IC4
-
gert
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Aalborg
IC4
Så er der nyt i den uendelige saga om IC4:
http://ing.dk/artikel/121275-dsb-opgive ... gformiddag
og denne:
http://ing.dk/artikel/121282-leder-ic4- ... gformiddag
Det må da snart få emde - sende de togsæt der kan køre ud på sidebanerne - så får vi da de italienere brugt til lidt.
El på hovedstrækningerne hurtigst mulig og så nogle gennemprøvede tog på skinnerne.
Gert
http://ing.dk/artikel/121275-dsb-opgive ... gformiddag
og denne:
http://ing.dk/artikel/121282-leder-ic4- ... gformiddag
Det må da snart få emde - sende de togsæt der kan køre ud på sidebanerne - så får vi da de italienere brugt til lidt.
El på hovedstrækningerne hurtigst mulig og så nogle gennemprøvede tog på skinnerne.
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Scale: N
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Re: IC4
Gert, du må have lidt tålmodighed. Dels er der helt sikkert en masse vi ikke ved i den sag, og dels har DSB lige fået en ny direktør. Han skal også lige have tid til at sætte sig ind i sagerne.gert skrev:Det må da snart få emde
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Hvis det er til nogen trøst, bygges der stadigvæk i Italien på flere stammer
Der er flere tusinde kvm. tæpper leveret eller i order i disse måneder
Der er flere tusinde kvm. tæpper leveret eller i order i disse måneder
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
gert
- Lokomotivfører
Jeg er meget tålmodig, men jeg synes at det ligner en farce uden sidestykke. Ned en ny direktør skal vi vel iokke til at starte forfra og håbe på at vi får nogle velfungerende IC4 tog fra Italien. Jeg synes at sidste salgsdag på det projekt er langt overskredet.
Gert
Gert
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Det er der mange andre end dig der har syntes, men det ændrer ikke på at sådan en sag trods det usædvanlige forløb stadig kan nå at få en rimelig afslutning, selvom det kan vare mange år endnu. Man skal huske på at der er tale om så mange togsæt at det er til at blive helt svimmel af, og det i sig selv gør at det tager lang tid.gert skrev:Jeg synes at sidste salgsdag på det projekt er langt overskredet.
IC4-sagens forløb har på mange måder været usædvanligt. Et af de usædvanlige aspekter er at DSB har påtaget sig et ansvar for at færdiggøre togsættene så de kan leve op til driftskravene, herunder så vidt jeg ved problemerne med kørecomputerne som er en af de ting der gør sammenkoblet drift problemfyldt. Jeg kunne godt mistænke at man ikke har fundet en endelig løsning på kørecomputer-problemerne, men forsøger at holde nogle få sammenkoblede togsæt i drift med en ufærdig løsning, og det er naturligvis dømt til at give problemer.
Om DSB har eller arbejder sig i retning af en løsning på kørecomputer-problemet, er en af de ting vi ikke ved. I mine øjne er der ikke gået så lang tid endnu siden DSB kunne påbegynde en løsning, og derfor er det i mine øjne forståeligt hvis en løsning ikke er klar. Måske har man bare håbet at den eksisterende løsning kunne fungere et stykke tid med de opgraderinger som er foretaget.
Mht. den nye administrerende direktør Christian Roslev så håber jeg ikke du synes det er forkert at give ham lidt tid inden han bliver slagtet. Og det helt uanset hvilken sag du måtte mene han skulle slagtes på. Der er flere at vælge imellem.
En tanke er at med de mange personer som har givet deres besyv med i IC4-sagen, burde der være folk nok til en hel parallelorganisation til DSB. I burde næsten have lov til at prøve selv inden I selv blev slagtet.
-
gert
- Lokomotivfører
Hej Erik!
Det lyder som om, du har fingrene i "suppen" på IC4.
En ny direktør kan som sådan ikke lave mirakler på ingen tid - det enestemulighed han han har for at kunne gøre noget meget hurtigt, er at skrotte projektet. Det er næppe løsningen.
Fabrikanten har aldrig været i stand til at levere den bestilte vare - det har han måtte betale for. Ordren har totalt set garanteret givet et stort underskud for fabrikken. Man har formentlig overvurderet egne evner og ikke haft den fornødne projektstyring.
Og jo, det er rigtig mange togsæt - de vil fylde en del på en lang række - næsten 7 km!
Det er næsten 80m i H0.
Arbejder man længe nok, skal projektet nok også lykkes. Det er for mig at se i høj grad et spørgsmål om at løse problemer omkring integration af forskellige systemer til en samspillende enhed.
Det store problem er, at man har kalkuleret med disse nye togsæts kapacitet - og den mangler.
Jeg er sikker på, at dissse togsæt vil gå over i historien som et læreeksempel på, hvor galt det kan gå.
Lad os håbe at din optimisme snart kan bringe disse togsæt i drift som tiltænkt.
Gert
Det lyder som om, du har fingrene i "suppen" på IC4.
En ny direktør kan som sådan ikke lave mirakler på ingen tid - det enestemulighed han han har for at kunne gøre noget meget hurtigt, er at skrotte projektet. Det er næppe løsningen.
Fabrikanten har aldrig været i stand til at levere den bestilte vare - det har han måtte betale for. Ordren har totalt set garanteret givet et stort underskud for fabrikken. Man har formentlig overvurderet egne evner og ikke haft den fornødne projektstyring.
Og jo, det er rigtig mange togsæt - de vil fylde en del på en lang række - næsten 7 km!
Det er næsten 80m i H0.
Arbejder man længe nok, skal projektet nok også lykkes. Det er for mig at se i høj grad et spørgsmål om at løse problemer omkring integration af forskellige systemer til en samspillende enhed.
Det store problem er, at man har kalkuleret med disse nye togsæts kapacitet - og den mangler.
Jeg er sikker på, at dissse togsæt vil gå over i historien som et læreeksempel på, hvor galt det kan gå.
Lad os håbe at din optimisme snart kan bringe disse togsæt i drift som tiltænkt.
Gert
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Nej, det har jeg ikke, men jeg har for år tilbage været ansat ved DSB materiel. Det var i den periode hvor IC3 var under levering, og da var der også mange problemer som siden er blevet løst. Folk glemmer!gert skrev:Det lyder som om, du har fingrene i "suppen" på IC4.
Den nye direktør skal med på råd hvis der skal udmeldes noget afgørende nyt. De henholdende udmeldinger eller ingen udmeldinger kan resten af organisationen godt finde ud af.gert skrev:En ny direktør kan som sådan ikke lave mirakler på ingen tid - det enestemulighed han han har for at kunne gøre noget meget hurtigt, er at skrotte projektet. Det er næppe løsningen.
Er det nu sandt? DSB, trafikministeren og offentligheden har været meget utålmodige, og udviklingen har været den at DSB har påtaget sig et selvstændigt ansvar for færdiggørelsen af togsættene. Det er en højst usædvanlig disposition idet fabrikanterne i almindelighed råder over større ekspertise end operatørerne til at løse problemer i forbindelse med ibrugtagning af jernbanemateriel. Det stunt har frigjort AnsaldoBreda for en kæmpe opgave og har formentlig sparet dem for mange flere penge end de har måttet betale som kompensation til DSB. Der findes ikke et tilsvarende eksempel i nyere tid på en operatør som har gjort noget sådant. Har DSB mon fået et anfald af storhedsvanvid siden de troede på at de havde den fornødne ekspertise?gert skrev:Fabrikanten har aldrig været i stand til at levere den bestilte vare - det har han måtte betale for.
Det er ikke et problem, men en forudsigelig konsekvens af de valg DSB har truffet.gert skrev:Det store problem er, at man har kalkuleret med disse nye togsæts kapacitet - og den mangler.
Det er de allerede. Man behøver blot læse kommentarer fra internationale jernbanekilder. Det står og falder med om DSB's vurderinger var og er storhedsvanvid, eller om de har ressourcer at trække på som hidtil har været skjult. Der var for nylig en ny artikel i Ingeniøren, se på http://ing.dk/artikel/121285-internatio ... dste-udvej - International togekspert: At skrotte IC4's computer er DSB's sidste udvej.gert skrev:Jeg er sikker på, at dissse togsæt vil gå over i historien som et læreeksempel på, hvor galt det kan gå.
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Her er endnu en artikel af typen "Vi har en side der skal fyldes ud i fredagens nummer, kan I ikke lige skrive lidt om IC4?":
http://ing.dk/artikel/121287-noedplanen ... egionaltog
Nødplanen vakler: IC4 vil fungere dårligt som regionaltog
Forholdet er nok at vi går og venter på en ekspertrapport om mulighederne i IC4-sagen, og imens er der frit slag for journalister, politikere og menigmand.
http://ing.dk/artikel/121287-noedplanen ... egionaltog
Nødplanen vakler: IC4 vil fungere dårligt som regionaltog
Forholdet er nok at vi går og venter på en ekspertrapport om mulighederne i IC4-sagen, og imens er der frit slag for journalister, politikere og menigmand.
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Den pågældende rapport er under udarbejdelse af Atkins og skulle komme i slutningen af august.Erik Olsen skrev:Forholdet er nok at vi går og venter på en ekspertrapport om mulighederne i IC4-sagen
Trods dette har Trafikministeren i et interview i TV2 i går aftes meldt ret kontant ud om IC4; »IC4 kommer ikke ud at køre«. Detaljerne kan læses i http://ing.dk/artikel/121370-transportm ... d-at-koere
For mig at se er der nu også gået valgkamp i IC4-sagen.
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Lidt mere om IC4 og folketingsvalget:Erik Olsen skrev:For mig at se er der nu også gået valgkamp i IC4-sagen.
"Kritiske rapporter om IC4-tog sovses ind i valgkampen
Analyse: Netop som den kritiske og uafhængige IC4-evaluering var skrevet færdig kom folketingsvalget og forhindrede en hurtig afklaring om IC4-togenes fremtid. Enten kommer eksperternes dom over IC4-materiellet til at samle støv i ministeriets pengeskab eller også bliver IC4-skandalen en del af valgkampen."
Se mere i http://ing.dk/artikel/121562-kritiske-r ... valgkampen