Ballast / K skinner / Limtypen
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Ballast / K skinner / Limtypen
Jeg søger hjælp til at finde den rigtige limtype til K skinner
Som I sikkert ved, kan K skinner ruste, og nu hvor jeg i nogle måneder har udskudt den første ballastlægning, så søger jeg gode råd om hvilken lim ( med navn / type ) som I har erfaring med kan lime uden at skabe rust
Og svar på at en bestemt type ikke duer, vil også være velkommen
Det skal vel sige at mit underlag er en PP filt på stationerne og gummikork på resten. Filt kan naturligvis optage vand, men PP kan næsten ikke indeholde vand, så det burde hurtig fordampe.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Ballast / K skinner / Limtypen
Er det ikke kun de gamle K-skinner der ruster? Jeg har læst et sted, at det ikke sker for K-skinner af nyere produktion (indenfor de seneste 15 år).bygger01 skrev:Som I sikkert ved, kan K skinner ruste, og nu hvor jeg i nogle måneder har udskudt den første ballastlægning, så søger jeg gode råd om hvilken lim ( med navn / type ) som I har erfaring med kan lime uden at skabe rust
Ellers ved jeg, at Modelbane Europa benytter en form for gummilim til deres K-skinner. Jeg ved dog ikke, om rust har været med overvejelserne forud for det valg. Det kan være Moppe ved mere.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
bygger01
- Lokomotivfører
I mit job har forbindelse med forskellige latex fabrikanter, og den, som jeg kalde en Guri, har prøvet og efter max. 2 uger var malingen væk og farven blev rødlig / det var med en PVC lim ...
Så jeg er nervøs
Har også skrevet til Märklin, og de har bedt om et billed og jeg også spurgt, hvad de anbefaler, og så vil jeg bruge det. Så her venter jeg også på næste svar
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Interessant. Jeg har hørt om mange, der blander lim med vand. Jeg tror ikke du får noget stort problem med det. Selvom nettet siger, at det kan ske, så tænker jeg også at fugtigheden i rummet har mere, at skulle have sagt. Jeg mener, vandet fordamper jo forholdsvis hurtigt og efterlader kun limen.bygger01 skrev:Har også skrevet til Märklin, og de har bedt om et billed og jeg også spurgt, hvad de anbefaler, og så vil jeg bruge det. Så her venter jeg også på næste svar
Med venlig hilsen
Søren
-
bygger01
- Lokomotivfører
Dear Mr. Steffensen,
it seems that there was a lot of water in the glue. A lot of model-railroaders takes glue for wood and make it thinner with water. If you use this liquid glue, it is possible, that there will be corrosion. You can use glue for wood only without any water.
Så det skal på med limen og så ballast, men hvor meget mon støvesugeren tager ...
Men ellers måske en 2 trins med lim + ballast / tørring / og så løs ballast + en mere vandig lim ovenpå - mon det går ...
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Det var da ærgerligt, at det skal være så besværligt. Har du overvejet, at benytte de her færdiglavede ballastløsninger. Noch har nogle, der passer til K-sporet.bygger01 skrev:Men ellers måske en 2 trins med lim + ballast / tørring / og så løs ballast + en mere vandig lim ovenpå - mon det går ...
Med venlig hilsen
Søren
-
bygger01
- Lokomotivfører
Så enten følge Märklin og ellers tage chancen med den normale vandige opløsning
Og i en alder af 66 - kommer der en ny bane - hvor man så skal se alle bagsiderne, så mon ikke det bliver bliver med en almindelig lim/vandopløsning + lidt sulfo
-
bygger01
- Lokomotivfører
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Jeg synes Märklins råd er helt ubrugeligt. Jeg mener det er helt umuligt, at lægge ballast med trælim, der ikke er fortyndet. Jeg tror heller ikke du kan fortynde trælim med sprit og få et fornuftigt resultat. Jeg ville tage chancen med vandet.bygger01 skrev:Så enten følge Märklin og ellers tage chancen med den normale vandige opløsning
Med venlig hilsen
Søren
-
bygger01
- Lokomotivfører
Men hvis spritten kan fortynde limen, så det skal også lige prøves .....
Jeg skal til København i dag og vil så holde ind til Witzel Hobby og se, om han kan tilbyde en sådan lim for at få de oplysnniger i et byggemarked, det er umuligt.
Og det er derfor jeg nu spørge her .............
Dana lim er også blevet nævnt, så en opringning sker også i dag