Transportmønster for vekselladvogne

Har du spørgsmål angående forbilledet for din modeljernbane, så stil dem i dette forum.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Transportmønster for vekselladvogne

Indlæg af Søren »

Hejsa

Er der nogen, som kender til transportmønsteret for vekselladvogne? I forbindelse med forbilledelig kørsel er jeg ved, at sammenstykke et transportmønster for en station, hvor hovedmængden af "gods" er lastbiltrailere på vekselladvogne. Jeg tænker, det er er i orden, at opfatte en lastbiltrailer som gods. Ligegyldigt, hvad den indeholder, må vognen den kører på have en destination og en afsender.

Kører vognene tomme retur - det gør de vel næppe? Venter de på stationen til de kan læsses igen? Hvordan håndteres den slags vogne?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Erik Olsen
Lokomotivfører
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Transportmønster for vekselladvogne

Indlæg af Erik Olsen »

Det meste gods på veksellad er stykgods. I gamle dage kørte stykgodsvogne i ruter efter faste planer. Jeg ved ikke om det er sådan i dag.

Så vidt muligt køres ingen tomme vogne.
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev:Er der nogen, som kender til transportmønsteret for vekselladvogne?
Min opfattelse er at bloktog med veksellad/trailere køres til en terminal (som Taulov, eller Høje Tårstrup), her afkobles vogne og veksellad/trailere læsses af og hentes af lastbiler. Herefter er læsses nye trailere/veksellad på vognene, der oprangeres efter slutdestinationer og toget afgår igen.

Der vil selvfølgelig være nogen transport med tomme vogne, hvis der er brug for mere kapacitet et andet sted, end lige den terminal, hvor vognen endte.

Klaus
Erik Olsen
Lokomotivfører
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

Er der overhovedet andre stykgodsterminaler med veksellad og trailertrafik end Høje Tåstrup og Taulov?
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Erik Olsen skrev:Er der overhovedet andre stykgodsterminaler med veksellad og trailertrafik end Høje Tåstrup og Taulov?
Mig bekendt findes der ikke andet. Jf. DB Schenker's betingelser for transport af gods, skal man, hvis ikke andet er aftalt, aflevere sit gods, det være sig container eller trailer på combiterminalerne i enten Taulov eller Høje Taastrup. I forbindelse med, at jeg forsøger at bygge noget realisme på, har jeg researchet lidt i, hvad man som kunde skal gøre med sit gods.

Jeg mangler viden ang. afhentning af vogne ved private sidespor. Det må næsten være muligt, at få afhentet en godsvogn. De betingelser har jeg dog ikke kunne finde.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Erik Olsen skrev:Er der overhovedet andre stykgodsterminaler med veksellad og trailertrafik end Høje Tåstrup og Taulov?
Det er kun de 2 der har noget med banen at gøre. De resterende terminaler er ren lastbil/lastbil.

Tidligere har der været i Århus og Esbjerg. Frem til 2006 (svjh) var der fast rutetrafik mellem København og Esbjerg, men det er kommet på motorvej.....

Klaus
jhcn
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Indlæg af jhcn »

moppe skrev:
Tidligere har der været i Århus og Esbjerg. Frem til 2006 (svjh) var der fast rutetrafik mellem København og Esbjerg, men det er kommet på motorvej.....

Klaus
Vil det sige at sporet ned til havnen i Århus ikke bruges mere?
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
gmmz
Lokomotivfører
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Indlæg af gmmz »

veksellad bliver med en lastvogn kørt ud til kunden og bliver derefter kørt tilbage til en terminal,
det kræver, at gods centret har en reachstacker til rådighed
det eneste sted man har en stor container kran er i Høje Taastrup, men det er begrænset hvor meget den bruges
da, sporet den kan betjene kun er på 250-300meter, og den kan kun løfte 40tons,
DB Schencker Reachstacker er opgraderet til at kunne løfte 50 tons
og det kræves der ved de nye trailere fra Carlsberg/Tuborg, hvor der er bygget et stativ ind i selve traileren, så den løftes i taget
i stedet for de almindelige veksellad, hvor der er arme der går ned på hver side af vekselladet for at gribe fast i beslaget i bunden.

Aarhus er der kun havnen hvor der bliver læsset contrailere og trailere
godspladsen på Aarhus godsbanegård blev lukket for 5-6år siden og det hele flyttet på sydhavnen
trailer og containere kunne også læsset på Nordhavnen, men det område er fuldstændig bygget om

i Ålborg har man i på godspladsen i mange år haft en mulighed for at læsse container med kran
og hvis man kørte ud til østhavnen, blev der også læsset containere og trailere

indtil et par år siden var der 2 terminaler i København, Høje Taastrup
og jeg mener Vasbygade, den sidste blev nedlagt for 5-6 år siden se link
http://my1287.dk/index.php?option=com_c ... Itemid=168

Fredricia har Carlsberg/Tuborg deres egen terminal, hvor der bliver læsset trailere og containere,
jeg ved ikke om der bliver læsset vogne på havnen, men der findes også en containerterminal dernede

Taulov har en kombiterminal, hvor der deres bliver læsset trailer og der er også nogen af de lukkede godsvogne, som bliver kørt ud til kunder med sporforbindelser

Padborg har også i mange år haft en terminal, men den er ikke blevet brugt så meget, først her de sidste år er der meget gods her
idet THX logostik og vist nok også CFL bruger den til at læsse trailere og containere
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Besvar