Evergreen platcard

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
bygger01
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Evergreen platcard

Indlæg af bygger01 »

Vi bruger alm. plastik lim - som den fra Faller - men opløsningsevne er ikke så god.

Kendes der en bedre løsning ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Evergreen platcard

Indlæg af moppe »

Ethylacetat - det smelter det sammen...

Visse plasticlim gør det samme, Revell's plasticlim virker (efter hvad jeg ved) fint til styren.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg bruger Faller's "Super Expert". Den virker uden problemer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Vi bruger også Faller limen, men jeg synes ikke det er verdens bedste limning

Nå det skal nok være sådam

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hvordan "limer" du?

Der er nogle som "limer" som man ville papir og pap, så fejler Fallers lim helt sikkert - og de ender med at bruge meget mere lim end det overhovedet er nødvendigt. Limeprocessen er jo egentlig en kemisk proces, hvor plasticen smelter sammen. Det har altid virket fint på plastcard, da det er yderst modtageligt over for den type lim. Jeg plejer at sammenligne det med at svejse.

Fallers Super Expert er meget mindre tilgivende over for forkert brug, da den er designet til at flyde bedre, reagere utrolig hurtigt og skabe en kraftig binding. Hvis du vil have mere tid til arbejdet, er du nogle gange bedre tjent med Faller Expert (uden Super), som er en mere tilgivende lim, der er nemmere at have med at gøre. Det er lidt et spørgsmål om tålmodighed, hvad man er til.

Man skal ikke lade sit ego forføre af ordvalg som "Expert" og "Super Expert". Det har ikke noget med ens evne til at samle modelhuse at gøre. :-) Det er et spørgsmål om limens styrker og svagheder. Med plastcard er min erfaring dog, at jeg er bedst tjent med en lim som flyder godt = Super Expert.

Min metode:
1. Jeg lader en lille dråbe falde på strategiske steder. Alternativt bruger jeg kanylen i flasken og trækker en meget tynd, næsten usynlig, streg langs samlingen. Der skal næsten ingen lim til, meget mindre end man ville tro.
2. Lader limen sidde lidt, mens jeg holder plasticen fast. Et par sekunder er nok, herefter slipper jeg plasticen.

Teknikken med de små dråber gør også, at du undgår at limen ødelægger vinduer ved at flyde ud over det hele. Jeg tror alle har prøvet at ærgre sig over det.

Jeg har beskrevet min metode her: https://railway.zone/post/Station-Blume ... rom-Faller (i artiklen linkes til en video, hvor der samles en model fra Auhagen. I videoen benytter de en lignende metode).

Nogle gange kan man også lade plasticen ligge med limen på, ind til limen ikke "glimter" mere. Så kan man trykke de to stykker plastic sammen og forbindelsen er skabt med det samme. Det er lidt sværere at mestre, og jeg bruger sjældent den teknik. Den er dog rar, hvis man er bange for at limen flyder ud.

Et godt værktøj er i øvrigt magnetiske vinkler. F.eks. dette sæt "Rite-Way" magnetiske vinkler: http://www.faller.de/App/WebObjects/XSe ... e-Way.html. De holder hjørnerne sammen, når man ikke selv gider. De er desuden designet med små hakker, så de stadig kommer helt ind i hjørnet, selvom plasticvæggen har guide-linjer, hvad de jo typisk har.
Rite-Way (Faller #170681)
Rite-Way (Faller #170681)
Produktnumre (for Googles og senere søgningers skyld):
Faller Super Expert #170490 Super-Expert, Plastikkleber, 25 g
Faller Expert #170492 Expert, Plastikkleber, 25 g
Rite-Way vinkler #170681

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Hvis jeg skal være ærlig, troede jeg kun, at der fandes en type Faller, men kan se, at det er Expert vi bruger lige nu.

Så måske skal vi prøve den anden, hvis vi kan finde den.

Vi limer på en glasplade og så bruger jeg den terning, jeg lavede på fileskolen for ca. 50 år siden og så er det rimelig i vinkel !

BLarsen
Trafikelev

Indlæg af BLarsen »

Som moppe var inde på: Ætylacetat også kaldet eddikeæter. Hold delene mod hinanden, påfør en minimal mængde væske med en fin pensel, og hårrørsvirkningen "suger" væsken ind mellem delene og svejser dem sammen næsten øjeblikkeligt. Den gammelkendte tubelim bestod af ætylacetat iblandet en del plastic, hvad der gjorde limen mere tyktflydende og fik sammenlimningen til at gå langsommere, så man kunne rette en eventuel skæv samling. Til gengæld gjorde det iblandede plastic, at man ved lidt for meget tilførelse af lim kunne presse en uskøn mængde ud på emnerne, som så efterfølgende måtte slibes af. Hvis man laver en fejllimning med ætylacetat, kan man forsigtigt opløse samlingen igen og i mange tilfælde nå at rette uden at tilføre ny væske. Øvelse gør mester!

Men husk, at ætylacetet er yderst sundhedsskadeligt at indånde, så åndedrætsværn og rigelig udluftning! Det er mange år siden, jeg selv gik bort fra at bruge gængs plasticlim. Og en mindre flaske købt på nettet rækker i årevis.
Besvar