spor z problem med hastighed og meget varmt lokomotiv

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
bjor0053
Trafikelev
Digital: Nej
Scale: Z

spor z problem med hastighed og meget varmt lokomotiv

Indlæg af bjor0053 »

Hej
er helt ny i dette med spor z.'
Har lige købt et startsæt skala z (juletoget) og sat banen op. Den første dag kørte det fint, men nu efter 3-4dage sker der noget mærkeligt. Toget starter ikke før trafoen er sat til ca 150 km.Kører jeg toget baglæns, er det fuld fart på, men fremad er det trægt. nogen gange kører det for fuld fart hvis jeg sætter trafoen til maks, andre gange kører det meget langsomt, og indimellem går det helt i stå.Lyset på lokomotivet lyser stadigvæk når det går i stå.Hvad kan det være i vejen? Lokomotivet bliver også meget varmt efter ca 10 minutters kørsel.
Er der nogen der kan hjælpe?
mvh
Bjørn
boholm
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: N

Re: spor z problem med hastighed og meget varmt lokomotiv

Indlæg af boholm »

Et gæt: Lokomotivet skal renses for nullermænd. Nullermændene sætter sig i klemme i hjul og gear og virker som bremse - en bremse, som motoren skal arbejde ekstra for at overvinde, og som derfor bliver varm.

Og så er der et spørgsmål om skinnerensning. Tag et stykke kopipapir og fold det en masse gange. Kør det hen over skinnerne, indtil de føles glatte. Se på papiret, hvor mange sorte striber der er kommet. Jo flere og mørkere striber, jo mere beskidte er de.
MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
bqg
Ledvogter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: spor z problem med hastighed og meget varmt lokomotiv

Indlæg af bqg »

Hvis det er fabriksnyt, så tilbage til forhandleren.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Besvar