Nyeste skud på stammen: MZ 1420
-
Søren
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Nyeste skud på stammen: MZ 1420
Hejsa
Selvom jeg kører tysk, kan jeg godt have lidt dansk. Således har jeg forelsket mig i Rocos MZ'ere. :-)
På Spor1 messen i søndags købte jeg MZ 1420.
Selvom jeg kører tysk, kan jeg godt have lidt dansk. Således har jeg forelsket mig i Rocos MZ'ere. :-)
På Spor1 messen i søndags købte jeg MZ 1420.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Nyeste skud på stammen: MZ 1420
Jeg forstår din begejstring, idet jeg selv har en model af 1414.
Hvordan var spor1 messen?
Klaus
Hvordan var spor1 messen?
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Ja, Rocos MZ har selvfølgelig de gode køreegenskaber, som jeg forventer af en Roco model. Det er endda selvom den har min gamle Uhlenbrock-decoder installeret. Alt i alt en lækker model.
Jeg har kun set anlægget fra DMJU messen, så jeg var spændt på de andre klubbers anlæg. Jeg vil ikke sige: "Har du set et Spor 1 modulanlæg, har du set dem alle", alligevel synes jeg, at der var en vis lighed over anlæggene på messen. Udover, at de selvfølgelig alle var modulbaserede, bestod modulerne stort set kun af skinner uden landskab.
Der var enkelte meget flotte moduler, men de fleste moduler bekræftede min Spor 1 fordom: Du skal virkelig være detaljeorienteret, hvis landskabet skal se godt ud. På H0 kan jeg slippe afsted med væsentlig flere "landskabelige mangler" og stadig opnå et fornuftigt resultat - ene og alene pga. størrelsen. Jeg mener ikke jeg kan gå til Spor 1 udelukkende med H0 teknikker, jeg mener Spor 1 kræver en hel anden byggestil, som jeg stadig har til gode, at se effektivt ført ud i livet. Personligt vil jeg gå kold i forsøget. Jeg kunne godt tænke mig en Spor 1 model til hylden, men jeg kommer ikke til at bygge anlæg.
Er man Spor 1 mand, er jeg sikker på, at man ville kunne få en god dag på messen. Det er altid skægt, at møde lidelsesfæller indenfor samme skala og land (det kender jeg jo til). Folk så ud til at hygge sig.
Vil jeg køre efter messen igen? Jeg er ikke Spor 1 mand, så nej, det vil jeg ikke.
Der var, som forventet, meget Spor 1. Da jeg alligevel var i området, brugte jeg en time på messen. Jeg synes det var sjovt, at se de tyske lokomotiver i større skala. Ludmilla, BR 140, BR 150, BR 103, VT 11.5 m.fl. Den søde lugt af røgen fra de ægte damplokomotiver hang i luften. Udvalget fra de forskellige forretninger, var naturligvis målrettet Spor 1, men Felderbanen havde da en MZ 1420. ;-)moppe skrev:Hvordan var spor1 messen?
Jeg har kun set anlægget fra DMJU messen, så jeg var spændt på de andre klubbers anlæg. Jeg vil ikke sige: "Har du set et Spor 1 modulanlæg, har du set dem alle", alligevel synes jeg, at der var en vis lighed over anlæggene på messen. Udover, at de selvfølgelig alle var modulbaserede, bestod modulerne stort set kun af skinner uden landskab.
Der var enkelte meget flotte moduler, men de fleste moduler bekræftede min Spor 1 fordom: Du skal virkelig være detaljeorienteret, hvis landskabet skal se godt ud. På H0 kan jeg slippe afsted med væsentlig flere "landskabelige mangler" og stadig opnå et fornuftigt resultat - ene og alene pga. størrelsen. Jeg mener ikke jeg kan gå til Spor 1 udelukkende med H0 teknikker, jeg mener Spor 1 kræver en hel anden byggestil, som jeg stadig har til gode, at se effektivt ført ud i livet. Personligt vil jeg gå kold i forsøget. Jeg kunne godt tænke mig en Spor 1 model til hylden, men jeg kommer ikke til at bygge anlæg.
Er man Spor 1 mand, er jeg sikker på, at man ville kunne få en god dag på messen. Det er altid skægt, at møde lidelsesfæller indenfor samme skala og land (det kender jeg jo til). Folk så ud til at hygge sig.
Vil jeg køre efter messen igen? Jeg er ikke Spor 1 mand, så nej, det vil jeg ikke.
Med venlig hilsen
Søren
-
Skovsøekspressen
- Godsforvalter
- Scale: H0 - 3-rail
- Geografisk sted: Silkeborg
Tak for en fin beskrivelse, det er jo næsten som at være der selv ;) Det er rigtig flotte modeller i spor 1, men prisniveauet er også et helt helt andet end for H0. Jeg synes at have set noget med et sekscifret beløb for et af de store tyske håndbyggede damplokomotiver? Og så må de fleste af os melde fra, da vi så er oppe i at snakke det samme som en fuld H0-samling kan koste. Men det er bestemt en meget imponerede skala, som stiller stiller større krav til detaljeringen (ligesom spor 0 også gør det), og jeg kan sagtens forstå flere får øjnene op for spor I.
Nogen af de bedste lokomotiver jeg har i samlingen er fra Roco. Det er bundsolidt og fungerer bare, mine to MY er et par rigtig sejtrækkere der nok skal komme frem med deres tog, også op af lange seje stigninger, som jeg får et par stykker af. Nu går jeg så ikke op til MZ, men jeg ville også vælge Rocos hvis det var, pga. de gode erfaringer med MY.
Mvh
Claus
Nogen af de bedste lokomotiver jeg har i samlingen er fra Roco. Det er bundsolidt og fungerer bare, mine to MY er et par rigtig sejtrækkere der nok skal komme frem med deres tog, også op af lange seje stigninger, som jeg får et par stykker af. Nu går jeg så ikke op til MZ, men jeg ville også vælge Rocos hvis det var, pga. de gode erfaringer med MY.
Mvh
Claus
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Jeg talte for et par år siden med en Spor 1 mand og spurgte ham, hvordan han fik råd til modellerne. Han svarede, at Spor 1 folk ofte har modeltog på en anden måde end H0 folk. F.eks. har han kun to lokomotiver, hvert lokomotiv har han sparet op til i over et år. Han køber måske et lokomotiv hvert andet år, hvor han i mellemtiden sparer op. De fleste Spor 1 folk har ikke en kæmpe samling, men et par lokomotiver, som de godt kan lide. Hertil kommer selvfølgelig vognene, men samme fremgangsmåde gælder.Skovsøekspressen skrev:Det er rigtig flotte modeller i spor 1, men prisniveauet er også et helt helt andet end for H0. Jeg synes at have set noget med et sekscifret beløb for et af de store tyske håndbyggede damplokomotiver? Og så må de fleste af os melde fra, da vi så er oppe i at snakke det samme som en fuld H0-samling kan koste.
Udover, at det er en anden skala, er det også en anden måde at samle modeltog på.
Spor 1 behøver ikke være en rigmandshobby, som med så mange andre skalaer, findes der selvfølgelig også en stak gulddrenge, der bare køber når de har lyst.
Med venlig hilsen
Søren
-
f.ormstrup
- Godsforvalter
- Kontakt:
Jeg har lavet en meget kort beskrivelse af spor1messen med videoer af de 2 anlæg der skilte sig ud fra resten og lidt fra de 4 store modulanlæg.moppe skrev: Hvordan var spor1 messen?
Den kan findes på link.