Så har jeg fået afprøvet både Z21START newGen og wlanMAUSnewGen.
Jeg har lagt en lille præsentation af "musene" her på digitaltog.dk: https://digitaltog.dk/wordpress/roco-fl ... multimaus/
wlanMAUSnewGen:
Hvis man ikke har haft en WLANmaus i hånden er man efterladt i en nærmest umulig situation p.g.a. en alt for kort og enkel vejledning. Hvem kan gætte, at man skal skifte mellem de enkelte dele af en IP-adresse med [pil op] + [pilene ved siden af stop]. Når det er sagt, er det velkomment med den lang bedre skærm, menuvalg etc.
Z21START newGen:
En udemærket startcentral, særligt hvis man har en "mus" tilsluttet. Jeg er ikke "fan" af at køre toget med en APP, og jeg ser mange "ulykker" på mine kurser, som skyldes skiftet mellem at se på banen og skulle betjene med en skærm.
Den indbyggede WiFi er en stor fordel. Z21 kan enten betjenes af en trådløs MAUS, en smartphone eller en tablet direkte eller via husets WiFi.
Hvis dit "netværk" ikke er et "0", men 1 eller 2, som mit, har man fortsat lidt "bøvl", hvis man vil arbejde med Z21 over samme netværk, som resten af huset. Lidt ligesom med en Router skal man i basisopsætningen og rette. Det er hjælpsomt, at opsætningsprogrammet kan søge efter trådløse netværk.
Når det er gjort, at Z21START newGen velfungerende, lille og hurtigt til at starte, når man tænder den.
Der skal lige lidt opsætning til, bl.a. er den fortsat bagudkompatibel til Rocos ældre opsætninger i forhold til DCC-standard for magnetartikeldekodere. Det kan man selv ændre til RCN-213, så den passer med dagens standarder.
Samlet set er det min opfattelse, at Z21START newGen er en fin lille central til digital start eller til dem, der kun kører tog og skifter sporskifter, men ikke ønsker automatik, og som også kan nøjes med 3A.
Software:
Z21Suite erstatter delvist Maintenance-programmet, men er stadig kun til Windows-PC. En helt igennem mærkelig disposition af Roco, når Roco samtidig kun leverer styringsprogram til IOS og Android. Det virker underligt at skulle have to typer hardware, særligt fordi APPen og UpdaterAPPen tilsammen kan det samme som den nuværende version af Windowsprogrammet. I øvrigt er programmet velfungerende og let at anvende til bl.a. at opgradere firmware for såvel Z21 som musen fra samme platform.
Der er kommet flere små opdateringer til Z21Suite i den korte tid, jeg har haft den. Så Roco fejlretter fortsat :)
APPen til IOS og Android er den "sædvanlige", og der er fortsat ingen fælles oprettelse af det, der er oprettet i APPen til MAUS. Man skal altså oprette to steder, med mindre, det er mine manglende evner, der gøre at jeg ikke kan finde funktionen.