Fastgørelse af figurer uden plade
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Fastgørelse af figurer uden plade
Fru Steff. er ikke meget for en gennemsigtig plade ......
Der er naturligvis tale både om perroner/fortove og i haver/natur, som måske kan angribes på to forskellige måder.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Fastgørelse af figurer uden plade
http://railway.zone/post/fixing-Märklin ... weg-kleber
Jeg bruger det til figurer, sporskifte-motorer, biler, postkasser. Alt hvad der skal kunne fjernes igen.
Video:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=KasSD0xOuP4[/youtube]
Ældre video:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=z7Lcmn-adfI[/youtube]
Woodland Scenics kalder deres for "Scenic Accents Glue", det er det samme produkt.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
bygger01
- Lokomotivfører
Dit hurtige svar får mig til at tænke på den lim, min gamle arbejdsplads bruger til at klæbe fliser fast, men alligevel aldrig så tør at de ikke kan fjernes.
Den vil jeg prøve ( vil Du også prøve den / free of charge ! ) i nærmeste fremtid.
Men den størkner aldrig og vil fastholde nullermænd og den slags, men det gør Din lim vel også for det er en del af ideen .......
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
De mængder du skal bruge (under fødderne på en H0-figur) er så små, at du næppe ser de nullermænd den samler op. De vil også være i H0, hvis de skal kunne hænge fast dernede... :-)bygger01 skrev:Men den størkner aldrig og vil fastholde nullermænd og den slags, men det gør Din lim vel også for det er en del af ideen.
Med venlig hilsen
Søren
-
henho
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
- Geografisk sted: Ringkøbing
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Skal det fjernes. et par dråber lunken vand, vent 10 min. og de små ting kan fjernes uden spor af lim.
Lim rester tørres af mens det er vådt.
Med hvid trælim gør at man kan støvsuge uden at ting forsvinder i støvsugeren.
Eneste ulempe er, når ens anlæg står under vand går de små ting løs. :)
Mvh. Ole Vedel
-
bygger01
- Lokomotivfører
Og den er let at opløse med vand og har en god konsistens ( og bliver også i forskellige vandige opløsninger brugt som græsbinder / den senere spraying af græsset / ballast ).
Så den vil også blive prøvet sammen med limen fra min gamle arbejdsplads.
Den lim virker fint og figuren kan let flyttes og en ny hænger fast i samme limklat.
Men med trælimen er der vel det negative, at figuren skal støttes i en vis tid, før den binder !
Min tæppelim er klæbrig i lang tid ( måneder ) og binder hurtigt ligesom limen fra Noch, men efter en kort tørring, hvorefter man blot placerede figurn og så videre til næste figur
Søren / har Du erfaring med om der skal støttes med den lim fra Noch ?
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Du lader limen tørre før du bruger den. Det virker ligesom en Post-It. Når figuren er sat, bliver den stående.bygger01 skrev:Søren / har Du erfaring med om der skal støttes med den lim fra Noch ?
Må jeg spørge hvorfor du vil gennemgå besværet med at teste så mange varianter af lim før du bestemmer dig?
Limen fra Noch koster 39 kr. og du har til ca. resten af livet, da du bruger udsædvanlig lidt og der er til mio. af små fødder i en bøtte lim.
Med venlig hilsen
Søren
-
bygger01
- Lokomotivfører
Jeg har det godt med at bruge alt mellem himmel og jord - særlig når det er gratis - og så er jeg opdraget til at mærkevare er godt, og derfor vil jeg det modsatte. Som gammel indkøber vil jeg nok også spare penge ( og jeg har købt 2000 - 3000 tons latex = lim om året ) .......
Men Du har ret i, at den bøtte lim virker men det er blot en tacky lim, der ikke tørre ud, så hvorfor ikke finde sin egen vej ......
-
henho
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
- Geografisk sted: Ringkøbing
Hvor meget måtte du kassere efter at, du fik den trælse vandskade i din kælder ?
(Med de seneste billeder fra dit anlæg, ser det nu da ud til, at du er aldeles 'ovenpå' igen; men det må godt nok ha' været en traumatisk oplevelse).
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.