 3-skinne. Som vi også ved, så er svaret meget individuelt og absolut ikke entydigt (jo, måske for nogle - hehe). :-) Jeg kunne godt tænke mig, at sammenfatte vores ideer til svar i et indlæg og sætte det "altid øverst". Så en ny bruger ser den med det samme og kan stille spørgsmål ud fra det.

Jeg tænker svaret skal gå på noget i retning af "se på hvad dine venner gør, gør det samme som dem, tag ud til en forhandler og prøv tingene hands on osv.". Evt. krydret med en letforståelig forklaring på, hvad er i det hele taget forskellen på 2- og 3-skinne. Det er nogenlunde sådan jeg plejer at svare.

Kom med jeres forslag. Hvad siger I til folk, der stiller jer spørgsmålet "Hvad skal jeg vælge, 2-skinne eller 3-skinne"?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad skal jeg vælge 2-skinne eller 3-skinne?

Indlæg af bygger01 »

Den gamle historie - nu kommer der trafik...................

Lur mig, om der ikke er en der skriver om at MY'er er bedst fra Roco, men kan de ikke fåes til begge verdener ( AC / DC ! )

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

Jeg synes at det er meget relevant at lave en seriøs og afbalanceret vejledning uden "religiøse" holdninger til nybegynderne.

Forsøget vil jeg gerne give et bud på - hvis der er plads til lidt tålmodighed.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Erik Olsen
Lokomotivfører
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

bahnfannet skrev:en bruger vil vide, hvad der er bedst 2-skinne eller 3-skinne
Der findes allerede en udmærket OSS om skala, to- og treskinnedrift og analog/digitaldrift på http://www.danskmodelbane.dk/cgi-bin/mdmb?1+1+faq
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Erik Olsen skrev:
bahnfannet skrev:en bruger vil vide, hvad der er bedst 2-skinne eller 3-skinne
Der findes allerede en udmærket OSS om skala, to- og treskinnedrift og analog/digitaldrift på http://www.danskmodelbane.dk/cgi-bin/mdmb?1+1+faq
Se, den kendte jeg ikke, men det er jo en fin guide at linke til, hvis nogen spørger.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Den slags ender altid med at en 2 skinne flex PIKO koster 30,- kr for en meter og Märklin koster 70,- kr for 90 cm

Og hva' så ......

Det, der tæller, er hvad koster en hel bane med med 100 mtr spor / 20 sporskifter + det kørende materiel, for i mellem linier er der f. eks. også vendesløjfe moduler og hvad ellers der nu kan skrives på regningen, men mon ikke der kan spares 5 / 10.000 kr på skinner

Men en gennemsnits H0 bane koster, vil jeg gætte på, mellem 50.000 & 100.000 kr, og så er det lavt sat.

Så valget er mere:

Så det er, hvad man kan overskue rent elektrisk
Hvad er mest stabilt
Hvad kan man bedst lide, hvis man kan overskue det
Udvalget, hvor variationen sikkert er størst på 2 skinnet

Jeg har tit overvejet en afstemning, der går på:
Har Du ikke en bane
Tænker Du på at bygge en bane
Er Du begyndt opbygningen
Kan tog køre hele vejen rundt uden problemer
Er Du begyndt med alt det andet
Har du bygget en bane færdig
Min påstand - det meste modeltog bliver bygget på sofaen .....

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Erik Olsen
Lokomotivfører
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

bygger01 skrev:Kan tog køre hele vejen rundt uden problemer
Har du ikke glemt noget der? Man *skal* mig bekendt ikke bygge baner hvorpå man kan køre rundt. Hvad blev der af punkt-til-punkt-banen, er den helt afskaffet?
bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Ja - det er den faktisk på vores ny bane, som langspmt vokser frem

Her var en sækbanegård, hvor alt startede og endte. Men det "tog" hele kørslen ud af legen, for det blev en gang rangeren + da stationen var en banegrav ( som jeg var meget stolt over med alle bygninger ovenover ), så åd den alt omkring a'la skorstene / antenner o.s.v.

En forstærkende årsag var, at mere end 50% af vores lok'er er med damp ....

Så bare vent, når tid og lysten kommer over os, så bliver banen lagt ud til almindelig diskution, MEN konstruktionen er startet

Jimmyoldtimer
Trafikelev
Geografisk sted: Viby Jylland
Kontakt:

Indlæg af Jimmyoldtimer »

bahnfannet skrev:Hej gutter

Vi ved det jo, at før eller siden dukker der et spørgsmål op, hvor en bruger vil vide, hvad der er bedst 2-skinne eller 3-skinne. Som vi også ved, så er svaret meget individuelt og absolut ikke entydigt (jo, måske for nogle - hehe). :-) Jeg kunne godt tænke mig, at sammenfatte vores ideer til svar i et indlæg og sætte det "altid øverst". Så en ny bruger ser den med det samme og kan stille spørgsmål ud fra det.

Jeg tænker svaret skal gå på noget i retning af "se på hvad dine venner gør, gør det samme som dem, tag ud til en forhandler og prøv tingene hands on osv.". Evt. krydret med en letforståelig forklaring på, hvad er i det hele taget forskellen på 2- og 3-skinne. Det er nogenlunde sådan jeg plejer at svare.

Kom med jeres forslag. Hvad siger I til folk, der stiller jer spørgsmålet "Hvad skal jeg vælge, 2-skinne eller 3-skinne"?
Jeg kan ikke være mere enig i dine betragtninger,begge typer har deres fordele og ulemper,
og ja det vil være en god ide at, høre i sin omgangskreds hvad de kører.
At jeg har valgt 2 skinne er en tilfældighed ,jeg kunne lige-så-godt have valgt 3 skinne og have været lige så glad for det!
Det er køre glæden det drejer sig om :)
De Bedste Modelbane Hilsener
Jimmy
MVH
Jimmy

Besøg min hjemmeside:
www.jimmyoldtimerstogside.dk

B og G Modeljernbaneklub:
http://www.bechers.dk/train/
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Skovsøekspressen »

Det blev også lidt tilfældigt at jeg valge tre-skinnedrift, men havde nogen forudsætninger der skulle være i orden, og det passede bedst med 3-skinne. Man indordner sig forbavsende hurtigt efter at skinneudvalget ikke er helt så stort, og i mit tilfælde hvor jeg også vil køre med diverse af Heljans materiel, stillede det krav om udelukkende slanke lige sporskifter og slanke kurver. Det har fungeret rigtig godt indtil nu, selv med Heljans E-maskine til treskinnedrift :D

Mvh
Claus
Besvar