Styrring af skyggebanegård via Märklin CS2 med dette layout.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
talbert
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Styrring af skyggebanegård via Märklin CS2 med dette layout.

Indlæg af talbert »

Hej alle,

Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg har lavet dette layout i starten af min skyggebanegård, da dette giver de længste spor. Jeg ved godt at dette måske ikke er det optimale. Jeg har prøvet at følge Märklin's vejledning omkring programmering af CS2 vedr. skyggebanegård og kan godt få det til at virke med det setup, men synes ikke jeg kan få det til at virke med trevejs sporskifte. Jeg har indsat kontaktskinner og lavet isoleret spor, som ikke fremgår af tegningen. Nogen som kan hjælpe ?

Et andet måske dumt spørgsmål. Hvis jeg køre med digitale sporskifte, skal jeg vel ikke benytte Märklin K83 decoder eller er jeg helt gal på den.
Vedhæftede filer
Skyggebanegård.jpg
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Styrring af skyggebanegård via Märklin CS2 med dette lay

Indlæg af Søren »

Hejsa

Hvilken vejledning har du fulgt og har du et versionsnummer på din CS2 software (du finder den under Setup-fanen -> Version)

Når du kører 3-skinne har du umiddelbart to muligheder:

1. Den ene benytter kontaktskinner styret af slæbeskoen. Når toget rører kontakten slukker det strømmen til sit eget spor og beder centralstationen tænde strømmen i sporet ved siden af. Centralstationen sætter typisk også en togvej, der leder efterfølgende tog ind i det tomme spor.

2. Den anden mulighed benytter tilbagemelding i stedet for kontaktskinner. Når toget kører ind i et område sker der i princippet det samme som ved ovenstående.

Uanset hvad er teorien den samme: Toget som ankommer skal sende toget ved siden af afsted. Kontaktskinnen i det ledige spor skal ved aktivering stille togvej ind i sporet ved siden af og sende det tog afsted osv. Når du er nået til sidste ledige spor, skal toget i dette spor sende toget i det første spor afsted. Således er cirklen sluttet. Betragt det som et stafetløb der aldrig ender.

Her er et eksempel:

Skyggebanegården har tre spor, men du kan have lige så mange du orker. I eksemplet venter togene i spor 1 og spor 2, spor 3 er ledigt.
Skyggebanegaard1.jpg
Når toget i spor 3 ankommer rammer det kontaktskinnen ved pilen. Når kontaktskinnen rammes skal centralstationen stille togvejen ind i det ledige spor.
Skyggebanegaard2.jpg
På centralstationen benytter du memory-funktionen til at oprette alle nødvendige togveje. I ekstemplet er det tre stykker, men har du flere spor vil det være nødvendigt med flere muligheder. Du behøver ikke lave togveje for udkørsel, her vil jeg blot lade toget tvinge sporskiftet op.

Til styring af kørestrøm vil jeg anbefale en dekoder (f.eks. Märklins M 84 (fireogfirs)). Det er klart nemmest med en dekoder. Du forbinder hvert spor til en udgang på dekoderen og lader sporet få sin strøm gennem dekoderen. I togvejen på centralstationen indbygger du så hvilke udgange der skal tændes og slukkes sammen med hvilke togveje. Du kan med fordel blot lægge informationen ind i togvejen.

Sporskifterne skal selvfølgelig også have en dekoder, her kan du bruge den indbyggede under sporskiftet eller en separat sporskiftedekoder. Det er i princippet ligegyldigt.

Jeg håber det hjælper dig på vej, hvis du har spørgsmål så spørg endelig! :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

talbert
Stationsforstander

Indlæg af talbert »

a1fc013350.pdf
(1.53 MiB) Downloadet 339 gange
Hej Søren,

Tak for dine svar indtil videre.

Det er en CS2 60215, Software Version 3.8.1 og der er den vedhæftet vejledning jeg har prøvet at følge. Jeg har Märklin digitale dekoder i alle sporskifter.

Hvordan skal sådan et skinne layout laves i CS2 ?
Med venlig hilsen
Tim

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hvad er det præcist du ikke kan få til at virke?

Klaus
talbert
Stationsforstander

Indlæg af talbert »

Hej Klaus,

Programmering af trevejs sporskiftet og så det første 24611/24612 under CS2. Hvordan skal de sættes op i CS2 ?
Med venlig hilsen
Tim

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Har du sat sporskifterne op som magnetartikler?
(Se side 17 af 35 her http://medienpdb.maerklin.de/digital220 ... _CS_dk.pdf)

Hvis du har magnetartiklerne skal du bygge ruter der sætter sporskifterne (side 25-26 af 35).

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jeg har lavet en video, der viser hvordan du sætter togveje op i CS2 med et tre-vejsskifte.

Det forudsætter selvfølgelig, at du også har sat sporskifterne op som magnetartikler i CS2'eren og kan skifte dem fra keyboard-fanen.

Du kan se videoen her:
http://www.screencast.com/t/fvZFOhNc

I videoen opsætter jeg en togvej, der sender toget ind i spor 1 (øverst). Bemærk at der er to andre togveje som allerede er sat op.

1. Jeg konstaterer hvordan sporskifterne skal stå for at kunne bygge togvejen.
2. Jeg går ind i memory og vælger en knap til togvejen (jeg kalder knappen for Sbf->1 - for "ind i spor 1")
3. Jeg går tilbage på layout-fanen og stiller sporskifterne som jeg ønsker dem. Bemærk at jeg klikker flere gange på trevejsskiftet for at få det i den korrekte position.
4. Når jeg er tilfreds gemmer jeg togvejen.
5. På layout-fanen tilføjer jeg en togvejsknap, så jeg kan aktivere togvejen og se at den fungerer. Jeg tester også de andre togveje.

På dit keyboard har du oprettet din M84 (eller K84) som styrer strømmen til holdepladserne. Til togvejen skal du nu tilføje de passende knapper fra din M84 til den matchende togvej. Dvs. at hvis udgang 1 på M84'eren styrer strømmen til spor 1, skal den aktiveres i den togvej som passer i forhold til den logik du ønsker din skyggebanegård skal benytte.

Hvis du er der hvor du også mangler at sætte sporskiftet op (så du overhovedet kan stille det), så giv lyd, så laver jeg en video med det også. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

talbert
Stationsforstander

Indlæg af talbert »

Tak for svarene.

Dit sidste indlæg, Søren hjalp rigtig meget og jeg har nu fået det til at virke med 2 togveje efter at have brugt det meste af dagen på det, var der nogen de sagde novice.
Med venlig hilsen
Tim

ErikL
Lokomotivfører
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Indlæg af ErikL »

Tro mig, jeg kan bruge timer på det,[youtube][/youtube] skal det være i orden tager det tid.

Har lige brugt 2 timer på et sporskifte som lavede bøvl.

Mvh Erik

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

talbert
Stationsforstander

Indlæg af talbert »

Skyggebanegård1.jpg
Hej Søren,

Jeg tror desværre jeg behøver lidt mere hjælp.

Hvor skal kontaktskinnerne placeres på de enkelte strækninger ? (Hvis de er i starten af strækningen, ændres den næste togvej jo med det samme)
Jeg kan simple hen ikke få min togveje (Menory på CS2) til at makke ret, men hensyn til hvordan de skal laves. (Hvordan skal sporskifterne står o.sv.)

Der køres ind fra venstre mod højre.

Den endelige skyggebanegård ser sådan ud.
Med venlig hilsen
Tim

Besvar