Gmmz bane i kælderen og diverse indkøb

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
gmmz
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Gmmz bane i kælderen og diverse indkøb

Indlæg af gmmz »

Så vil jeg starte en tråd om, hvad jeg har på bedding i min kælder.

Jeg har ca 25 kvadrat meter til rådighed i i 2 rum, der var 3 til at starte med, men jeg har revet en ikke-bærende væg ned,
og måtte støbe gulvet om og isoleret ydervæggende, inden jeg kom så langt,
men bordet er bygget til den underjordiske station i Rum 2, og de fleste af sporene er nu blevet lagt til en 10 sporet skygge banegård,
sporet er lagt med Tillig og der er fra starten lavet detektering i alle spor,
det hele skulle gerne ende ud med, at jeg får bygget Vordingborg station ovenpå skyggebane gården.
der bliver på et tidspunkt lavet et par huller i væggen, så jeg kan køre fra rum 1 til rum 2.

Jeg har ikke nogen plantegning, men vil prøve om jeg kan beskrive sporforløbet, tal i Parentes (xx) er højden i cm
fra skyggebanegården (85), kører toget ud i helix 2, kører 2,5 omgang inden det kører gennem hul 1(108) i væggen
og videre ind til X-station i rum 1 (114), her er der en dør ind til rum 1,hvor planen er at toget skal krydse en bro ala Madsnedsund broen (118cm),(bare lidt højere i selve brofaget, så jeg kan lave en skjult sporforbindelse), inden det skal igennem hul 2 og ind på Vordingborg station (118), fra Vordingborg forsætter det igen igennem væggen i hul 1 (118) og kører rundt langs ydervæggen i rum 1 inden det kører ind i den skjulte sporforbindelse under broen (ca 110) og gennem hul 2 ind i Helix 1 og kører 2,5 omgang og ender i Skyggebanegården (85).

Så det bliver en dobbeltsporet rundbane, hvor jeg har mulighed for en masse kørsel, da jeg hele tiden kan skifte tog på skyggebanegården.

helix 1
P1120978.JPG
stationen med 10 spor, korteste spor bliver ca 4meter længste spor ca 4,50meter
P1120979.JPG
kontrolpulten
P1120980.JPG
starten på helix 2
P1120981.JPG
min lineal, så sporet bliver lige
P1120982.JPG
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Litra ME
Ledvogter

Re: Gmmz bane i kælderen og diverse indkøb

Indlæg af Litra ME »

Hej Søren

Ser vildt spændende ud, glæder mig til at følge med i dit projekt. Lige et par spørgsmål. er der nogen speciel epoke? kunne det tænkes du fremstiller en sporplan ?? hvad bruger du til sporbesatmelding ???
gmmz
Lokomotivfører

Indlæg af gmmz »

Hej Claus

på et tidspunkt kommer der nok en plan, hvis jeg kan finde ud af tegne den i computeren, eller må jeg tegne den i hånden og scanne den ind ;-)

Jeg er til moderne tog, så epoken er Dansk fra ca 1985 og fremefter til omkring 2000, samt interesserer jeg mig for tysk epoke 5-6
jeg vil køre med de tog, jeg kan huske og har set i dagligt drift, samt de tog jeg selv må fremføre.
jeg benytter den sporbesatmelder, som Stig har lavet printet til og så selv færdigloddet dem
http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t ... 4a7d#p1361
mvh
Søren Andersen

Litra ME
Ledvogter

Indlæg af Litra ME »

gmmz skrev: jeg vil køre med de tog, jeg kan huske og har set i dagligt drift, samt de tog jeg selv må fremføre.
jeg benytter den sporbesatmelder, som Stig har lavet printet til og så selv færdigloddet dem
http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t ... 4a7d#p1361
Sådan :)

Er også vild med de konponenter som team bad ass eletronics får lavet, er den heldige ejer af et vendesløjfemodul derfra http://www.baneforum.dk/viewtopic.php?f ... odul#p6195, virker perfekt :)
gmmz
Lokomotivfører

Indlæg af gmmz »

så kom jeg lidt videre i kælderen,de 10 spor er lavet færdig og sømmet fast,
nu er det bare at få loddet en masse ledninger på, så jeg også kan køre der.
IMG_20140908_111712.JPG
der bliver loddet ledninger fast til alle skinner, det har jeg været vant til i JMJK
og så er fejlene reduceret, da der så gerne skulle være strøm i alle skinnestrengene, selv dem på 20-25cm eller mindre,
jeg vil/gider ikke søge efter dårlige forbindelser over lasker, som jeg har set mange gange, når der kommer ballast og limvand på sporet
hjertestykkerne er også isoleret fra og bliver strømfødt via cobalt drevet, som er bygget på nedenunder.
mvh
Søren Andersen

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Måske ville det være en fordel med opdeling i sektioner, så det vil være lettere at finde en evt. kortslutning .......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Verdammt det ser godt ud - hvornår kommer du til Hadsten og laver sporføring på vore opstillingsbanegårde?

Klaus
gmmz
Lokomotivfører

Indlæg af gmmz »

haha Moppe

i må da gerne låne min lineal ;-) og skydelære
jeg synes selv, det er blevet godt, så jeg se hvordan resten kommer til at se ud
det bliver dog ikke samme størrelse som den her fyr, der har bygget en lille bane i Amerika
men min skyggebanegård, ligger pænere end hans.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ds-NJ.html
der er en masse billeder af det anlæg, som vidst skulle have rekorden, som "the World largest Railroad"

til Bygger1
min skyggebanegård, er en station, den får strøm et sted fra,
men da alle sporene er detekteret, er selve banegården delt op i omkring 50-60 afsnit, (jeg har 64 udgange til rådighed
3 i hvert spor, alle sporskifterne og hver runding i de 2 helixer er der styr på,
så jeg er ikke bange for kortslutninger
mvh
Søren Andersen

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg kan i hvert fald bevidne at sporene ligger snorlige... :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

gmmz skrev:i må da gerne låne min lineal ;-) og skydelære
De virker nok ikke bedre end dem vi har i forvejen....

Det er nok bare tålmodigheden og håndværket der mangler :-)

Klaus
Besvar