2 cs3 plus og 1 cs2

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Farmor76
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

2 cs3 plus og 1 cs2

Indlæg af Farmor76 »

Jeg har forbundet 2 stk. cs3 plus en master og en slave over en router med Lan kabel, og en cs2 med kabel 60123, det virker fint, lige som det skal.

Men da jeg gerne vil bruge den ekstra cs3 og cs2 som booster mangler jeg nogle huller til kabler.
Da de 2 stk cs3 skal forbindes med kabel 60123, mangler jeg et sted hvor jeg kan sætte min cs2 til.
Jeg har så købt en 60145 som jeg troede jeg kunne sætte 2 stk. 60123 stik i, men der kan kun sættet en ledning 60123 i boksen, (plus 4 andre stik som jeg ikke ved hvad hedder) men da boksen 60145 ligeledes bruger udgangen på cs3 master, mangler jeg en indgang.
På Pictogrammet side 201 øverst i bogen (Running train digitally with the central station3) at man både kan forbinde med kabel 60123 og boksen 60145.

Det virker lidt rodet, håber nogen forstår hvad jeg mener, og forhåbentlig har en løsning på hvad man kan gøre.

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: 2 cs3 plus og 1 cs2

Indlæg af bygger01 »

Du skriver lidt rodet - jeg mener også lidt stort !

Hva' er tanken med med 3 x CS'er. De har hver 2 knapper og hver en lille skærm.

Meget af det kunne erstattes af mobilerne i lommerne !

Har du en en stor familie, eller leger du med tanken om den store køredag med alle gutterne ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Mogens
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C cs 3 + med tp link
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Mogens »

Hvis du vil bruge dem som foreslået som booster kan du gøre det ret "enkelt" du skal "bare" lige sørge for at dele dit anlæg op i særskilt strømkreds til hver enkelt, og så tilslutte den til banestrøm. Men du skal være OBS på at der er en "skole" der siger lad være du kan risikere at en kortslutning I værste fald brænder din cs 3 /2 af, derfor foreslås i samme "skole " at bruge booster som er billigere i anskaffelsessum.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

HenningS
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af HenningS »

Der er ingen problemer med at bruge centralstationerne som booster, sålænge man blot husker at isolere midterlederne fra hinanden, på samme måde som ved en booster. De røde ledninger må ingen steder forbindes. Men CS2 skal vist være en 60215, og ikke de ældre udgaver.

Centralstationerne skal blot sættes i en kæde med 60123 mellem CAN ind og CAN ud. Det kan altså ikke laves som en stjerne

Jeg kører selv med CS3 (60226 uden plus) og en CS2 (60215). De betyder at jeg kun kan udvide med CS3+

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2025 premium
Medlem af MIST-Zealand

PerR
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Indlæg af PerR »

Du skal forbinde dine Centrale stationer i en kæde, startende med at 60123 kablet forbindes til CAN udgangen på masteren til CAN bus indgangen på den første slave. Derefter forbindes 60123 kablet fra CAN bus udgangen på første slave til CAN bus indgangen på den anden slave.
Hvis du bruger en 60125/60145 fordeler boks tilsluttet til din master, så skal 60123 kablet forbindes til CAN bus udgangen af 60125/60145 boksen.
Mvh Per

Farmor76
Stationsbetjent
Skinnesystem: Märklin c

Indlæg af Farmor76 »

Til Jørgen Steff
Jeg har mange børnebørn, der får hver deres røde knap, og egen banestrækning, så kan de køre som de vil, du nævner telefon der er skærmen da mindre end cs3 (den skulle ud) men jeg kan oplyse jeg bruger en ipad når togene skal ind i gennem væggen og ind i rum 2, men en ipad fryser sommetider, også nævnt et eller andet sted i baneforum, så kan man ikke få fat i toget, mens det er på vej ind på sækkebanegården, jeg vil bruge min cs2 i rum 2.

Til Mogens
Tak for svar, jeg vidste godt det med den røde ledning, det er som i gamle dage med flere blå trafoer, ellers kunne der jo komme 220 volt den forkerte vej på ledningen😊 det var tider, men tak alligevel, det kunne jo være jeg ikke vidste det, og ville derved brænde mine csér af.

Til Henning og Per
Tak for svar,
At sætte dem i kæde havde jeg ikke prøvet, der var jeg bange for at brænde dem af,
men det var lige det svar jeg skulle bruge😀 nu kan jeg dele anlægget op i 3 kredse.

Hilsen Henrik

Lidt mere om hvor stærk en cs3 egentlig er
Jeg har ca 150 m spor 50 lokomotiver, 25 stk k83, k84, flere kilometer ledning desværre ordnet som var det spaghetti, en skydebro en drejeskive begge styret analog
Og det hele har kørt på EN cs3 plus,
dette kun til efterretning for dem der somme tider spørger hvor mange boostere de skal bruge, cs 3 er stærk.

Hilsen Henrik

Besvar