Intellibox og Roco

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Fizban_
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Intellibox og Roco

Indlæg af Fizban_ »

Hej hejsa alle ..

På intelligbox 1 kunne man sætte Roco mouse (den gamle) til den 5 pol din stik. (8 stk. i alt. tror jeg det var)

Kan man også det på intelligbox 2 til dens 5 pol din stik..

jeg kan ikke lige finde noget på det ..

Hilsen Fizban_
//Søren
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Intellibox og Roco

Indlæg af moppe »

Så vidt jeg ved kan du kun bruge lokmaus med IB2, hvis du køber det såkaldte "Adapterplatine" til brug mellem Loconet og lokmaus

Klaus
mr-data
Stationsbetjent
Skinnesystem: Trix C

Indlæg af mr-data »

moppe skrev:Så vidt jeg ved kan du kun bruge lokmaus med IB2, hvis du køber det såkaldte "Adapterplatine" til brug mellem Loconet og lokmaus

Klaus
I følge Uhlenbrock's hjemmeside ser det ud til at du har helt ret i dette; ganske vidst har IB2 et DIN-stik bagpå men det ser ud til at være forbeholdt ekstra modtagere til IRIS.

Den enhed som skal bruges hvis en LokMaus 2 eller en MultiMaus skal bruges sammen med en IB2, hedder "63840 Maus Adapter". Denne understøtter op til 3 stk. LokMaus eller 1 stk. MultiMaus, hvorfor der kun kan bruges en MultiMaus ved jeg ikke.

Et hurtigt kig rundt i diverse web-shops viser at det ser ud til at en Maus Adapter koster ca. 600 kr. + evt. forsendelse.
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Som jeg ser det, er det at gå over åen efter vand, når man forsøger at koble noget Xpressnet udstyr (læs: Roco maus i diverse afskygninger) på en IB2.

Så hellere sælge sine mus og finde loconet controllere, som FREDI eller DAISY

Klaus
mr-data
Stationsbetjent
Skinnesystem: Trix C

Indlæg af mr-data »

moppe skrev:Som jeg ser det, er det at gå over åen efter vand, når man forsøger at koble noget Xpressnet udstyr (læs: Roco maus i diverse afskygninger) på en IB2.

Så hellere sælge sine mus og finde loconet controllere, som FREDI eller DAISY

Klaus
Helt enig, især synes jeg at DAISY er interessant, da den rummer en del af de samme funktioner som Roco's Mus i de forskellige udgaver; dels muligheder for at vælge tog direkte på enheden, dels muligheden for styring af magnet-artikler.

Jeg er i øvrigt spændt på at se fremtidige udmeldinger fra Uhlenbrock vedr. deres kommende udgave af DAISY. I deres katalog med nyheder fra 2013 omtaler de bl.a. en DAISY II, som overordnet set ligner den oprindelige udgave, men har fået større display og flere knapper.
Der omtales også en "funk"-udgave af DAISY, inkl. muligheden for tilsyneladende at kunne eftermontere et "funk-modul" i sin DAISY II, hvis den ikke er "født" med et sådant. "Funk" er et tysk udtryk for radio, og dermed bliver DAISY II i sin "funk"-udgave til en trådløs kontroller. Der omtales også en "funk-master", den omtales ganske vidst kun overfladisk, men så vidt jeg kan forstå er det en modtager som tilsluttes LocoNet, og måske sågar kan fungere som en (primitiv) digital-central. Sidstnævnte kunne den gamle DAISY også, i samarbejde med deres Booster 2.
Sidst, men ikke mindst, omtales der også, overfladisk, dekodere med indbygget funk-modtager. Disse må være beregnet på f.eks. havebaner, hvilket jeg anser for at være smart; jeg er tryg ved tanken om at skulle have f.eks. en booster ude i haven for at kunne køre digitalt her. Med en trådløs kontroller og dekoder som kan kommunikere med denne, kan man "nøjes" med at sørge for kørespænding, hvilket ikke kræver dyrt og følsomt udstyr.
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Jeg har det generelt lidt svært med Uhlenbrocks produkter. En intellibox byder mig ikke noget - ud over loconet - som jeg ikke kan få med et lenz system, eller et roco system (der dybest set et lenz).
Multimausen derimod er nok den lækreste håndcontroller på markedet og så findes der så mange at man kan fodre svin med dem. Det betyder at prisen er lav og at man. Altid kan købe en controller mere, skulle man få brug for det.

Klaus
Fizban_
Stationsbetjent

Indlæg af Fizban_ »

Super tak for alle svarene..

//Fizban_
Besvar