Automatisk stop af CS2
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Automatisk stop af CS2
Her vil det være "lidt" uheldig, hvis et lokomotiv kommer ind på opkørselsporet. Så her har jeg tænkt mig, at anvende en retningsbestemt kontaktskinne, som skal trække et relæ, der "tager" strømmen på skinnen efter.
Men det kunne også være, at CS2 gik i STOP.
Er det mon en mulighed for en CS2'er ???
Jeg kunne måske også afbryde strømmen til den sektion af banen, med det med at stoppe Central Stationen ville være lettere.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Automatisk stop af CS2
Du kan ikke bygge noget der får CS2 til at gå i nødstop. Det vil også stoppe hele anlægget, og det er måske ikke hensigtsmæssigt i det lange løb.
Hvis jeg var dig ville jeg gøre en af to ting:
1. Benyt et retningsbestemt kontaktspor, som er forbundet til en S88 port. Når toget vipper kontakten, ville jeg programmere CS2'eren til at bede en M84 dekoder om at slukke for strømmen til sektionen.
2. (Virker også med 2-skinnedrift) Opret to små sektioner. Udnyt at CS2'eren kan udføre opgaver med afhængigheder. Du kan så fortælle den at den kun skal slukke for strømmen, hvis begge blokke bliver besat i en bestemt rækkefølge (retningen på toget).
Med begge metoder kan du have en knap på din sporplan på CS2'eren der kan tænde for strømmen til sektionen igen. Således at et tog, der går i "fælden", selv kan køre ud igen.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
bygger01
- Lokomotivfører
Jeg har aldrig prøvet at bruge S88 og den slags.
Så på trods af digitalisering skal vores jernbane have analog drift af sporskifter og diverse signaler, så det bliver ca. 100 vippekontakter + det dobbelte antal dioder i den ene sportavle + at der overvejes en lidt mindre tavle til også at styre den sektion, som lige nu venter på sin plade, men det underliggende + det der er i baggrunden skal først være helt færdig
Så det bliver nok "kun" et dødt stykke spor, der skal miste strømmen med et bistabilt relæ udløst af et kontaktspor.
Ved den sidste opdatering af CS2 var jeg ved at overveje en skærmløsning, men vi blev hos vores mange ledninger.
Og så er vi lovet de meter, som er nødvendigt, i et multikabel, så det gør det lidt lettere .....
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Hvad er egentligt grunden til jeres beslutning? Som jeg forstår det, benytter I kun en brøkdel af funktionerne i jeres CS2.bygger01 skrev:Så på trods af digitalisering skal vores jernbane have analog drift af sporskifter og diverse signaler...
Med venlig hilsen
Søren
-
bygger01
- Lokomotivfører
Re: Automatisk stop af CS2 + lidt mere ..
Da vi startede med min 2. gang med modeltog ( første sluttede i 1962 ) blev der bl. a. købt en CS1 i 2008, og senere syntes jeg/vi, CS2 var mere lækker ( lidt i forbindelse med afbrænding af et par boosterer, men det kan I selv finde frem ved søgning, hvor vi fik god hjælp af Klaus alias Moppe ).
Vi har været igennem nogle layout, og er endt med det 3., der nu er på tapetet.
Ideen med det er - en kødbensbane med dobbeltspor - at vi fra Herborg ( vi kommer fra Herning & Aalborg ) kører nedenunder til en skyggebanegård CS1 ( da jeg havde en leverandør - Carsten Sch. - der var lidt langsom / han ved det og griner lidt af det, når han stadigvæk kommer på besøg ) med 5 spor, og fra CS1 køres der tilbage til Herborg.
Fra den anden ende af Herborg, køres der mod Vamdrup ( som stammer fra et skilt, jeg har fået fra en gammel kollega på ege )
Fra Vamdrup kan der enten køres mod:
CS2 en skyggebanegård med 4 spor og derfra tilbage til Vamdrup
Til Vamdrup's godsbanegård med div. riste, og også en havn med et færgeleje + fabriksområde med et H0e, der "futter" et eller andet sted på havnen
Mod Rødekro på en "privatjernbane" med korte togstammer ( igen et skilt )
Eller tilbage mod Herborg
Alt er baseret på 2 mtr. stammer med lok. foran eller 1 mtr. med skubbetog
Layoutet er baseret på at en eller flere kan lege med det.
Så der bliver 2 sportavler på anlægget, og mulighed for, at der kan bruges de 2 mobilstationer / MS1, vi har på lager fra CS1.
Tankerne er blevet overhalet af Iphone & Ipad, men vi holder fast i den analoge styring med blokkørsel ( med hver sit bremsemodul ) mellem de forskellige stationer, og med styring af indkørsel på div. stationer.
For jeg finder, at den digitale styring bliver en ensom post og vi er to, der leger med tog, og det er også derfra J&B Rail kommer ( J&B Rare Whisky var en yndlings - for længe siden - men blev for sød ) med det lille efterspil - Rare Driving. Der er en der driller mig med at det er som DSB, der også indsætter busser ( men de er for dyre fra Heljan .. ).
Så alt det er grundlæggende baseret på Epoke III med damp & MY'er + andet tosset indkøb af trækkraft ....
Så en dag håber jeg på, at Du eller hvem, der synes, det er sjovt, vil komme forbi og lave køreplanskørsel, og så få stoppet uret fra tid til anden og få en snak og en kop .......
Det var den lange forklaring, hvorfor at vores CS2 blot er en styring af loko'er + ændring af dekoder, men ellers lever et stille liv på ½ kraft.
Dækker det ?
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Re: Automatisk stop af CS2 + lidt mere ..
Det kan du tro det gør. :-) Man skal gøre det man synes er fedt.bygger01 skrev:Dækker det ?
Min egen CS2'er lever også på halv kraft, så at sige, men jeg har heller ikke noget fast anlæg, så funktionerne bliver udnyttet afhængig af hvad der lige er oppe på bordene. :-)
Jeg havde talt med Moppe om at vi skulle forbi og se jeres anlæg på et tidspunkt.
Med venlig hilsen
Søren
-
bygger01
- Lokomotivfører