Anmeldelse af Heljans Y-tog

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Heljans Y-tog

Indlæg af moppe »

Kig forbi Hadsten en aften jeg er der med min lokprogrammer.

Så kan vi hurtigt finde ud af, hvordan tingene sidder sammen......

Klaus
madskp
Trafikelev
Skinnesystem: Roco Line med underlag
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af madskp »

Hej og tak for tilbudet. Beklager den lange svartid, men der har været travlt.
Jeg kan se at det omkring lyset nu er blevet udredt over på sporskiftet i denne tråd, så jeg har fået svar på mit spørgsmål omkring det :) :

https://www.sporskiftet.dk/forum/modelj ... -belysning
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg har modtaget et par spørgsmål om hvordan man skifter CV-værdier på en ESU M4 dekoder med Märklin Central Station 2.

Visse CV-værdier er ikke tilgængelige i mfx-konfigurationsskemaet på en ESU M4, så det nemmeste er derfor at redigere lokomotivet som ethvert andet DCC lokomotiv. Du behøver dog ikke oprette det som DCC lokomotiv først, men kan blot benytte programmeringssporet og adressevælgeren.

Bemærk desuden at du ikke behøver at slå mfx fra, som du ofte kan læse i andre guides på nettet. DCC skal dog være aktivt i dekoderen, så har du slået det fra, skal du slå det til først.

Jeg har lagt en video på Baneforums nye YouTube kanal, der viser præcis hvordan du skifter CV-værdier på en ESU M4 dekoder med Märklin Central Station 2.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

danlake
Trafikelev
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C med Traincontroller

Indlæg af danlake »

Hej Søren,

Rigtig fin video!

På CS3 syntes der at mangle read knappen for de CV? Hvordan læser man en CV, hvis man gerne vil kende værdien før man ændre den (så har man altid nået at falde tilbage på). Er godt klar over at CS3 (eller andre command stationer) ikke altid kan læse alle slags dekoder.

Har også noteret mig at ved CS3 bliver værdierne ændre så snart man ændre en værdi, og ikke når man trykker write eller ok. F.eks. Hvis man bruge knappen (for numre værdi) med pil opad vil den skrive en ny værdi hvergang man trykker. Man kan desværre heller ikke skrive værdi 0 hvis værdien allerede er 0. Så skal man først skrive en ny midlertidige værdi og så skrive 0.

Normalt ville man ikke opdage dette ved MM and Mfx loco, men ved DCC kan man høre og se lokomotivet bevæge sig i små ryk hver gang man skriver en ændring til dekoderne.

På forhånd undskyld hvis det forvirre andre brugere, men tænkte du måske havde en løsning eller kunne informere Märklin hvis det er bugs i software?

Mvh Lasse
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

danlake skrev: 01 jun 2017, 02:09men tænkte du måske havde en løsning eller kunne informere Märklin hvis det er bugs i software?
Der arbejdes konstant på at forbedre oplevelsen baseret på feedback fra brugerne. Programmeringsfunktionerne er nogle af dem som ikke har set meget kærlighed siden centralen blev lanceret.

Jeg er enig i dine betragtninger om at brugervenligheden ved programmering af dekodere kan forbedres. Uden at kende den egentlige baggrund, så er det mit indtryk at man har forsøgt at gøre det mere brugervenligt ved automatisk at udlæse og skrive CV-værdier. Personligt synes jeg dog ikke at dette kommer til udtryk så heldigt som det kunne gøre. Det er mit håb, at programmeringsfunktionerne kan blive forbedret i de næste opdateringer.

Det kunne godt se ud som om, at prioriteterne har været at få udluset problemstillinger med den daglige drift af anlægget, hvor programmering af dekodere har været i anden rækkefølge. Jeg kender som nævnt ikke bevæggrundene, ej heller prioriteringerne, men der bliver lyttet til feedback, og jeg også det feedback videre som jeg får.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar