Faller system i større skala

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
frede
Trafikelev
Digital: Nej
Scale: Other Scale

Faller system i større skala

Indlæg af frede »

Hej Alle og tak for medlemsskab Smile

Jeg er kommet lidt væk fra min egen boldgade i det at jeg rigtig nok er model entusiast, men det er i lego og derfor også i legos skala Shock

Grunden til at jeg er havnet her er fordi jeg har fået til opgave at lave et Faller lign system til legobiler, og i den forbindelse vil jeg meget gerne i kontakt med nogle "Car System" folk som har erfaring med de større skalaer.

Håber nogle kan og vil hjælpe mig med spørgsmål som disse:

Kan man få en magnetisk tiltrækkende flad tråd, som kan ligges under legovejpladerne, og hvor kan man få den slags?
Hvor stor sving radius skal man regne med på den størrelse biler, busser, lastbiler, med og uden anhængervogn?
Er det nødvendigt med differentiale på baghjulene, eller kan de sagtens køre med ens træk på begge baghjul?
Hvor kraftig en motor skal der til at trække et køretøj på knap 300 gram op ad bakke, og hvor stor en stigning kan man tillade sig?
Hvor kan jeg finde fladt men stift, ikke magnetisk metal til styrearmen?

Jeg har lavet selve styretøjet og købt ind af diverse supermagneter Smile

Håber i har den hellige gral herinde Laughing out loud

Her kan ses en af mine tidligere testkørsler, med dårlig motor, for tyk tråd, svag magnet, og ustabil styrearm Wink
https://www.facebook.com/photo.php?v=284946418351803

Mvh Frederich Larsen
henho
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Faller system i større skala

Indlæg af henho »

Hej - og velkommen her :-)

Kan Lego ikke oplyse, hvordan de har fået trafikken med legobilerne i Legoland til, at fungere ?

De kører jo da runde på runde, og med et til tider rimeligt kompliceret trafikmønster. (Færge, klapbro m.v.)
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hej Frederich
frede skrev: Kan man få en magnetisk tiltrækkende flad tråd, som kan ligges under legovejpladerne, og hvor kan man få den slags?
Man kan få et magnetbånd, samme sted som man køber dem til faller car. Ellers er det bare jerntråd du bruger.
frede skrev: Hvor stor sving radius skal man regne med på den størrelse biler, busser, lastbiler, med og uden anhængervogn?
Det afhænger af konstruktionen af det enkelte køretøj. Som jeg ser videoen du selv har lavet, er din kurve der for skarp
frede skrev: Er det nødvendigt med differentiale på baghjulene, eller kan de sagtens køre med ens træk på begge baghjul?
Det afhænger i høj grad af den overflade din jeg er lavet af. Er det "standard legoveje" bør det ikke være noget problem.
frede skrev: Hvor kraftig en motor skal der til at trække et køretøj på knap 300 gram op ad bakke, og hvor stor en stigning kan man tillade sig?
Kig over i "RC-modellastbil-branchen", her kan du også finde egnede motorer og gearing. Hvor stor stigning du kan tillade dig, afhænger i høj grad også af hjulenes vedhæftning mod vejbanen. Her kommer du til at finde et kompromis, i forhold til at køre uden differentiale
frede skrev: Hvor kan jeg finde fladt men stift, ikke magnetisk metal til styrearmen?
Eksempelvis her:
http://www.conradelektronik.dk/Fosfor-b ... &pi=220657
Men det findes mange steder.
frede skrev: Jeg har lavet selve styretøjet og købt ind af diverse supermagneter Smile
Supermagneter er ikke nødvendigvis det der skal til. Er din magnet for kraftig, vil den hænge godt fast i styretråden og give alt for stor modstand. Det vil også slide hårdere på vejbanes overflade.

Klaus
Erik Olsen
Lokomotivfører
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

frede skrev:Her kan ses en af mine tidligere testkørsler, med dårlig motor, for tyk tråd, svag magnet, og ustabil styrearm
https://www.facebook.com/photo.php?v=284946418351803
Sjovt. For ca. 50 år siden lavede jeg noget lignende, blot med en overliggende styretråd.
Besvar