Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
amddurin
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Indlæg af amddurin »

- Jeg er ny inden for det digitale og har pt. ingen bane, har ikke haft H0 siden barn og i flere år ikke brugt mit Z (miniclub) men vil gerne i gang med at rangerer lidt til en begyndelse (I H0 for bedre kontrol og realisme) og kigger derfor efter hvilke startsæt der har Mobile Station 2 / Hvilke skinnesæt der kan tilkøbes med stopbome mv. / samt hvilket rangerer lokomotiv der er bedst. Regnet som det der kan køre mest præcist, mest langsomt og glidende (Altså uden at hakke under langsom kørsel.)

Jeg har kig på Märklin 37863 Diesellok BR 363, DB Schenker (Ved ikke hvad forskel der er på det og BR 363 Cargo)
- Jeg har set en video af dette lokomotiv og det ser meget lovende ud pt. (Det ligger osse på ca. 2000,- kr.)

Er det mit bedste valg eller vil I anbefale et andet? (Helst Märklin.)

René Durin
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Indlæg af moppe »

Märklin V60 (260/261/361/362/363/364/365 eller hvad de nu hedder) ville jeg ikke røre med en ildtang.
De er med GLM (GammelLorteMotor), som burde være skiftet ud for 30 år siden!

Det bedste rangerlokomotiv du kan købe fra Märklin er nok Trix udgaven af V90 (varenummer 22290) med klokkeankermotor. Det kræver desværre bare at den bygges om til treskinnedrift, hvilket ikke er så besværligt igen.

Jeg har selv tre Roco V60, der er en helt anden køreoplevelse, men som ikke er velegnet til treskinnedrift.

Hvad med en Voith Gravita?

Er du gået i gang med Märklin (treskinne), eller kan jeg nå at "præge" dig nok til at vælge toskinne?
Det eneste du (i mine øjne) får ud af at vælge Märklin er et mere begrænset udvalg, ikke mindst på skinnesiden, samt en slæbesko der larmer.

Klaus
amddurin
Stationsforstander

Indlæg af amddurin »

Nææ - har ikke besluttet noget endnu... - Troede faktisk osse at Märklin kunne fås som 2 skinne idag...

Syntes ellers at det kørte meget fint + har mange lyde osse (BR 363 i videoen)

René
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

"Märklin som toskinne" hedder Trix.

Om der står Märklin eller Trix på din kommende mobilstation er lige meget, det er kun navnet og farven der er forskellig.

Klaus
amddurin
Stationsforstander

Indlæg af amddurin »

Ok - tak... - det Roco V60 kan da godt nok osse køre langsomt - fandt lige en video...
esben2009
Ledvogter
Skinnesystem: C-skinner

Indlæg af esben2009 »

I stedet for at købe den fulde pakke, kunne du også ligge billet ind på den nye Märklin 29000 startpakke uden tog og vogne. Her får du for kr. 1.125 den ønskede Mobile 2 + et skinnesæt i R2

En af mine bedste erfaringer er et Re 4/4 Cargo med Mfx dekoder fra Märklin, et dejligt tungt modeltog med metaloverdel og god trækkraft. Købt hos en forhandler som havde splittet et startsæt, og jeg slap med at give 1.000 kroner

Undervejs er også en interessant nyhed, i det Märklin snart har G2000 lokomotivet på banen.
bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Hvis der skal rangeres meget, så ville en velfungerende telex kobling vel også være et plus ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Så enig, derfor mit råd om Trix V90......

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

amddurin skrev:Troede faktisk osse at Märklin kunne fås som 2 skinne idag...
Det kan det også i form af Trix (http://www.trix.de). Alle nye konstruktioner i dag, skabes med henblik på både 2- og 3-skinne. Hvis de et år kommer til Märklin som nyheder, kommer de typisk også til Trix. Ældre modeller opgraderes til at understøtte 2-skinne-drift når de får en opgradering af teknikken. Som f.eks. BR 120 fra nyhederne 2016.

Vognene skal blot have skiftet deres hjul til DC-hjul (Trix hjul, isolerede aksler) og det gør din forhandler for dig. Det er en service fra Märklin og koster ikke noget.
amddurin skrev:Syntes ellers at det kørte meget fint + har mange lyde osse (BR 363 i videoen)
Märklins V60'er kører absolut ikke dårligt. Klaus anfægter motoren som, grundet dens konstruktion, er meget støjende. Kraften overføres direkte fra ankeret til tandhjulene og det giver en "kaffekværnsagtig lyd" fordi de kører meget hurtigt rundt. Det er smag og behag om man lader sig gå på af det eller ej. Nyere motorkonstruktioner overfører kraften via snekke, så tandhjulenes hastighed er væsentlig mindre, og det giver svagere motorlyd. Før eller siden får Märklin også opgraderet deres BR 363 (V60).

Modellen fra Roco har jeg dårlige erfaringer med, men jeg ladet mig fortælle at det er lidt et lotteri. Andre har gode erfaringer.

Jeg bemærkede at dine ønskede modeller er nyere epoker end den Klaus havde foreslået. Trix 22208 er samme model, men i nyere bemaling. Modellen fra Märklin hedder 37902, skulle du sætte dig på 3-skinne.

Forskellen på BR 363 DB Schenker og BR 363 DB Cargo er kun teksterne. Det er samme forbillede, blot fra to forskellige tidsperioder. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

amddurin
Stationsforstander

Indlæg af amddurin »

Startsæt uden tog og vogne kunne være en god ide.
Besvar