Trægt sporskifte

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Lincoln
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Trægt sporskifte

Indlæg af Lincoln »

Jeg har netop købt et sæt Märklin sporskifter 22715/22716. Men der skal virkelig "tages fat" for at skifte. Palen, der ligger nede under sporet, går ekstremt trægt, og man er bange for at knække vippearmen af.

Endvidere kan det ene spor slet ikke skifte! Fjederen "sidder fast" i den ene ende, og kan ikke trække sporet. Sporet skal hjælpes på vej med en finger. Vil man også have fjederen med, så skal man have fat i en lille skruetrækker el.lign. og tvinge fjederen med!

Skal det virkelig gå så trægt!? Så trægt at hverken pal eller fjeder kan skifte sporet!?

Kan desværre ikke uploade billede.
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Trægt sporskifte

Indlæg af moppe »

Lincoln skrev:Skal det virkelig gå så trægt!? Så trægt at hverken pal eller fjeder kan skifte sporet!?
Nej
Lincoln skrev: Kan desværre ikke uploade billede.
Hvorfor ikke?
Billeder må maks være 2Mbyte store, driller det, så læs her
viewtopic.php?f=11&t=3

Klaus
Lincoln
Lokomotivfører

Indlæg af Lincoln »

Her er de to sporskifter. Det nederste, der skifter ok (men er trægt), og det øverste, der skifter trægt, og hvor fjederen ikke følger med. Det ses tydeligst, når man skifter fra det vigende spor til det lige. Det er som om spidsen af fjederen hænger fast under 4. svelle. Jeg har forsigtigt prøvet at lirke lidt på "skyderen" og har prøvet at give det en smule (Märklin) olie. Men den bliver ved med at sidde fast. Når sporskiftet står i én position, så kan man med fingeren tvinge sporet til den anden position - uden at fjederen "protesterer"...
Vedhæftede filer
1479798210101.jpg
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg ville tage det tilbage til forhandleren. Hvis du lige har købt dem, er der ingen grund til at bruge for meget tid på det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lincoln
Lokomotivfører

Indlæg af Lincoln »

De er købt på nettet, så det var for at undgå at pengene gik op i porto. Jeg tænkte at nogen måske kendte et trick.

Men noget tyder på at det billigste er at købe et nyt sporskifte.
jas28
Trafikelev
Geografisk sted: Harndrup, Fyn

Indlæg af jas28 »

Prøv at tage håndskifterne af (følg brugsanvisning, hvis du ikke har den kan den ses på Märklin's hjemmeside). Prøv så om du kan bevæge fjederstangen med spidsen af en blyant eller ligne, ved siden af den kraftige "bjælke", det skal bevæge sig let frem og tilbage og skifte. Hvis det skifter let, så er det et par nye håndomskifter ( E 361500) eller også el omskifter.
Hvis det ikke skifter let så kan stængerne været bukket eller beskadig på anden vis.

Jørgen
Lincoln
Lokomotivfører

Indlæg af Lincoln »

Jeg har haft taget omskifterne af begge sporskifter. Og bjælken gik ufatteligt trægt på begge to. Jeg vil nærmest betegne det sådan, at der skulle bruges rå vold for at flytte dem. Som om de sad i klemme. Det hjalp lidt, da de blev smurt. Men nu er det fjederen på det ene sporskifte, der ikke vil/kan flytte ’tungerne’ hverken den ene eller den anden vej.

Jeg har lavet et lille videoklip: https://youtu.be/D-eegR5N6Nw

Jeg har ikke så meget at tabe, så jeg prøver at skille det helt ad, smøre det, og samle det igen. Virker det ikke, så må jeg bare købe et andet sporskifte.
Besvar