Mister forbindelsen til sporskift

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
jaws
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Mister forbindelsen til sporskift

Indlæg af jaws »

Hej,

jeg er i gang med at opbygge en bane i HO 3 ledder og har startet ud med at købe Mega sættet 29500 med dertilhørende styrepult.

Nu har jeg så fået indkøbt flere sporskiftere, motorer og dekodere, men har voldsomme problemer med at få pulten til at kunne skifte sporene.

Lige da jeg havde sat dekodere i, virkede alle 9 sporskiftere, men kort tid efter røg én og nu efter et par dage er jeg oppe på 4, som ikke reagerer på noget længere.

Nogle gode forslag til, hvad der kan være galt og i så fald - hvad gør jeg for at få stabile sporskiftere?

Det hele er originale Märklin sager!

mvh Jesper
gert
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mister forbindelsen til sporskift

Indlæg af gert »

Hej

Lyder foruroligende.
Min første indskydelse er kontakterne i sporskifterne - de stopper bevægelsen i sporskiftet når yderstillinge en nået hver gang du skifter. De er i hvert fald kendte for at svigte.
jeg formoder at du bruger C-skinner.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
bqg
Ledvogter

Indlæg af bqg »

Hej Jesper
Hvordan virker de ikke?, er de helt døde eller er det kun den ene side?
Har du kontrolleret deres adresser, både i drevene og i CS.
Har du prøvet at flytte drevene?
Er der strøm til Drevene?
Har du prøvet at måle om der er gennemgang i spolerne? når drevet er taget ud, skal der være gennemgang fra den gule ledning til en af de blå.
Når drevet skiftes, skal der være gennemgang til den anden blå ledning.

Benytter du indbygget dekoder?
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
jaws
Trafikelev

Indlæg af jaws »

Hejsa

Jeg kører C-skinner med indbygget dekodere. Både motorer og dekodere er helt nye.

Jeg har kontrolleret både swichene i dekoderne og i CS. Har dog ikke målt på dem endnu.

Nogle af dem bevæger sig selv ikke, hvor andre godt kan den ene vej, men ikke den anden.

Og de har alle fungeret, da jeg lige havde sat dem op i CS.

Jeg tænker på, om jeg skal ændre nr. i CS, således at jeg går fra nr 1 til nr 10 og så videre op - bare for at prøve at ændre alle swichene?
bqg
Ledvogter

Indlæg af bqg »

jaws skrev:Hejsa

Jeg kører C-skinner med indbygget dekodere. Både motorer og dekodere er helt nye.

Jeg har kontrolleret både swichene i dekoderne og i CS. Har dog ikke målt på dem endnu.

Nogle af dem bevæger sig selv ikke, hvor andre godt kan den ene vej, men ikke den anden.

Og de har alle fungeret, da jeg lige havde sat dem op i CS.

Jeg tænker på, om jeg skal ændre nr. i CS, således at jeg går fra nr 1 til nr 10 og så videre op - bare for at prøve at ændre alle swichene?
Hvor gammelt er det?
Ned i forretningen og få nye med hjem.
Hvor meget spænding sender du ud i skinnerne? Det burde ikke være et problem i den korte tid de aktiveres.

Har du prøvet at tage de defekte ud og afprøve dem direkte, uden om dekoderen?
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
jaws
Trafikelev

Indlæg af jaws »

Nu har jeg forsøgt med at sætte en drev i fra en af sporskiftene fra megasættet, og så virker det hele igen.

Det vil sige, at jeg er blevet snydt af en privat sælger til Store byttedag i Skørring :( Købte nemlig 5 stk i orig. kasse - de var åbentbart ikke helt nye alligevel!

Træls!

Kan man reppe disse drev eller er det bare til affaldsspanden?

Tak for svarene!

Jesper
bqg
Ledvogter

Indlæg af bqg »

jaws skrev:Nu har jeg forsøgt med at sætte en drev i fra en af sporskiftene fra megasættet, og så virker det hele igen.

Det vil sige, at jeg er blevet snydt af en privat sælger til Store byttedag i Skørring :( Købte nemlig 5 stk i orig. kasse - de var åbentbart ikke helt nye alligevel!

Træls!

Kan man reppe disse drev eller er det bare til affaldsspanden?

Tak for svarene!

Jesper
Jeg ved ikke med C-drevene, men k-drev kan man kortslutte endekontakten med lidt tin og en stump ledning.
Hvis det er vejen du vælger, så husk du ikke kan få stillingsvisning ved hjælp af den modsatte spole, når endekontakterne er kortsluttet, du skal også sikre dig, at de ikke har for lang koblingstid, så brænder de af, men omvendt, hvis du ikke kan få fat i klunkerne på karlen, taber du ikke noget ved at forsøge.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
jaws
Trafikelev

Indlæg af jaws »

Det lyder til, at jeg bare må se i øjnene, at pengene er tabt.

Jeg skal være helt ærlig og sige, at jeg aldrig vil kunne genkende manden, der solgte mig dem den dag. Fæstnede mig overhovedet ikke ved hans udseende.
bqg
Ledvogter

Indlæg af bqg »

prøv dette youtubeindlæg
Det viser hvordan man åbner og hvor der skal luses, så det virker igen.
Den metode der bruges, er måske nok ikke den bedste, for når man lodder skal punktet varmes op og loddepunktet smelte tinnet, tinnet skal ikke smeltes på loddekolben, for at blive overført til loddepunktet, det giver risiko for koldlodninger med dårlige forbindelser til følge.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

jaws skrev:Det lyder til, at jeg bare må se i øjnene, at pengene er tabt.
Når du nu har afskrevet dem, så aflever dem til mig. Jeg vil gerne forsøge at "slå liv i dem" igen - helt gratis.

Klaus
Besvar