Det med vandopløselig lim er nu ikke helt rigtig, for f.eks. den gule indendørs lim fra Jem & Fix ( 60,- kr. ) har samme egenskab ....
Ved det af erfaring, da ½ delen af vores bane fik skifte ballastbeton ud i et vaskefad ( dog ikke flexskinnerne, de kom et rørstykke fra et tæpperør ( genbrug )) da vi skiftede til Merkur ballast.
Dog skal jeg erkende, at lim til ballast ( men til græsmåtter er det ligegyldig ) bør være en blød type, og ikke så hård som den "gule".
Det giver en mindre klangbund for støj fra skinnerne, men det står ikke til at ændre hos os, da Birgit har dikteret - Ingen ny bane i hendes levetid ! - så der er "blot at vente".
Den "gule" blev også brugt til rep. af Merkur'en, hvor der manglede lidt ballast, og også her var den for hård, så her er der købt mærkevare lim fra Merkur.
Jeg tror også, at jeg skrevet om det før, men nu sker det igen:
På et stykke tyk spånplade blev der lagt 3 Märklin K flexskinner:
A. Den gule fortyndet med ca. 70-80% vand + skruer
B. Den gule fortyndet med ca. 70-80% vand
C. En blød sliplet lim ( fra egetæpper til limning af tæppefliser ), som aldrig tørre/vulkanisere helt ( altså klæbrig ).
En to akslet vogn blev kørt frem og tilbage med samme hastighed og støjen/decibel målt med en Iphone, og her var der ikke stor forskel mellem A & B, men der var ca. 10 decibel mindre støj fra C.
I Herborg prøvede vi det på et del af banen, men da samme lim også blev brugt til ballasten, klæbede støv og snavs sig til ballasten, så det blev opgivet, men støjen var mindre.
Jeg tror, at en sådan blød lim vil være rigtig god i stedet for skruer med et mellemlag 3-4 mm PES filt .....
Jeg har bøtte med en rest af den lim ( vandopløselig / og rigtig god til fastlimning af figurer ), så en sjat kan afhentes ( dog skal jeg lige have låget af for at sikre at limen stadigvæk er OK )