Relæer

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Relæer

Indlæg af bygger01 »

I stedet for en kontaktskinne har jeg også på den gamle bane brugt disse på de "åbne" spor

En plast rondel med 2 huller til skruer + et 2 mm hul til 1½ kvadrat

Fra siden er så lavet et 3 mm gevind hul til en pinol skrue, så højden på 1½ kvadrat stokken kan reguleres op & ned, så den rammer slæbeskoen

Og så kommer det med digital strøm ( rød ) igen, der skal ændres via et relæ til en impuls

Disse dimmedutter er bedre - hvis de er rigtig indstillet - end en isoleret skinnestreg, for de kun en impuls

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

gert
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

Hej Steff

Denne konstruktion kan du godt bruge sammen med det relædiagram, jeg har tegnet.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Antal enhed på hele banen bliver nok omkring 40 steder, der skal trække et relæ, men der kan ikke være mange på samme tidspunkt

Forsyningen kommer fra CS2 med 60 VA + 2 lignende Märklin boosterer, som skal forsyne de 3 kredse / ca. 200 m skinne med forsyning for mindst hver 2. meter fra et trukket 1½ kvadrat

Om der kommer vogne med lys ....................

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

gert
Lokomotivfører

Indlæg af gert »

PB sendt.

Gert
bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Hej Gert

Er det fine diagram - du har tegnet - det man kalder en brokobling, og er funktionen, som Dirch Passer vil have sagt det, en bro til at få et "strømstød" fra relæviklingerne til at forsvinde ???

Det skal vel blot loddes op på en printplade med det nødvendige relæ ....

Er det så et AC relæ, der skal bruges, når der er tale om den digitale strøm ?

Har også fået skilt en Märklin kontaktskinne af, og her kan jeg ganske let få adskilt digital og anden strøm ( som konsulenten fra Hadsten påpegede ), så her kan jeg vel blot under bordet - hvor de ikke kan ses - bruge dem til en direkte impuls til drevene fra en AC trafo

Og det bliver først på det synlige at "brokoblingerne" skal bruges ?

gert
Lokomotivfører

Indlæg af gert »

Hej!

Det er et DC relæ - og der skal ikke nogen ekstra strømforsyning til. Den kører på det digitale signal, og med kontaktskinne er det meget kort tid at relæet er aktiveret. Der skal bare ikke lige holde en slæbesko parkeret på kontaktskinnen i længere tid - det vil et sporskifte eller tilsvarende magnetartikkel ikke være glad for. Et lille print vil være praktisk. Det vil virke fint med din hjemmekonstruerede kontaktskinne. Dioden D1 tager sig af selvinduktionsspændingen fra relæet.

Gert
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev:Når et AC hjul passerer skinnen, åbner det for muligheden at relæet trækkes ved hjælp af en ledning til det isolerede spor / brun til det ene ben på relæet og en anden ledning / rød til det andet ben ( der lyder da et klik i relæet og i den anden enden af relæet kan man med en pære se, at der kommer forbindelse )

Denne forbindelse skal f. eks. få et bremsemodul til lave en opbremsning eller det modsatte
Sådan for at gå lidt fra det fuldmekaniske relæ og over til noget lidt mere elektronisk har jeg et forslag.

Vær besat af en elektronisk sporbesatmelder som den øverste her:
http://moppe.dk/besat.html
I beskryvelsen står der at man monterer den i forsyningen ud til skinnen. Men gør du i stedet det at du sætter den mellem midterleder og den afbrudte yderskinne - vel at mærke med en 1 kohms modstand skudt ind i serie med den ene ledning, ja så har du pludseligt et fint signal på udgangssiden af optokobleren.

Tilfældigvis ved jeg at et print med 8 sporbesatmeldere er udviklet og sat i "produktion" - er det ikke rigtigt Stig?

Klaus
speed180
Ledvogter
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Indlæg af speed180 »

moppe skrev:
bygger01 skrev:Når et AC hjul passerer skinnen, åbner det for muligheden at relæet trækkes ved hjælp af en ledning til det isolerede spor / brun til det ene ben på relæet og en anden ledning / rød til det andet ben ( der lyder da et klik i relæet og i den anden enden af relæet kan man med en pære se, at der kommer forbindelse )

Denne forbindelse skal f. eks. få et bremsemodul til lave en opbremsning eller det modsatte
Sådan for at gå lidt fra det fuldmekaniske relæ og over til noget lidt mere elektronisk har jeg et forslag.

Vær besat af en elektronisk sporbesatmelder som den øverste her:
http://moppe.dk/besat.html
I beskryvelsen står der at man monterer den i forsyningen ud til skinnen. Men gør du i stedet det at du sætter den mellem midterleder og den afbrudte yderskinne - vel at mærke med en 1 kohms modstand skudt ind i serie med den ene ledning, ja så har du pludseligt et fint signal på udgangssiden af optokobleren.

Tilfældigvis ved jeg at et print med 8 sporbesatmeldere er udviklet og sat i "produktion" - er det ikke rigtigt Stig?

Klaus
Jo som det er rigtig, print til sporbesat melder med brokobling er udviklet, og kan leveres, Haakon Hansen litra.dk er sikkert villig til at fremstille flere ar disse, og den virker, det er med garanti :D :D
gert
Lokomotivfører

Indlæg af gert »

Ja tingene kan laves på mange måder - mit forslag er baseret på en simpel og letforståelig løsning der kan aktivere sporskifter og lign. direkte. derfor et relæ i stedet for en optocoupler.
Et print til sådanne småkonstruktioner er ikke det store problem. Det kan klares "overnight"

Gert
bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

gert skrev:Hej Steff

Denne konstruktion kan du godt bruge sammen med det relædiagram, jeg har tegnet.

Gert
Hvis jeg skal være ærlig, passer det ikke i min verden med rør & vand

Hvordan kan midterskinnen og den isolerede yderskinne være forbundet gennem den firkant af ensrettere og så give en impuls til et relæ ( er det et AC ) .......

Men en forklaring kan vente

Besvar