Roco drejeskive og Kirbris remise

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Roco drejeskive og Kirbris remise

Indlæg af Skovsøekspressen »

Det ser i hvert fald ualmindeligt nydeligt ud :D Og giver et godt indtryk af den plads det kræver med 6 porte.

Mvh
Claus
speed180
Ledvogter
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Indlæg af speed180 »

Morgen :D :D
Angående digital styring af Roco drejeskive, så prøv lige at kaste et blik på Haakon's lille beskrivelse af hans egen ombygning af en sådan.

http://www.litra.dk/?download=Ombygning ... igital.pdf
Stig
bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Mor'n

Hva' er det sagliggørende med digital med denne drejeskive/ hvorfor skal den ombygges

Den leveres med styreenhed med venstre / højre + som jeg husker det med 2 forskellige kørsler - fortsat eller til næste stop + tænd & sluk på de enkelt spor

Ud over at kunne se det hele på en skærm, hvad er så forskellen ??

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Skovsøekspressen
Godsforvalter

Lige til sidst, så har jeg nu fået en Roco drejeskive. I øvrigt en flot og ganske funktionel model ser det ud til. Man kan i øvrigt selv indstille gradantallet på tilslutningerne, da man kan fjerne kanten stykvis, ret smart, da man så blot bruger af de medfølgende stykker. En Märklin N-maskine kan i øvrigt snildt stå på broen. Den har et hus, hvilket de danske drejeskiver normalt ikke havde, dvs. jeg har set et foto hvor en af dem der var inde på Godsbanegården havde det. Og det kan godt være at jeg lader det være sådanne, da huset ser ud til at sidde temmelig godt fast på broen og jeg ikke er interesseret i evt. at løsne den. Der medfølger helt i Rocostil en meget grundig vejledning og tegning i brugen. Digital eller ej, det betyder efter min mening heller ikke det store. Drejeskiven kan sagtens passes ind i ens digitale anlæg, som vejledningen også viser det.

Og så er jeg blevet så inspireret af Kim T´s utrolig flot ommalede Kibri remise, at jeg faktisk også tror jeg vil male min om i DSB-gul, her inden jeg begynder at samle den. Det bliver vist et snarligt projekt :D

Mvh
Claus
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Skovsøekspressen skrev:Digital eller ej, det betyder efter min mening heller ikke det store.
Hvis nu du fortryder og vil digitalisere den med en Loksound dekoder. Så har jeg en lydfil liggende der passer meget godt.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Skovsøekspressen skrev:Den har et hus, hvilket de danske drejeskiver normalt ikke havde, dvs. jeg har set et foto hvor en af dem der var inde på Godsbanegården havde det. Og det kan godt være at jeg lader det være sådanne, da huset ser ud til at sidde temmelig godt fast på broen og jeg ikke er interesseret i evt. at løsne den.
Jeg mener, at H0 Aalborg har en ombygget Roco drejeskive, hvor huset er pillet af. Det ser ganske fornuftigt ud.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skovsøekspressen
Godsforvalter

Ok, det lyder interessant. Men huset sidder virkelig godt fast, og jeg er bange for at beskadige broen, hvis der hives for meget i det. Men kunne da lige spørge dem ad hvordan de har gjort det via email ;)

Mvh
Claus
Kim T
Stationsbetjent
Geografisk sted: Stevns

Indlæg af Kim T »

Der findes faktisk en dansk drejeskive med hus, så du behøver ikke at øve vold på din Roco drejeskive.
Den jeg har set ligger ved centralværkstedet på Otto Bussesvej i KBH. Som jeg husker det er huset malet i noget der ligner svenskrød, og er med paptag. Det kan du jo nemt lave på din model. :)

Vedhæfter et enkelt foto hvor man lige kan skimte huset.

Kim T
Vedhæftede filer
051.jpg
Skovsøekspressen
Godsforvalter

Ja jeg overvejer måske at træbeklæde huset og male i passende farve. Det bliver for bøvlet at få det fjernet, har kigget lidt mere på det. Og er gået i gang med Kirbri remisen nu. Skal lige have ramt den rigtige gule murstensfarve. Der findes gode Humbrol farvehenvisninger i tidl. nr. af Lokomotivet. Her for et stykke tid siden udkom der et emneregister, som er rigtig godt. Bruger som grunder den matte gule nr. 81, men vil blande lidt sort/brunt i for at få det til at se noget mere vejrbidt ud.

Mvh
Claus
Skovsøekspressen
Godsforvalter

Andetsteds har jeg læst noget mere om Roco drejeskiven, som man skal være opmærksom på. Den er konstrueret sådanne at broen giver strøm til de spor den står ved. Ønsker man fx lyd/lys på et lokomotiv som broen ikke er ved, så skal stiksporene separat strømforsynes, som det også fremgår af den vedlagte vejledning. Og her skal man huske en ting både ved DC og AC; tilslutningssporene skal isoleres helt fra broen, både skinnestrengene og ved AC også midterlederen. Ellers kan man nemlig risikere at brænde nogen små fjedre af på broen. Det indlæg jeg har det fra, er ganske vist nu 5 år gammelt, men det må stadigvæk være gældende, og det er fra beskrivelsen af et K-skinneanlæg, som jeg har ladet mig meget inspirere af.

Mvh
Claus
Besvar