Hvad skal jeg købe

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
magnusmyggen
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Hvad skal jeg købe

Indlæg af magnusmyggen »

Hej
de andre har allerede sagt de vigtige ting. Jeg vil dog anbefale en klub. Det er også blev nævnt.
velkommen til og spørg løs der er mange med en masse viden de gerne deler.
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

gert skrev:Jeg kan kun anbefale at besøge nogle klubber. Forretningernes anbefalinger kan være præget af hvad de helst vil sælge. Sådanne bindinger har klubberne ikke.
Det er nemlig rigtigt, en tre-skinne klub vil til enhver tid anbefale 2-skinne, hvis de mener at det er bedre for dig. På samme måde som en 2-skinne-klub vil anbefale 3-skinne... (ironi kan forekomme) ;-)

Det er religion :-) Forretningerne vil gerne sælge varer, selvfølgelig vil de det, men ofte synes jeg nu man får fin og ærlig hjælp. I hvert fald de steder jeg kommer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

boholm
Godsforvalter
Scale: N

Indlæg af boholm »

Toldtrolden skrev:Hej igen
fik ikke lige oplyst at jeg bor i Kastrup på amager;)
Har været ind og kigge på klublisten men så vidt jeg kan se vil den nærmeste ikke modtage besøgende??

Hilsen Henrik
Jo, det vil den godt ;-) Men den kører ikke str. H0.

Men skriv privatbesked, hvis du alligevel er nysgerrig.
MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

bahnfannet skrev: Det er nemlig rigtigt, en tre-skinne klub vil til enhver tid anbefale 2-skinne, hvis de mener at det er bedre for dig. På samme måde som en 2-skinne-klub vil anbefale 3-skinne... (ironi kan forekomme) ;-)

Det er religion :-) Forretningerne vil gerne sælge varer, selvfølgelig vil de det, men ofte synes jeg nu man får fin og ærlig hjælp. I hvert fald de steder jeg kommer.
Ja det er godt med dig Søren - jeg er sikker på at du vil gøre sådan :-) . De store velassorterede forretninger giver normalt en rimelig information, men det er bestemt ikke alle - dem med begrænset sortiment vil selvfølgelig gøre alt for at sælge det DE netop har på hylderne. Meget naturligt - sådan er forretning nu engang.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Jeg var i samme situation i 2008, så da var jeg 10 år ældre end Dig

Der blev valgt 3 skinnet / AC ( = Märklin), for det var jeg vant til som barn

Om det var et rigtig valg er jeg lidt mere usikker på, men jeg er endt med K skinner, som jeg synes giver muligheder, men naturligvis ikke så mange sporskifter, som der findes med DC ( = Fleischmann ). men der er en flexskinne.

Mange vil sige at Märklin skinner er meget dyrere end DC'erne, men skinner er kun en mindre del af en modeljernbane ( måske 10-15% ).

Så det er i stedet kun Dig, der kan vurdere Dine evner med det elektriske, hvor jeg mener, at AC er lettere at gå til !

Som andre skriver vil Du i de fleste klubber få at vide, at vejen frem for Dig er DC !

Jeg gjorde også fejlen, at jeg købte ind til en bane på en gang for at få en stor rabat ( 55.000 med 20% ), og det var en fejl, for mange ting er ændret siden den gang.

Det er meget godt at besøge klubber, men det - Du skriver om - er et mindre anlæg på 2x2 meter, så det er ikke meget, du kan hente i den retning i en klub, det vil være bedre for Dig, at finde nogle private baner at besøge, for der er pladsen normalt mere det Du tænker på.

Dine tanker om en bane på 2x2 meter er forkert i mine øjne. En bane skal hænge på væggen med 70 - max. 100 cm dybde i en god højde over gulvet ( ca. 110-130 cm ), så Du kan komme under.

Når Du så begynder at slår streger eller bruger et planlægningsprogram, så lander du måske med at overveje en skyggebanegård nedenunder, så Du kan gemme et vis antal togstammer, så Du får lidt mere for pengene

På nettet kan Du finde Jørnebanen, som er bygget i rum a'la Du beskriver, så prøv at kigge der:

http://www.jornebanen.dk/

En anden mulighed er:

http://niels-modeltog.dk/index.php?opti ... 1&Itemid=6

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Skott
Lokomotivfører
Skinnesystem: peco code 75

Indlæg af Skott »

Hej Henrik

Og velkommen til - Må du blive 'hængende' i mange år :)
Jeg tilslutter mig helt klart forslagene om at besøge klubber - Måske vil det også gavne, at du på sigt melder dig ind i een. I så fald, kan det være rart, at vælge samme system, som de kører med (størrelse og 2- eller 3-skinne) - Det gør det nemlig langt nemmere at få hjælp med de problemer, du garanteret vil opleve, når maskinerne ikke lige gør, hvad de skal - og tit tager det blot 5 min. for en erfaren at afhjælpe fejlen. En, der nogle gange kan tage livet af en spirende ny hobby :)
Besvar