Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?
-
amddurin
- Stationsforstander
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
- Geografisk sted: Næstved
Re: Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?
Det undre mig at Märklin data siger: Special motor with electronically enhanced load compensation OR a compact bellshaped armature...?
Jeg mener fås den med to forskellige motor typer eller ?
René
@Søren:
Jeg er ikke 100% sikker på hvilken periode jeg vil gå efter... (Kunne godt bruge nogle biler og vogne fra Olsen Banden og Huset på Christianshavn, men ved ikke om det skal bestemme perioden.)
Rangerer er mest vigtigt mht. at det kan så meget som muligt (Lyde -TELEX koblinger mv.) så om det er 2014 eller 1973 det forstiller at være fra betyder ikke så meget...
Det værste er at jeg har opdaget Faller Car-Systems med selvkørende udryknings køretøjer mv. og det vil jeg osse gerne have på et tidspunkt. (Penge + Plads.) - det er lige mig som Chauffør at den slags findes... :D
René
@Søren:
Jeg er ikke 100% sikker på hvilken periode jeg vil gå efter... (Kunne godt bruge nogle biler og vogne fra Olsen Banden og Huset på Christianshavn, men ved ikke om det skal bestemme perioden.)
Rangerer er mest vigtigt mht. at det kan så meget som muligt (Lyde -TELEX koblinger mv.) så om det er 2014 eller 1973 det forstiller at være fra betyder ikke så meget...
Det værste er at jeg har opdaget Faller Car-Systems med selvkørende udryknings køretøjer mv. og det vil jeg osse gerne have på et tidspunkt. (Penge + Plads.) - det er lige mig som Chauffør at den slags findes... :D
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
På hvilken model nr. står det? Det er nogle gange et forsøg på at beskrive to motortyper, som kan forekomme i forskellige udgaver af modellerne. F.eks. kan nogle modeller have den ene motor, mens andre udgaver har den anden. Jeg blev i tvivl om hvilken model, af dem vi har talt om, du refererede til.amddurin skrev:Det undre mig at Märklin data siger: Special motor with electronically enhanced load compensation OR a compact bellshaped armature...?
Lyder fornuftigt. :-)amddurin skrev:Rangerer er mest vigtigt mht. at det kan så meget som muligt (Lyde -TELEX koblinger mv.) så om det er 2014 eller 1973 det forstiller at være fra betyder ikke så meget...
Når først modeljernbane-virusset har bidt sig fast, så er det sket med dig. Du bliver aldrig kureret, for der findes ingen kur. Det kan gå i dvale, men det er kronisk og vil dukke op igen - ofte med forstærket effekt. :-)amddurin skrev:Det værste er at jeg har opdaget Faller Car-Systems med selvkørende udryknings køretøjer mv. og det vil jeg osse gerne have på et tidspunkt. (Penge + Plads.) - det er lige mig som Chauffør at den slags findes... :D
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
amddurin
- Stationsforstander
- Lidt et problem når jeg osse lider af saltvand i blodet... ;) (Saltvandsakvarie m/Computerstyring, LED lamper mv.)Søren Lauritsen skrev:Når først modeljernbane-virusset har bidt sig fast, så er det sket med dig. Du bliver aldrig kureret, for der findes ingen kur. Det kan gå i dvale, men det er kronisk og vil dukke op igen - ofte med forstærket effekt. :-)
- Det var BR 363 DB Cargo: http://www.maerklin.de/en/international ... hoice%5D=0
- (Det står et stykke nede på siden.)
:D
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Nej, kun med den ene type.amddurin skrev:Det undre mig at Märklin data siger: Special motor with electronically enhanced load compensation OR a compact bellshaped armature...?
Det er forklaringen til deres motortypeikon (forklaring til, hvilken type motor det kan være, men et ikon brugt til mange forskellige varenumre, derfor dækker de det ind med den tekst) der står dernede.
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Ah okay. Märklins BR 363 (V 60) er altid med tandhjulsdrev. På tysk Stirnradantrieb. Märklin betegner dette som "Geregelter Hochleistungsantrieb" eller på engelsk som "Special motor with load compensation". Som din tekst også nogenlunde siger.amddurin skrev:- Det var BR 363 DB Cargo
Som Klaus også skriver, så er det ikonerne der dækker over flere typer motorer. Det er lidt forvirrende.
Med venlig hilsen
Søren
-
amddurin
- Stationsforstander
Tak - ja det forvirre lidt...
-
mr-data
- Stationsbetjent
- Skinnesystem: Trix C
Ja det med Märklins motor-betegnelser er godt nok lidt kryptiske:
På pakken til mit startsæt står der at lokomotivet har en "specialmotor", med når jeg så piller overdelen af lokomotivet er det en ganske almindelig DC-motor (så vidt jeg kan se), så hvad der skulle være "special" der ved jeg ikke.
Det kan måske dække over at Märklin i mange år har anvendt en anden motortype/konstruktion i forhold til andre producenter, så måske dækker "special" over det netop ikke er deres standardtype, men derimod en almindelig DC-motor?
På pakken til mit startsæt står der at lokomotivet har en "specialmotor", med når jeg så piller overdelen af lokomotivet er det en ganske almindelig DC-motor (så vidt jeg kan se), så hvad der skulle være "special" der ved jeg ikke.
Det kan måske dække over at Märklin i mange år har anvendt en anden motortype/konstruktion i forhold til andre producenter, så måske dækker "special" over det netop ikke er deres standardtype, men derimod en almindelig DC-motor?
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Det er nemlig lige præcis hvad jeg også gætter på. Oftest benyttes betegnelsen "special motor" over den trepolede motor med svinghjul, som findes i de fleste Hobby lokomotiver (ER20, BR 185).mr-data skrev:Det kan måske dække over at Märklin i mange år har anvendt en anden motortype/konstruktion i forhold til andre producenter, så måske dækker "special" over det netop ikke er deres standardtype, men derimod en almindelig DC-motor?
Begrebet er dog ved at være udvandet da centermotorer af enten tre- eller fempolet karakter nu er mere reglen end undtagelsen. Så mon ikke snart der kommer en ny betegnelse.
Med venlig hilsen
Søren
-
mr-data
- Stationsbetjent
- Skinnesystem: Trix C
Jo det tror jeg også, det er vel næsten kun i de modeller som har været produceret i 50 år eller lign. (såsom deres My) og fortsat er i produktion; jeg gætter at overgangen fra deres tromlemotor monteret på den ene bogie til en centermotor med kardantræk kræver visse ændringer. Disse ændringer er bl.a. en anden type bogie, hvor det ikke er sikkert at en bogie fra andre modeller kan anvendes pga akselantal og/eller akselafstand, og at der skal gøres plads i chassis/vægtklods så der skal fræses her. Navnlig kan/vil ske at der skal designes (eller blot re-designes) de bogier som drivhjulene sidder på, i så fald koster det ekstra og gør især nye støbeforme også (afhængig af størrelsen er det typisk fra 50 K. kr. og op, selv for små ting, i hvert fald ud fra hvad en kammerat der er uddannet i plaststøbning siger).Søren Lauritsen skrev:Det er nemlig lige præcis hvad jeg også gætter på. Oftest benyttes betegnelsen "special motor" over den trepolede motor med svinghjul, som findes i de fleste Hobby lokomotiver (ER20, BR 185).mr-data skrev:Det kan måske dække over at Märklin i mange år har anvendt en anden motortype/konstruktion i forhold til andre producenter, så måske dækker "special" over det netop ikke er deres standardtype, men derimod en almindelig DC-motor?
Begrebet er dog ved at være udvandet da centermotorer af enten tre- eller fempolet karakter nu er mere reglen end undtagelsen. Så mon ikke snart der kommer en ny betegnelse.
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Jamen, det er bestemt også rigtigt. Nyudvikling koster typisk fra nogle mio. kr. og op. Derfor er det typisk billigere at renovere og opgradere en gammel model.mr-data skrev:Navnlig kan/vil ske at der skal designes (eller blot re-designes) de bogier som drivhjulene sidder på, i så fald koster det ekstra og gør især nye støbeforme også (afhængig af størrelsen er det typisk fra 50 K. kr. og op, selv for små ting, i hvert fald ud fra hvad en kammerat der er uddannet i plaststøbning siger).
Mange modeller er jo sådan set fine nok, men indmaden er ikke fuldt med tiden. Roco opgraderer også deres med ny teknik som f.eks. Plux22, LED belysning osv. Roco, om nogen, kan tillade sig dette, da nogle af deres gamle modeller stadig slår mange af de andre. F.eks. deres V100, som nok er tæt ved det bedste lokomotiv jeg har. Den er så lækker, og så gammel, at den ofte ikke koster en skid.
Med venlig hilsen
Søren