Mit modulanlæg

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Carsten B. Thomsen
Ledvogter
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Carsten B. Thomsen »

Hej Søren

Dit arbejde efterlader i hvert fald ikke indtryk af, at du er sjusket - tværtimod :)
Det er flotte og inspirerende resultater, du præsenterer.
Det lyder som et godt råd mht. permanent fastgøring af træer - den metode vil være fin til f.eks. sammenhængende skovpartier.

Det her fik mig til at tænke på, at et af de generelle "problemer", der er forbundet med at prøve at eftergøre virkeligheden i model, er måske at modellen bliver alt for "pæn".
Heroppe nordenfjords - og især langs "vestbredden" af Jylland - er man i hvert fald aldrig i tvivl om, hvilken retning vest er, når man kaster et blik på træerne.
Det ser man faktisk ikke så tit eftergjort i model.
Og træerne langs med banestrækninger er heller ikke altid rene skønhedsåbenbaringer - især ikke efter at BaneDanmarks trolje "Knagsted" har været en tur forbi med "kværnen", for at holde plantevæksten lidt i ave.
Sådanne "mishandlede" gevækster ser vi heller ikke så tit eftergjort i model.

Jeg glæder mig til at følge med i dit fortsatte arbejde - god arbejdslyst :)
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Carsten B. Thomsen skrev:Det her fik mig til at tænke på, at et af de generelle "problemer", der er forbundet med at prøve at eftergøre virkeligheden i model, er måske at modellen bliver alt for "pæn". Heroppe nordenfjords - og især langs "vestbredden" af Jylland - er man i hvert fald aldrig i tvivl om, hvilken retning vest er, når man kaster et blik på træerne.
Det ser man faktisk ikke så tit eftergjort i model.
Jeg tænker det er fordi det er svært at lave vindblæste træer i model.

Ideen med træer klippet til at en trolje er faktisk meget sjov. Den tror jeg at jeg skriver mig bag øret. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

I dag fik jeg kigget lidt mere på de eksisterende moduler. Shaper Sheet lader stadig vente på sig, så tre sidste moduler står helt stille. Øv! Bøv!

"Skovens dyr"

Jeg har købt sådan et "jægerskjul" - eller hvad det nu hedder - som skal stå i skovkanten, samt en pakke med dyr.
NOCH #14341
NOCH #14341
Tingene skal stå lige og jeg havde ikke oprindelig tænkt over, hvor bygningen skulle være. Det er vigtig for mig at alle ben på tårnet rører jorden når det er sat fast. Derfor ryddede jeg en lille plads og gjorde den plan med små gipsstrimler. Jeg fjernede det eksisterende turf og bundfnuller så den bare gips var tilbage. Herefter gjorde jeg gipsbunden våd og lagde ny gips oven på. Jeg testede løbende med bygningen, indtil jeg blev tilfreds med resultatet.
Fundament
Fundament
Min troværdige Köf var trillet ud med vaterpas-vognen (I ved, den man ser på alle de store jernbaner... ;-)). Jeg var jo nødt til at være sikker på modulet var i niveau, det gav jo ingen mening at rette ind efter en skæv bund. Mange har gjort det med fundamenter før i tiden, og det er sjældent en succes. :-)
Min troværdige Köf og "vaterpas"-vogn. :-)
Min troværdige Köf og "vaterpas"-vogn. :-)
De intetanende stakkels dyr ser til på afstand.
Skovens dyr kigger på...
Skovens dyr kigger på...
Jeg tror resultatet bliver rigtig godt. Nu skal gipsen først tørre helt igennem, og så skal jeg have sat tårnet fast og landskabet skal genskabes under tårnet.

Hvor mange dyr kan du finde? :-)
*ka blah*
*ka blah*

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Her til morgen var fundamentet til tårnet tørt. Jeg benyttede lejligheden til at farve "jorden" og mikse det nye med det gamle.

Jeg benytter flydende pigment til jorden. Pigmentet blander sig med gipsen og lægger sig ikke oven på, som maling ville gøre. Jeg benytter Woodland Scenics Earth Color (#C1229). Jeg dypper penslen i lidt vand, så pigmentet flyder bedre.
Jordfarve
Jordfarve
Når pigmentet er tørt har det skabt en jordagtig grundfarve. Jeg dækker aldrig overfladen helt, jeg kan godt lide at der er lidt variation i undergrunden.
Jordfarven er tør
Jordfarven er tør
Bagefter har jeg drysset fine turf earth blend (WS #T1350) udover stedet og dekoreret med højt græs i lys grøn og mørk grøn (WS #FG174 og #FG173). Jeg forestiller mig at der vil være en god vækst af diverse planter og græs under sådan et tårn. Det er nok ikke et sted man vedligeholder hver dag. Til småplanter og ukrudt har jeg brugt coarse turf i farverne burnt grass, yellow og conifer (WS #T61, #T62, #T66)
Fundamentet
Fundamentet
Nu skal limen tørre og så skal tårnet rejses. :-)

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Der bygges stadig på livet løs!

For dig som er nysgerrig på at se alle modulerne i levende live, høre lidt om det du måske har læst om her i tråden, eller blot sige hej og få en snak om modeljernbane - og måske endda tysk modeljernbane (uha, uha) - så kig forbi min stand på DMJU-messen. Jeg medbringer hele anlægget, så færdigt som jeg nu kan nå at gøre det, og triller tog hele weekenden.

Anlægget styres af Märklin Digital og jeg giver gerne en demo af, hvad du kan med systemet i forbindelse med 2-skinne-drift (3-skinne-folk må selvfølgelig gerne kigge med). Jeg medbringer de sidste nye Märklin Digital-komponenter (CAN-feedback modulerne S88 og L88) og anlægget styres af dem og CS2. Så hvis du er interesseret i at se hvad du kan med Märklin Digital og 2-skinne-drift, så kig endelig forbi og stil spørgsmål!

Du går bare efter Railway.zone banneret i Hal 2 - lige ved siden af Nettog og Hobbytrade.

Jeg håber vi ses!
Vi ses i Køge!
Vi ses i Køge!

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

Efter at have været på Køge-messen i April, og en tur hos Hobbykæden forrige weekend, er tiden nu kommet til at renovere lidt på anlægget. Det skal jo være klart til Hobbymessen i Nørresundby i september. :-)

Jeg har været ved at skifte nogle af de fine, men skrøbelige, træer ud med mere robuste af slagsen. Noch producerer nogle meget pæne løvtræer som fås i pakker af 5 stk. til få penge. Træerne kommer både i mørke- og lysegrønne nuancer. Lysegrøn hører jo foråret til, og jeg da jeg gerne vil ramme Juni/Juli/August måned, skal der flere mørke løvtræer til. Jeg har derfor været ved at udskifte nogle af de lysegrønne træer med mørke udgaver, så der kommer en større spredning mellem de lysegrønne, der ellers var de dominerende.

Jeg synes desuden at løvtræer giver en god afvigelse fra de mange grantræer der ellers er på modulerne. Derudover har jeg været ved at fjerne enkelte grantræer, så der kommer en opdeling i træerne, der nu står som klumper af ulige antal i stedet for at danne en mur i baggrunden. Jeg synes det ser pænere ud.

Jeg prøveopstiller altid træerne inden jeg sætter dem fast. Jeg flytter altid rundt hundredevis af gange før jeg er tilfreds, og det er unægtelig nemmere uden lim.
Prøveopstilling af diverse løvtræer
Prøveopstilling af diverse løvtræer
Træerne limes fast og støttes med en klemme, så de holdes lodrette mens limen tørrer.
Træerne støttes med en klemme.
Træerne støttes med en klemme.
Min nye BR 152 med Hangartner transport tager sig godt ud i landskabet. :-)
152 med Hangartner transport
152 med Hangartner transport

Med venlig hilsen
Søren

Skott
Lokomotivfører
Skinnesystem: peco code 75

Indlæg af Skott »

Virkelig flot resultat - Tak for fifene
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hej igen!

Der sker ikke så meget i modelbaneland henover sommeren, men da september (og dermed Hobbymessen i Aalborg) nærmer sig med hastige skridt, så er jeg alligevel i gang med at udføre lidt ændringer på anlægget. En af de ændringer er forbedringer af min "mark". Hidtil har den eksisteret på det sidste modul som en skygge af sig selv. Jeg havde gået og tænkt på, hvordan jeg skulle lave en kornmark, alternativt noget andet afgrøde. Jeg var så en tur forbi Felderbanen i sidste uge, og så en Noch kornmark fra deres Natur+ serie. Man køber dem i princippet som små måtter, man så kan lime fast. "Solgt!", tænkte jeg og tog den under armen. :-)
Første version af marken
Første version af marken
På anlægget skulle mit eksisterende turf og fnuller fjernes, så den bare gipsbund blev fritlagt. Limen bider bedre direkte på gipsen end på eksisternede turf. Jeg har brugt Woodland Scenics Scenic Cement lim til alt mit landskab, limen opløses i vand på ca. 20 sekunder til 1 minut, så det nemmeste er at spraye lidt vand på. Jeg har en række af Woodland Scenics Scenic Sprayer sprøjteflasker i min værktøjskasse, men du kan selvfølgelig også benytte en alm. blomsterforstøver.
Sprøjt vand på eksisterende landskabsmateriale
Sprøjt vand på eksisterende landskabsmateriale
Lad vandet ligge lidt, du behøver ikke gennembløde materialet, det er derfor jeg benytter en sprayflaske til vandet. Hvis du gennembløder materialet, risikerer du at ødelægge gipsen nedenunder og rykke den op når du fjerner landskabet. Det skal vi ikke have noget af.
Fjern landskabet med en spartel
Fjern landskabet med en spartel
Jeg benytter en spartel til at fjerne landskabsmaterialet. Scenic Cement limen danner en hinde som kan skrælles af gipsen, hvis du får godt fat kan du trække hele stykker af. Det gør det meget nemt at lave ændringer.
Gipsen er fritlagt
Gipsen er fritlagt
Nu er gipsen fritlagt og skal måske lige tørre en smule så vandet fordamper. Der kan godt trænge lidt vand ned i gipsen, men bare lad den være til vandet er væk igen. Så er gipsen klar til fornyet farve.
Gipsen får sin nye farve
Gipsen får sin nye farve
Jeg indfarver gipsen med Woodland Scenics Earth Undercoat (fås også hos Noch). Bemærk at dette ikke er en maling, men flydende pigment! Forskellen er, at maling typisk har en finisher indbygget som danner en beskyttende hinde omkring malingen. Selvsamme finisher kan give problemer for efterfølgende lag af landskabsmateriale - i hvert fald med den metode jeg benytter - derfor foretrækker jeg flydende pigment. Det trænger ned i gipsen og giver en jord-agtig farve.

Farven skal tørre, hvorefter vi kan fortsætte.
Lidt jord markerer overgangen
Lidt jord markerer overgangen
Når farven er tør tilføjer jeg lidt jordfarvet fine turf. Således skjules overgangen til marken bedre og gipsens jordfarve får lidt ekstra detaljer. Jeg laver en ramme rundt i kanten. Jeg limer mit fine turf med Scenic Cement fra pipette og lader det tørre.
Rammen af "jord"
Rammen af "jord"
Når jorden er tør begynder jeg at tilpasse marken.
Noch Natur+ kornmark
Noch Natur+ kornmark
Marken fra Noch kommer som en lille måtte man kan klippe til. Det er vel mest af alt lange statiske græsstrå i passende højde dækket med en passende farve af deres "laub" (de der små blade til træerne). Jeg synes det er et pænt produkt og det er nemt at have med at gøre. Med marken følger også en stak blomster som valmuer og en eller anden blå blomst. Jeg trykkede et par valmuer ned i marken og plantede resten langs kanten af marken.
Marker klippelinjer med en tusch
Marker klippelinjer med en tusch
Jeg markerede klippelinjer med en tusch...
Marken klippes med en saks, af den finger nemme...
Marken klippes med en saks, af den finger nemme...
...og klippede herefter marken til med en saks.
Marken limes fast
Marken limes fast
Jeg limer marken fast med Woodland Scenic Scenic Glue, men du kan også benytte Noch Grass Kleber eller alt mulig andet lim, det er ikke så vigtigt. Vigtigt at det dog, at du får spredt limen ud i alle hjørner så marken ikke "gaber". Det ser fjollet ud.
Hegn skal der til
Hegn skal der til
For at holde dyr og vildt ude af min mark, har jeg købt nogle hegn som skal stå op til skellet. Jeg har i forvejen plantet nogle buske og ukrudt, men jeg synes alligevel et hegn kunne være en sjov detalje. Noch har utallige forskellige hegn man kan bruge, men fra mine ture i Sydtyskland og Østrig har jeg typisk set en bestemt type. Hos Noch hedder den Weidezaun.
Prøveopstilling af hegnet
Prøveopstilling af hegnet
Du kan, med lidt forsigtighed, bøje hegnet en lille smule så pælene alle kan nå jorden. På forskellige modeljernbaner ser jeg af og til at pæle på diverse hegn ikke altid rører jorden, og det er lidt synd, da det er så nemt at korrigere. Derudover ser det også bedre ud, når alle pæle rører jorden. Jeg prøveopstillede derfor hegnet og bøjede løs ind til jeg var tilfreds. Der knækkede et par hegn i forsøget, men det er heldigvis en stor pakke. Derudover kan jeg altid bruge stumperne, hvis jeg f.eks. vil skabe en scene hvor bondemanden vedligeholder det.
Limdråberne skal falde det rigtige sted
Limdråberne skal falde det rigtige sted
Jeg limer hegnet fast, min lim holder ekstremt godt fast på ting, så det er ingen problem. Jeg overvejede først at sætte et par nåle fast i pælene, men det er komplet ligegyldigt. Min lim holder alt fra træer - og nu hegn - fast til anlægget. Med et par t-nåle markerer jeg hvor limendråberne skal være.
Hegnet sættes fast
Hegnet sættes fast
Herefter placeres limen og hegnet placeres i dråberne. Limen tørrer fuldstændig gennemsigtig og mat ind, så der er ikke noget at frygte, hvis du kommer til at få lidt på hegnet. Nu skal hegnet have fred ind til limen er helt tør. Jeg lavede det om aftenen, så hegnet stod natten over. Næste dag sad det så godt fast at jeg kan rokke modulet, hvis jeg rokker med hegnet. Scenic Glue er en crazy lim!
Der pyntes omkring hegnet
Der pyntes omkring hegnet
Hegnet er jo ikke lige sat op, så der skal være lidt buskads og ukrudt omkring hegnet. Jeg benyttede et par af de blå blomser der følger med kornmarken, derudover lavede jeg nogle græstotter som kunne supplere dem. Det er en hurtig og nem måde at skabe lidt vilde planter på.

Græstotterne laver jeg ved at tage emballagen fra marken og placere en klat lim, herefter tager jeg noget Woodland Scenics natural straw (kommer i flere farver) og dypper totter af det i limen og stiller på bakken. Næste dag er limen tør og du kan brække totterne af bakken og lime dem på anlægget. Supernemt.

Nu skal det hele lige tørre og så skal de sidste detaljer på plads.

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Så er der lidt nyt fra modulanlægget!

Efter Køge-messen kiggede jeg på de billeder folk havde taget af mit anlæg, der var også en række videoer. I øvrigt, tusind tak til de som har taget billeder og lagt dem rundt omkring! Jeg synes det var skægt at se hvilke områder folk havde valgt at fokusere på.

Mit tema er jo europæisk hovedstrækning og mange hovedstrækninger går gennem "kedelige landskaber". Så der er i for sig ikke noget i vejen med mine 3,5 meter landskab, men jeg savnede alligevel lidt huse. Derfor er jeg gået i gang med at bygge et modul om til at rumme en byscene.

For at det skal falde i tråd med resten af anlæggets tema, så kommer byscenen til at omfatte enden af en sidevej i en lille landsby. Sidevejen stopper lige op til banen, jeg forestiller mig at det i tidernes morgen har været muligt for bondemanden at komme over til sin mark, men at den moderne jernbane nu har sat en stopper for det. Vejen er der dog stadigvæk, på den ene side, fordi den også betjener de tre huse som ligger for enden af vejen. Vejen på den anden side har været en grusvej, men den er væk nu - i hvert fald i denne omgang. ;-)

Jeg har jo tidligere skrevet spalte op og ned om Shaper Sheet og mine andre teknikker. Denne gang bliver det lidt anderledes. Da husene skal stå vandret må jeg benytte andre teknikker end Shaper Sheet. Derfor opbygger jeg et stillads af flamingo som holder hele byscenen. Over flamingoen lægger jeg gipsruller. Når gipsen er tør kan stilladset pilles ned. Det giver mig den fordel at jeg kan arbejde med stilladset ind til byscenen er helt på plads, og alle husene står vandret. Gipsen ændrer ikke på dette, da den simpelthen danner et aftryk af stilladset underneden.

Jeg er også begyndt at bygge husene. Her er det et Faller enfamiliehus.
Husbyggeriet er begyndt.
Husbyggeriet er begyndt.
Løbende har jeg prøveopstillet huset, samt fundamenterne til de to andre huse. Jeg skal danne mig et indtryk af pladsbehovet. Jeg laver byscenen ved at skære et hul i landskabet og bygge et nyt fundament op.
Prøveopstilling
Prøveopstilling
Her kommer den store fordel ved ikke at bruge hønsenet og andre metalgitre. Jeg jager en kniv i mit gipsfundament og skærer hul der hvor jeg vil have byscenen. Nemt og enkelt!
Det er nemt at skære i Shaper Sheet
Det er nemt at skære i Shaper Sheet
Nu er der kommet et ordentligt hul i jorden. Jeg kunne jo i princippet have fjernet hele landskabsdelen og lavet en spritny, men det giver også en grad af tilfældighed ved at blande det med noget eksisterende. Jeg tror ikke jeg kunne opnå den samme tilfældighed, hvis jeg skabte alt fra bunden. I den virkelige verden graver man jo også ud og retter til.
Et ordentligt hul i jorden!
Et ordentligt hul i jorden!
Jeg opbygger nu et stillads af flamingo som hjælper mig til at forme min byscene. Stilladset er midlertidigt og erstattes af en skal af gips. Men det hjælper til at få et overblik over pladsbehov og vejens forløb.
Stillads af flamingo
Stillads af flamingo
Jeg kan desuden fotografere fra forskellige vinkler og danne mit et indtryk af den færdige byscene.
Stillads igen
Stillads igen
08_stoebeform_3.jpg
09_stoebeform_4.jpg
Da jeg (og især vaterpasset) var tilfreds blev gipsen lagt på. Til en start har jeg lagt det i tre overlappende lag. Jeg lægger normalt kun to lag, men gipsen skal holde sig selv, så jeg vil være helt sikker på at det er robust. Jeg tester brudstyrken inden jeg begynder på landskabet. Om nødvendigt kan jeg tilføje et ekstra lag gips. Byscenen vejer ikke mange gram, så tre lag er sandsynligvis nok.

Her er gipsen lagt på. Den skal nu tørre HELT inden jeg fortsætter. Ca. 24 timer, men gerne lidt ekstra.
10_gips_1.jpg
11_gips_2.jpg
12_gips_3.jpg
13_gips_4.jpg

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

Så er det vinter igen, og nu skal der sne på anlægget...

...nej, det skal der så ikke, men noget skal der ske.

Efter et par udstillinger i løbet af året er det blevet tid til at "opgradere" modulerne lidt. Jeg har bl.a. tænkt mig at give byscenen en overhaling. Den var klappet lidt hurtigt sammen til messen i Nørresundby og nu er det blevet tid til at gøre noget mere ved det.

I løbet af sommeren fik jeg købt mig en Gras-Master 2.0 og med den en stak græs, som nu skal prøves af. Her er lidt af de foreløbige resultater. Det er da blevet meget godt... :-)
anlaeg_by.jpg

Med venlig hilsen
Søren

Besvar