Søger efter 2 Märklin dsb analog tog med slæbe skinne

Mangler du noget til din modeljernbane? Ønsker du at sælge noget fra din modeljernbane? Har du spørgsmål angående en modeljernbaneforhandler? Stil dit spøgrsmål her. Vi tillader også indlæg fra forretninger, der ønsker at gøre opmærksom på et godt tilbud.
Forumregler
Forretninger må gerne lægge indlæg ind med tilbud, men forsøg at begræns det til en fornuftig frekvens. F.eks. et nyhedsbrev engang i måneden.
nic-1993
Stationsbetjent
Indlæg: 30
Tilmeldt: 26 jan 2014, 15:16
Digital: Nej

Søger efter 2 Märklin dsb analog tog med slæbe skinne

Indlæg af nic-1993 »

jeg leder efter 2 type my model tog.
den skal dog have slæbe skinne på.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Søger efter 2 Märklin dsb analog tog

Indlæg af moppe »

Hej nic

Det bliver svært at finde MZ lavet af Märklin. De har kun lavet MY.

Skal du have en MZ, kan jeg anbefale Rocos udgave, men det bliver så i digital udgave, hvis det er til Märklin drift.
Der er eksempelvis en her


Klaus
nic-1993
Stationsbetjent
Indlæg: 30
Tilmeldt: 26 jan 2014, 15:16
Digital: Nej

Re: Søger efter 2 Märklin dsb analog tog

Indlæg af nic-1993 »

moppe skrev:Hej nic

Det bliver svært at finde MZ lavet af Märklin. De har kun lavet MY.

Skal du have en MZ, kan jeg anbefale Rocos udgave, men det bliver så i digital udgave, hvis det er til Märklin drift.
Der er eksempelvis en her


Klaus
hmmm, der bare det problem at jeg kun har Märklin skinner.
og skinnerne er a analog typen.
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Søger efter 2 Märklin dsb analog tog

Indlæg af Litra ME »

nu må man rette mig hvis jeg tager fejl, for jeg er på ingen måde specialist i Märklin, men jeg er rimelig sikker på at man sagtens kan kører analog med en digital decoder monteret. mig bekendt overtager decoderen bare perfektomskifterens funktion
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Søger efter 2 Märklin dsb analog tog

Indlæg af moppe »

nic-1993 skrev: og skinnerne er a analog typen.
Skinner er hverken analoge eller digitale, så det er et fedt.

For efterhånden mange år siden holdt producenterne op med at sætte de gamle mekaniske omskiftere i lokomotiverne. De kostede mere at producere end en digitaldekoder. Så alle lokomotiver til "Märklindrift" er i dag med digitaldekodere.
Det betyder at lokomotiver med dekoder også fungerer under analog drift.

Som en kuriositet kan jeg nævne at vi på "min" modelbane faktisk har et par togsæt på det store analoge tyske anlæg, der kører med dekoder indbygget. Ikke fordi vi bruger retningsomskiftere, men derimod, fordi et tog med dekoder kan gøre brug af dekoderens effektive motorstyring. Vi har en Roco sporvogn, som uden dekoder er et ... at styre under analog drift, fordi den er alt for højt gearet. Men med indbygget dekoder, kan vi få jernhård styring af motoren ved lav hastighed.

Det eneste du skal være opmærksom på er at de helt gamle transformatorer kan slå dekodere ihjel, hvis skifteimpulsen er for kraftig.

Klaus
nic-1993
Stationsbetjent
Indlæg: 30
Tilmeldt: 26 jan 2014, 15:16
Digital: Nej

Re: Søger efter 2 Märklin dsb analog tog

Indlæg af nic-1993 »

moppe skrev:
nic-1993 skrev: og skinnerne er a analog typen.
Skinner er hverken analoge eller digitale, så det er et fedt.

For efterhånden mange år siden holdt producenterne op med at sætte de gamle mekaniske omskiftere i lokomotiverne. De kostede mere at producere end en digitaldekoder. Så alle lokomotiver til "Märklindrift" er i dag med digitaldekodere.
Det betyder at lokomotiver med dekoder også fungerer under analog drift.

Som en kuriositet kan jeg nævne at vi på "min" modelbane faktisk har et par togsæt på det store analoge tyske anlæg, der kører med dekoder indbygget. Ikke fordi vi bruger retningsomskiftere, men derimod, fordi et tog med dekoder kan gøre brug af dekoderens effektive motorstyring. Vi har en Roco sporvogn, som uden dekoder er et ... at styre under analog drift, fordi den er alt for højt gearet. Men med indbygget dekoder, kan vi få jernhård styring af motoren ved lav hastighed.

Det eneste du skal være opmærksom på er at de helt gamle transformatorer kan slå dekodere ihjel, hvis skifteimpulsen er for kraftig.

Klaus
Transformer jeg ville bruge er en a de der nye Märklin start set type, den der der er farvet hvid, jeg mener at jeg fik at vide den type transformer er sikkert at køre digital dekoder tog med.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Søger efter 2 Märklin dsb analog tog

Indlæg af moppe »

Så kan du roligt købe en Roco.
nic-1993
Stationsbetjent
Indlæg: 30
Tilmeldt: 26 jan 2014, 15:16
Digital: Nej

Re: Søger efter 2 Märklin dsb analog tog

Indlæg af nic-1993 »

moppe skrev:Så kan du roligt købe en Roco.
der bare det problem, jeg bruger den type skinne vor toget skal have et slæbe skinne
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Søger efter 2 Märklin dsb analog tog med slæbe skinne

Indlæg af moppe »

Roco laver både til 3-skinne (Märklin skinner) og 2-skinne (alle de andre fabrikanters skinner).

Roco kalder modellerne for "AC" når de er til 3-skinne drift (Märklin/slæbesko).

For øvrigt: Er du lige kommet i gang, så overvej lige om du vil køre med 3- eller 2-skinne fremover. Ved valg af 3-skinne binder du dig til en enkelt leverandør af skinner (Märklin), med et begrænset udvalg.


Klaus
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Søger efter 2 Märklin dsb analog tog med slæbe skinne

Indlæg af gert »

Det laver ROCO skam også - bare husk at få den i en "AC udgave" - en ret så misvisende og forældet betegnelse, men den hænger desværre ved med mange misforståler til følge.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Besvar