Ny "DSB"-lyd

Har du spørgsmål angående forbilledet for din modeljernbane, så stil dem i dette forum.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Ny "DSB"-lyd

Indlæg af Søren »

BaneDanmark installerer nyt højttalersystem over hele landet. I den forbindelse forsvinder den gamle meddelelslyd som vi kender så godt.

Den nye lyd kan høres her:
http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=17479

Jeg synes selv det er lidt ærgerligt, da jeg synes ordspillet i den gamle lyd var en skæg detajle: D-Es-B. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ny "DSB"-lyd

Indlæg af moppe »

Netop valget af toner i den gamle var god, fordi det samtidig er en historie. Den nye lyd er intetsigende og man kunne lige så godt have brugt et simpelt ding-dong, frem for at smide penge efter en kunstner til at "designe" lyden.

Klaus
Litra ME
Ledvogter

Indlæg af Litra ME »

Sucks :x
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Netop valget af toner i den gamle var god, fordi det samtidig er en historie. Den nye lyd er intetsigende og man kunne lige så godt have brugt et simpelt ding-dong, frem for at smide penge efter en kunstner til at "designe" lyden.
Jeg synes det er tydeligt de laver den om "for at lave den om". Jeg tænker ikke der er nogen anden grund end det. Fornyelse for fornyelsens skyld. Jeg kan godt lide, at man har enkelte ting som man holder ved. DSB-lyden er jernbanemæssigt en af dem. Man kan sige, den er jo ikke showstopper for fremskridtet og den har en sjov historie.

Med venlig hilsen
Søren

henho
Lokomotivfører
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlæg af henho »

Hej

Jeg synes, det af flere årsager, er synd at udskifte den gamle : Dels er der på grund af kontinuiteten ingen grund til, at skifte - bare for at skifte, dels koster det garanteret en pæn slump penge (har DSB dem overhovedet ?).

Med en pæn slump penge mener jeg, at dels betales der garanteret for 'kompositionen', dels skal lyden implimenteres en hulens bunke steder.

MVH

Henrik
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

henho skrev:Jeg synes, det af flere årsager, er synd at udskifte den gamle : Dels er der på grund af kontinuiteten ingen grund til, at skifte - bare for at skifte, dels koster det garanteret en pæn slump penge (har DSB dem overhovedet ?).
Med en pæn slump penge mener jeg, at dels betales der garanteret for 'kompositionen', dels skal lyden implimenteres en hulens bunke steder.
Lige med hensyn til pengene, så er det BaneDanmarks budget og ikke DSBs.

Jeg tror min pointe kan skrives meget enklere end jeg først gjorde: Jeg synes man smider kultur væk.

Med venlig hilsen
Søren

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

I vores "ny" verden er der på mange områder et ønske om forandringen for forandringens skyld,

Og før pengene blev små, noget der kunne ske på alle niveauer.

Hvor mange penge mon ikke SAS har brugt på at male de gamle DC 9'er om, så det slørede, at SAS ikke havde råd og at de var gamle maskiner.

Hvis de i stedet havde brugt pengene til nye fly, var det vel blot blevet 1 - 2 stykker.

Men det med at holde fast på det gamle er også noget, som os ældre mennesker holder fast på, så da der ikke har været den store glæde over den nye lyd, så er vi vel alle .........

God morgen

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

tybalt
Trafikelev

Indlæg af tybalt »

bahnfannet skrev:
henho skrev:Jeg synes, det af flere årsager, er synd at udskifte den gamle : Dels er der på grund af kontinuiteten ingen grund til, at skifte - bare for at skifte, dels koster det garanteret en pæn slump penge (har DSB dem overhovedet ?).
Lige med hensyn til pengene, så er det BaneDanmarks budget og ikke DSBs.

Jeg tror min pointe kan skrives meget enklere end jeg først gjorde: Jeg synes man smider kultur væk.
Hej

På en eller anden måde er det vel meget logisk.
Det er BaneDanmark der ejer og står for infrastrukturen og det har gennem mange år undret mig at de er forsat med at "reklamere" for DSB med det lydsignal i forbindelse med udkald og trafikmeddelelser. Men det er vel atter en af de ting der har været så umådelig svært at forstå for DSB og BaneDanmark efter adskillelsen, f.eks. meddeler DSB glad og gerne at "de" udfører sporarbejde og BaneDanmark har for nyligt meddelt at "deres" tog var forsinkede. Hvornår lærer de det?
Og så kan jeg intet steds se at det gamle DSB signal er forsvundet. Jeg går da ud fra at DSB kan anvende det i deres egne enheder.

Om det nye signal så er velegnet og vellydende er en helt anden historie....

Mvh.
Henk
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

tybalt skrev:Det er BaneDanmark der ejer og står for infrastrukturen og det har gennem mange år undret mig at de er forsat med at "reklamere" for DSB med det lydsignal i forbindelse med udkald og trafikmeddelelser.
Der er vel næppe tale om at reklamere eftersom budskabet er svært forståeligt. Mit gæt vil være, at de færreste ved hvad tonerne betyder.

Med venlig hilsen
Søren

Erik Olsen
Lokomotivfører
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

bahnfannet skrev:Der er vel næppe tale om at reklamere eftersom budskabet er svært forståeligt. Mit gæt vil være, at de færreste ved hvad tonerne betyder.
Urd fra de eksempler jeg har hørt og set og den forståelse jeg har af nodenotation, kan det ikke passe at tonerne i det gamle udkaldssignal er "D-Es-B". Det diskuteres bl. a. i news:dk.fritidjernbaner.
Besvar