hej
en af mine venner, skal til at bygge en færge og manglede derfor et trevejsskifte,
så jeg blev spurgt, om jeg evt kunne bygge et skifte,
jeg har bygget flere skifter i spor 0, så det var en udfordring at bygge sporskiftet i H0
svellerne er 3 mm brede og 6 mm høje, de er så høje for at sømmene kan sidde ordentlig fast
men det bliver jo skjult, under ballasten.
byggetid omkring 8-10timer, har ikke det helt nøjagtige antal, da det er bygget over flere dage
her er lidt billeder
jeg har lige monteret det på større stykke krydsfiner, og sat et stykke skinne på, så funktion kan testes
nu skal det så vises frem til min kammerat, så han kan se hvordan det virker og om der er noget som ændres
Bygning af sporskifte
-
gmmz
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Tillig
- Geografisk sted: Stilling
Bygning af sporskifte
mvh
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren Andersen
-
Søren
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Bygning af sporskifte
Imponerende. Jeg ville jo have gættet på, at det tog meget længere tid.gmmz skrev:byggetid omkring 8-10timer, har ikke det helt nøjagtige antal, da det er bygget over flere dage
Det er et flot stykke arbejde, jeg håber jo lidt på, at kunne se det monteret i et færgeleje. :)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Det ser delikat ud. Er det færdige tunger du har købt, eller er det skinneprofiler du selv har slebet ned?gmmz skrev:jeg har lige monteret det på større stykke krydsfiner, og sat et stykke skinne på, så funktion kan testes
nu skal det så vises frem til min kammerat, så han kan se hvordan det virker og om der er noget som ændres
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
gert
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Aalborg
Flot arbejde - di må meget gerne komme med en nærmere beskrivelse.
Gert
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
-
gmmz
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Tillig
- Geografisk sted: Stilling
selve svellerne er nogle lister vi har i JMJK
som jeg har skåret ned til 3mm. i bredden og limet på et stykke krydsfiner
32 mm lange i starten, som almindelige sveller afstand 3.5mm ,
80 mm lange hvor trækbukkene skal monteres og ekstra langt 7mm mellem de to sveller, så træksveller kan monteres
hvor de 3 spor er,er svellerne 40mm lange.
jeg har taget en tillig flexskinne og klippet skinnestykkerne i passende længder og så ellers gået i gang med at file
jeg har startet med de yderste skinnestrenge,
hvor det inderste af skinnefoden er filet ned til skinnekroppen og så bukket svagt i de rigtige vinkler
den midterste tunge er filet ned på begge sider, hvordan det gøres er lidt svært at forklare,
men op med emmet i en skuestik og så stille og roligt fjerne det som ikke ligner en tunge,
nogen gange er nemmere bare holde det i hånden og så sætte et modhold i skuestik og file.
ca 6 cm fra tungespidsen er skinnefoden filet ind til skinnekroppen i begge sider, i ca en cm længde.
så tungen bliver lettere at dreje, ideen er hentet fra Tillig skifter
så er der loddet små flige på hver tunge,
fligene er 3 x 10 mm og omkring 0,4mmtyk, de loddet på forskellige steder af tungerne
tunge et, den inderste i højre side er fligen loddet på ca 7.5mm. fra tungespids, ca 4mm. fra den højre side af fligen
tunge 2 er fligen loddet på ca 10mm. fra tungespids, ca 6,5mm. fra den højre side af fligen
tunge 3 er fligen loddet på ca 4mm. fra tungespids, og ca 4mm. fra venstre side af fligen
tunge 4 er fligen loddet på ca 14mm. fra tungespids og ca 6,5 mm. fra venstre side af fligen
håber det giver lidt mening for jer
der hvor fligene er loddet på, er der i de til-liggende skinner filet, så der er plads til en lodning, det er omkring en 0,5mm
der er også filet under skinnerne hvor fligene kører frem og tillbage, så det hele kan skifte smidiigt.
selve fligene er skruet ned i træksvellen, med 1mm messingskruer
som jeg har skåret ned til 3mm. i bredden og limet på et stykke krydsfiner
32 mm lange i starten, som almindelige sveller afstand 3.5mm ,
80 mm lange hvor trækbukkene skal monteres og ekstra langt 7mm mellem de to sveller, så træksveller kan monteres
hvor de 3 spor er,er svellerne 40mm lange.
jeg har taget en tillig flexskinne og klippet skinnestykkerne i passende længder og så ellers gået i gang med at file
jeg har startet med de yderste skinnestrenge,
hvor det inderste af skinnefoden er filet ned til skinnekroppen og så bukket svagt i de rigtige vinkler
den midterste tunge er filet ned på begge sider, hvordan det gøres er lidt svært at forklare,
men op med emmet i en skuestik og så stille og roligt fjerne det som ikke ligner en tunge,
nogen gange er nemmere bare holde det i hånden og så sætte et modhold i skuestik og file.
ca 6 cm fra tungespidsen er skinnefoden filet ind til skinnekroppen i begge sider, i ca en cm længde.
så tungen bliver lettere at dreje, ideen er hentet fra Tillig skifter
så er der loddet små flige på hver tunge,
fligene er 3 x 10 mm og omkring 0,4mmtyk, de loddet på forskellige steder af tungerne
tunge et, den inderste i højre side er fligen loddet på ca 7.5mm. fra tungespids, ca 4mm. fra den højre side af fligen
tunge 2 er fligen loddet på ca 10mm. fra tungespids, ca 6,5mm. fra den højre side af fligen
tunge 3 er fligen loddet på ca 4mm. fra tungespids, og ca 4mm. fra venstre side af fligen
tunge 4 er fligen loddet på ca 14mm. fra tungespids og ca 6,5 mm. fra venstre side af fligen
håber det giver lidt mening for jer
der hvor fligene er loddet på, er der i de til-liggende skinner filet, så der er plads til en lodning, det er omkring en 0,5mm
der er også filet under skinnerne hvor fligene kører frem og tillbage, så det hele kan skifte smidiigt.
selve fligene er skruet ned i træksvellen, med 1mm messingskruer
mvh
Søren Andersen
Søren Andersen
-
gert
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Aalborg
Hej Søren
Tak for beskrivelsen.
Sporskifter i almindelighed kan nok ikke svare sig at lave selv, men når der er behov for noget specielt, er det godt selv at kunne lave det.
Gert
Tak for beskrivelsen.
Sporskifter i almindelighed kan nok ikke svare sig at lave selv, men når der er behov for noget specielt, er det godt selv at kunne lave det.
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
-
Søren
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Ja, jeg synes også det er superfedt med den viden. Jeg havde et Tillig skifte, der gik i stykker, men det var ikke et problem at file en ny tunge. :)gert skrev:Sporskifter i almindelighed kan nok ikke svare sig at lave selv, men når der er behov for noget specielt, er det godt selv at kunne lave det.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/