Mit digitale tegnebræt

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Jesper J
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Mit digitale tegnebræt

Indlæg af Jesper J »

Hmm, det må jeg tage til efterretning. Bruger bare de begreber jeg har lært på lærepladsen og teknisk skole i Skive. Men derfor kan begreber og udtryk da sagtens være forskellig fra de forskellige fag, men det praktiske stadig være det samme. Har såmen oplevet at det samme er kaldt forskelligt på forskellige arbejdspladser, ligesom samme opgaver løses på meget forskellig måde. Jeg har lært at huller skal rives med en dertil beregnet rival, eller rodes op. Andre foretrækker at fræse dem op. Min erfaring er dog at huller der fræses bliver kegleformet nedad. Dvs største diameter øverst !
Erik Olsen
Lokomotivfører
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

Jesper J skrev:Bruger bare de begreber jeg har lært på lærepladsen og teknisk skole i Skive.
Jeg er maskinarbejder fra F.L. Smidth & Co A/S Maskinfabriken i Valby, København (1971) og maskiningeniør fra Københavns Teknikum (1979). Det kan vist godt hamle op med Skive Tekniske Skole.

Men jeg tror jeg stopper her, emnet er vist ikke noget som har almen interesse i dette forum.
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Jesper J skrev: Nu ved jeg godt at teori og praksis et to forskellige verdner, men det må stå sin prøve ! Så ser vi om det holder i praksis.
Min umiddelbare vurdering er at et "slup" i længderetningen uden problemer kan være 0,1-0,2mm. Men i tværgående retning skal den være noget mere for at kunne klare at akslen vipper, hvis man kører over en ujævnhed. Hvis lejet (akselkassen) er 10mm højt skal du have mindst 0,3 mm slup mellem lejet og porten det kan køre op og ned i.

Har du regnet på fjedre til affjedringen af de enkelte aksler?

Klaus
Jesper J
Stationsforstander

Indlæg af Jesper J »

Hej, selve beregningerne har jeg ikke lavet nogle af, kun overvejelser om hvilke muligheder der er. Har overvejet en tråd som også skal være ballance. Og igen en fast ballance med fjrdre til hver aksel.
Har

Jespe
Jesper J
Stationsforstander

Indlæg af Jesper J »

Hej, så har der været gang i tegneriet igen. Denne gang er det cylinderstikkens støtte og pakning der stod for tur. Har dog lavet den ene for længe siden, og mangler at gøre den anden færdig. Har brugt den blå bog og nogle billeder med en målestok som dokumentation for tegnearbejde og da de blev lavet. Det er meget drejearbejde, og endnu mere filearbejde. Til at imitere skruer og bolte, lavede jeg nogle små skiver med en pind i enden, og filede så skiven 6kantet i den rette størrelse, borede en lille hul til pinden, og så er der små bolte der holder herlighederne sammen, selvfølgelig sammen med loddetin !
Næste projekt bliver så nok at lave cylindrene hvor de små føringer skal sidde. De bliver muligvis limet på med araldit, for at isolere dem, for det tilfælde at forløberen skulle svinge så meget ud at den rammer stokken, og laver en kortslutning. Den skal jo så bare sidde rigtigt første gang, for den kan jo ikke rettes når det er tørt...

Det var så lige kort nyt.

Jesper
Vedhæftede filer
cylinderstokføring-for1.JPG
cylinderstokføring-for.JPG
HPIM2545.JPG
HPIM2544.JPG
HPIM2543.JPG
Jesper J
Stationsforstander

Indlæg af Jesper J »

Og her er lige et andet render billede.

Jesper
Vedhæftede filer
cylinderstok_støtte.JPG
Jesper J
Stationsforstander

Indlæg af Jesper J »

Lige lidt nyt fra tegnebrættet.
Cylinderblok til H-maskine. Igen et renderbillede, hvor emnet er lavet som messing. Der er lidt problemer med grafikken, derfor er det svært at se den plane flade. Prøvede at lave fladen som en ru overflade, men det lykkes ikke helt. Så vi må nøjes med det her i første omgang. Det giver da alligevel en idé om hvordan det kan se ud når det er fremstillet.

Jesper
Vedhæftede filer
cylinderblok.JPG
Besvar