om at slå bro

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: om at slå bro

Indlæg af moppe »

Skulle jeg lave sådan en "vinduesbro", så blev det ikke en smuk bro som Gerts, men tvært imod en banedæmning som du selv foreslår. Broen ville jeg være ræd for at få ødelagt, når den håndteres.

En 110 cm åbning, ville jeg reducere til 100 cm og så ellers bygge anlægget 130 cm over jorden.
Jeg ville finde et alu-firkantrør på 15x40mm og 1200mm i længden. Den ene ende sættes på et yderst stabilt hængsel og den anden slår op i et U-formet land (et U der vender på hovedet) fræst ud i en alublok (udfræsningen skal være 40 mm bred) og med mulighed for at drive en slå eller en kile ind der kan holde det oppe.

Alurøret skal danne base for dæmningen, ovenpå sættes et stykke krydsfiner og herpå skinner. Under alurøret sættes igen en krydsfinerplade og der laves landskab/dæmning omkring røret.

Selve dæmningen skal så kunne klappes ned og gerne lidt ind under det eksisterende anlæg, så der er nogenlunde fri gennemgang.

I hver side placeres en microswitch, som aktiveres når dæmningen er oppe på plads. Switchen bruges til at afbryde strømmen i den yderste 1-1½ meter skinne på hver sin side, så et tog ikke pludseligt kan finde på at stikke ud over kanten.

Klaus
gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

En bro forbi et vidue eller en dør, skal være af en robust konstruktion, der er til at håndtere. Ikke noget med en masse detaljer på ydersiden.
Man kan lave en dænming, jeg har dog visse betænkeligheder. Har du en afsporing af en eller anden årsag, hvor havner materiellet så?
En bro med nogle sider til at "holder på stumperne" er rar at have i det tilfælde.
Det er i hvart fald min konklusion.

Jeg har selv lavet en bro på 140 cm forbi døren ind til mit rum. Jeg har vedheftet et par billeder af den ikke helt færdige bro. Den a er styret af et langt subD stik i hver ende. Deri kan man også indbygge sin sikkerhedsafbrydelse af sporene op til broen.

Gert
Vedhæftede filer
008 beaqrbejdet.jpg
006 bearbejdet.jpg
011 bearbejdet.jpg
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
gert
Lokomotivfører

Indlæg af gert »

Så er der atter "slået bro" til klubbens anlæg.

Denne gang en bro med forskudte sider og med ringe frihøjde under broen, idet den fører over nogle andre spor, der ikke krydser vinkelret.
På denne bro har banen valgt at installere et helt nyt kommunikationsanlæg. Der er teknikker på. Måske endog en ingeniør fra fabrikken i England - han er i hvert fald iført et slips!
Broen er - som sædvane - udført i messingprofiler og printplade samt lidt lister til gangbrædder. Næsten alt er loddet sammen.

Gert
Vedhæftede filer
en ny bro med en centerlinielængde på 45 cm.
en ny bro med en centerlinielængde på 45 cm.
undersiden af broen - her ses tydeligt at siderne er forskudt i forhold til hinanden.
undersiden af broen - her ses tydeligt at siderne er forskudt i forhold til hinanden.
skabet med radioudstyret
skabet med radioudstyret
antennearbejde
antennearbejde
028 small.jpg (7.54 KiB) Vist 5472 gange
Carsten B. Thomsen
Ledvogter
Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af Carsten B. Thomsen »

Det ser supergodt ud, Gert.
"Parallelforskudte" broer kender vi fra flere steder her i landet, så derfor kan det jo ikke være helt "skævt" at bygge sådanne i model også.
Jeg glæder mig til at se dine brobyggerier "live" en dag.
Fortsæt endelig det gode arbejde - og også med at vise resultaterne frem her på baneforum.dk.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
gert
Lokomotivfører

Indlæg af gert »

Så er næste bro ved at være leveringsklar - her går det hurtigere end dem, der laver broklap til jernbanebroen over limfjorden.

Denne gang er det en forholdsvis kort bro til højbanen - som de øvrige til MJK Limfjordens anlæg. Denne bro er 24 cm lang og dobbeltsporet. Selve brodækket er spinklere i sin konstruktion en de øvrige, idet broen i dette tilfælde er understøttet af 6 søjler af "støbejern" - i virkeligheden er de stykket sammen af forskellige messing og alu dele - og et par skiver.
Hele broen er loddet sammen - som vanligt - af messingprofiler og printplade.

De næste broer der skal laves, er 3 stk. broer til smalsporsbanen (H0e). De bliver ikke ens, men udføres som forskellige brotyper.

Gert
Vedhæftede filer
006 small.jpg
002 small.jpg
gert
Lokomotivfører

Indlæg af gert »

Så er den første bro til smalsporsbanen ved at være klar.

I "de mørke og kolde vinteraftener" er den første bro til klubbens smalsporsbane (H0e) ved at være færdig. Det hastede pludselig for at få den indpasset i sporbygningen.
Endnu mangler lidt gangbrædder og måske anden form for "udsmykning". Vi får se. Den kom frisk ud af maleriet i dag.
Zillertalbahns diesel D15 måtte i dagens anledning stå model

Data:
Længde: 440 mm
bredde: 45 mm
vægt: ca. 300 g
materiale: rustfrit messing

Gert
Vedhæftede filer
027 small.jpg
035 small.jpg
031 small.jpg
029 small.jpg
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Byggesæt eller helt hjemmelavet?

Klaus
gert
Lokomotivfører

Indlæg af gert »

Den er som vanligt bygget helt fra bunden af ved hjælp af en stak messingprofiler.

Gert
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Fy for fasan, det er mange dele der skal sættes sammen. Har du tal på, hvor mange dele den består af?

Klaus
gert
Lokomotivfører

Indlæg af gert »

Hej Klaus

omkring 250 stk. korte og lange dele skal der til en sådan bro.
Dertil >50 timer.

Gert
Besvar