Opbevaring i vitrine æsker og skabe.

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Frank-O
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Opbevaring i vitrine æsker og skabe.

Indlæg af Frank-O »

Godaften godtfolk.

Jeg har et mindre spørgsmål til jer.
I morgen påbegynder jeg et projekt med at bygge en vitrine selv, samt en vitrine æske til min nyligt indkøbte Big Boy..

MEN.. Hvordan gør man med sporene så maskinerne står pænt?
Hvad er mest optimalt?
Sætte ganske almindelige skinner ind?
Fræse riller med samme afstand som skinner?
Eller fræse en forhøjning ud, hvor bagsiden af hjulflangerne passer ned på hver side?

Se vedhæftet billede for illustration :)
Spor.jpg

Mine tanker går på at hvis maskinerne står på skinner (Nr. 1) eller i riller (Nr. 2), så vil hæfteringene være i kontakt med en hård overflade, og det vil vel med tiden give "flat-spots" på ringene, når maskinerne står stille et par måneder af gangen.
F.eks hen over sommeren :)

Eller er jeg helt skæv på den?

Variation Nr. 3 er derimod lavet sådan at der er en forhøjning der er lidt smallere end afstanden mellem flangerne på hjulene. Så passer maskinerne lige ned over, og så rører hæfteringene ikke noget da hjulene hviler på kanten af flangerne.

Er det helt ude i hampen eller hvordan???

Jeg tænker mest på Big Boy i dette tilfælde, da den jo er massiv tung!!
Men det gælder jo også for alle andre maskiner der vil stå i vitrinen :)

Oplys mig og uddel guldkorn mine gode herrer :)
Miwes
Godsforvalter
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Opbevaring i vitrine æsker og skabe.

Indlæg af Miwes »

Den montre der fulgte med et af mine jubilæums tog, var med spor som du viser i fig. nr. 2 og mener det ville være en god løsning, men har også nogle lidt billigere montre hvor der er plastik spor som holder toget. Disse montre løfter toget lidt op. Om man anvender den ene løsning frem for den anden vil være en smags sag tror jeg, men lytter med på tråden for at høre mere om "flat-spots"

Vh. Michael
Frank-O
Stationsforstander
Scale: H0 - 2-rail

Re: Opbevaring i vitrine æsker og skabe.

Indlæg af Frank-O »

Min Big Boy blev leveret i den fine træ æske som de nu gør..
Det er en variant af nr 2. Men i stedet for at hjulene hviler på kørefladen så står den nede i rillerne, på kanten af hjulflangerne.
Ligesom ved nr. 3 :)
Besvar