Ja, endelig fik jeg fat i en Märklin MY1142. (37670-01) udgave. Af en eller anden årsag er dette mit ynglings lokomotiv.
Märklin's udgave er s.. lækker. Ikke i den rigtige størrelses forhold (12mm kortere), men lækker metal udførelse. Har en Hobbytrade MZ og den er slet ikke så lækker efter min menning.
Men her er en lille video af MY'en. (bedre video kommer senere)
Der er lige en lille "tyrk" fejl..Skrev 1143 i introen..
KBAndersen skrev:Ja, endelig fik jeg fat i en Märklin MY1142. (37670-01) udgave. Af en eller anden årsag er dette mit ynglings lokomotiv.
Det er unfair.
"Jytte" (MY 1124) blev pakket væk sidste weekend og er nu nederst i stakken.
Nu får jeg lyst til at hive hende frem og køre en tur med hende på spisebordet.
:D Ved ikke med det lokomotiv, men jeg tror det har noget og gøre med jeg er vokset op med det. Når vi tog turen ind til København, var der næsten altid spændt sådan en karl på. Kan godt huske dem før de blev malet om, men det er står mere uklart.
Og så en tror jeg bare, at dem jeg kendte i gamle dage, der havde Märklin modelbane, hvade sådan en MY kørende.
Den er tung, i metal, man kan høre tandhjulene snurre, og den trækker super godt. Ligeledes køre denne udgave jeg har fået fat på, rigtig flot på voes lille bane. Ingen urolig kørsel eller lign.
Det eneste jeg måske godt kunne tænke mig, er rødt lys monteret. Der er kun hvidt lys frem og ikke noget bag. Men det kan måske lade sig gøre at montere andre lys i? en LED med farve skifte?
KBAndersen skrev:Det eneste jeg måske godt kunne tænke mig, er rødt lys monteret. Der er kun hvidt lys frem og ikke noget bag. Men det kan måske lade sig gøre at montere andre lys i? en LED med farve skifte?
Hvis du vil lave farveskifte i lanternerne skal du afmontere hele lyssetuppet inde i lokomotivet.
Der sidder en pære og en lysleder, laver du rødt lys vil der være rødt lys i alle 3 lanterner. Så det er ud med lyslederen (reservedelen mærket med nummer 2 på tegningen) og sætte en 2-farvet lysdiode ind i hver lanterne, hvor den øverste så ikke lyser rødt.
Ude i "den virkelige verden", var der kun rødt lys bagpå maskinen, når den skubbede vogne, eller kørte alene. Med vogne bagefter er der aldrig rødt lys op mod vognene. I selvsamme "virkelige verden" kom det røde lys ved at man satte en rød skive ned foran lanternen.
Når du har sådan et kært gammelt lokomotiv, så synes jeg, at du skal holde det så originalt som muligt. Du ender med ikke at have gensynets glæde ved lokomotivet længere, når det næsten er ligesom de nye, du kan købe.
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv! deltag i DMJUs konkurrencer!
Aha.. Der lærte jeg lige noget der, Klaus. :)
Havde faktisk godt hørt noget med at der var delte meninger mht slut lyset på MY'en, om det skulle være der eller ej.
Tak for oplysningen.
Ja, Gert, tror nok jeg vil beholde den som den er, trods alt.
gert skrev:Når du har sådan et kært gammelt lokomotiv, så synes jeg, at du skal holde det så originalt som muligt. Du ender med ikke at have gensynets glæde ved lokomotivet længere, når det næsten er ligesom de nye, du kan købe.
Lokomotivet er en del af dobbeltpakningen 37670 med en brun og en rød/sort MY, den sælges stadig i dag, så det er nærmest nyt.
moppe skrev:
"Jytte" (MY 1124) blev pakket væk sidste weekend og er nu nederst i stakken.
Nu får jeg lyst til at hive hende frem og køre en tur med hende på spisebordet.