Besøg på DB Museum i Koblenz - 2015

Har du spørgsmål angående forbilledet for din modeljernbane, så stil dem i dette forum.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Besøg på DB Museum i Koblenz - 2015

Indlæg af Søren »

Hejsa

I 2015 gik sommerferien forbi Koblenz og et besøg på DB Museum var selvfølgelig uundgåeligt for mig. Museet er mest af alt en udendørs oplevelse, så det anbefales at komme en dag hvor det ikke regner.

Museet har en kæmpe samling af bemalingsvarianter, så at sige, og der befandt sig et par varianter af f.eks. BR 218 som jeg troede var forsvundet for længst. Det var interessant at se.

Ikoner som BR 103 findes i ind til flere af deres historiske farvetemaer og der er også mange moderne varianter. Det er dog mest diesel og ellokomotiver, så er du til damp er det måske ikke så spændende.

Museet råder over en vognhal hvor der er en udstilling med mange forskellige jernbaneeffekter. I vognhallen holder også lokomotiver som man kan kravle op i. Der er en lille biograf som viser jernbanefilm (tysk tale, selvfølgelig).

Her følger en række billeder fra min tur. Det var virkelig skægt at se alle epoke IV og V stjernerne som jeg ellers kun har set i Trix og Roco kataloget. Hehe!
DB Museum, Koblenz
DB Museum, Koblenz
Museet er nemt at komme til. Det ligger et par kilometer fra centrum af Koblenz, og det er nemt at finde derud. Vi valgte at gå langs en vej der fører direkte derud. Der er masser af parkeringspladser, hvis du vælger at tage bilen.
Stakkels E94 159 er skåret op til fornøjelse for museets gæster
Stakkels E94 159 er skåret op til fornøjelse for museets gæster
Boggie foran museet
Boggie foran museet
Boggie og motor foran museet
Boggie og motor foran museet
Foran museet er der udstillet en række effekter og i billetsalget er der en lille butik som sælger bøger, plakater og postkort. Butikken er ikke lige så velassorteret som butikken på museet i Nürnberg, men mon ikke du kan finde en souvenir trods alt.
Udstilling i vognhallen
Udstilling i vognhallen
Ny kiks møder gammel kiks
Ny kiks møder gammel kiks
Det er muligt at kravle op i lokomotiverne i vognhallen. Her er det interiøret på E16 03.
db_museum_023.jpg
Førerstand på E16 03
Førerstand på E16 03
Førerstand på E16 03
Førerstand på E16 03
Der er mange småudstillinger rundt omkring i vognhallen. F.eks. er der udstillet enkelte af de skalamodeller der går forud for en egentlig produktion af forbilledet. Meget flotte modeller.
db_museum_026.jpg
db_museum_025.jpg
Et af de få damplokomotiver der befandt sig på museet
Et af de få damplokomotiver der befandt sig på museet
db_museum_022.jpg
db_museum_021.jpg
Når du går udenfor støder du ind i museets havebane som er en LGB bane. Jeg ved ikke om billederne gør den uret, men den så ud til at have set bedre dage. Den kørte desværre ikke den dag vi var der. Så der er ikke så meget at berette. Det så ud som om at de var i gang med at renovere den, for der var områder der så meget nye ud.

Museet huser også en stor Trix klub, med et kørende Trix Express anlæg. Klubben var desværre ikke åben den dag vi var der, og det var jeg selvfølgelig lidt ærgerlig over. Så den må jeg have til gode til en anden gang.
db_museum_043.jpg
db_museum_042.jpg
db_museum_041.jpg
LGB klubbens klubhus er en gammel Behelfsgepäckwagen type MDyge 986. Måske kan du kende den fra Märklins efterårsnyheder 2016. Udgaven på museet var dog uden mfx og lyd. ;-)

Der var faktisk meget stille den dag vi var der - og det var egentlig rart, for så kunne jeg få flotte portrætter af alle lokomotiverne uden andre "jernbane gomberter" på billederne.
db_museum_035.jpg
db_museum_034.jpg
Efter vognhallen og havebanen går turen til området med lokomotivsamlingen, som er enorm og overraskende moderne. Det er i Koblenz at mange af museets kørende el- og diesellokomotiver har hjemme. Det er jo nærmest et epoke IV - V museum.

Til min store overraskelse har museet bevaret en udgave af de touristik lokomotiver der kørte i midt 90'erne. Bahn Touristik var nogle meget farverige togstammer med tilhørende lokomotiver. Der har netop været udgivet en række af lokomotiverne i H0 fra Roco og i skala N fra Trix.

Jeg er meget glad for nu at have set et af lokomotiverne i virkeligheden, selvom farverne er falmet med tiden.
103 220 "Touristik"
103 220 "Touristik"
150 186
150 186
151 121
151 121
103 233
103 233
Ex. BR 140
Ex. BR 140
V36 107
V36 107
En anden af mine favoritter er BR 218 i City Bahn farverne. Den kørte oprindeligt som et forsøg på at gøre regionaltrafikken attraktiv med friske farver og en cafévogn. Toget bestod af en stamme silberlinge i samme orange farver som lokomotivet. Modellen har været udgivet fra både Trix, Märklin og PIKO (spor G).
218 137 "City Bahn"
218 137 "City Bahn"
Mit absolutte favoritlokomotiv er BR 103 i bordeauxrød og beige. For mig bliver det ikke mere tysk, og det er drengedrømmen at se det lokomotiv i virkeligheden. Museet har adskillige 103'ere på lager, så er du fan af BR 103 så er du kommet til det rette sted.

Som lille trykkede jeg næsen flad mod ruden, når familiebilen, på vej mod en campingplads i syd, passerede InterCity klargøringsanlægget ved Stellingen i Hamburg. Anlægget kan ses fra motorvejen, og jeg husker at der var mange 103'ere nede på terrænet. Dengang kendte jeg dem dog ikke som 103'ere, men som "det spændende lokomotiv fra Märklin kataloget". Hehe! Som tiden går. :-)
103 215
103 215
Der er også en større samling af passagervogne, som var hjemme den dag vi var der. Restaurantvognen så dog ud til at høre blandt de permanente beboere. De andre vogne var henstillet på et sidespor med 120 004 i TEE farver.
db_museum_045.jpg
db_museum_044.jpg
120 004
120 004
Under et halvtag er der placeret en række forskellige maskiner. Jeg ved ikke hvorfor de var under halvtag, når de fleste andre ikke var. Det så ikke ud til at der var nogen speciel mening med det, udover at man kan arbejde på dem i tørvejr.

Endnu en 103'er i DB AG trafikrød. Jeg mener faktisk det var Roco der fik den malet og producerede en model i sin tid. Den findes altså stadig, og nu på museum.
Lokparade
Lokparade
Herefter gik jeg blot rundt og tog billeder af de forskellige lokomotiver. Museet ligger lige op til den rigtige jernbane - og med lige op til - mener jeg lige op til. Man kan stå og betragte rangerryggen og 290'eren der suser frem og tilbage. Afhængig af dagen på ugen, kan besøget altså blive krydret med lidt nutidig action.
db_museum_014.jpg
db_museum_013.jpg
db_museum_020.jpg
Lokomotiverne er placeret så du kan få nogle pæne portrætter af de fleste af dem.
Köf'er var der nok af!
Köf'er var der nok af!
E 44 002
E 44 002
E 10 121
E 10 121
For mig ukendt "fætter"? Belgien? Luxemburg? Italien?
E10 348
E10 348
E71 19
E71 19
141 366
141 366
332 298
332 298
290 001
290 001
360 303
360 303
322 641
322 641
Kö 4862
Kö 4862
217 014
217 014
Museet rådede over egen drejeskive
Museet rådede over egen drejeskive
216 067
216 067
V65 011
V65 011
Alt i alt en god og spændende dag. Jeg anbefaler at du sætter et par timer af til besøget. Museet er ikke voldsomt stort, men du kan sagtens bruge en formiddag.

Hvis du vil se de forskellige modeljernbaneanlæg (havebane og Trix klub), så bør du undersøge i forvejen om de har åbent. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cargoman
Godsforvalter
Digital: Nej
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Besøg på DB Museum i Koblenz - 2015

Indlæg af Cargoman »

Søren skrev: db_museum_033.jpg

Hej Søren.
Det ligner noget RAG Bahn und Hafen.

Måske en søstermaskine til den her :arrow: http://www.bahnbilder.de/bild/Deutschla ... bshof.html
Med venlig hilsen
Rene
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jamen det er det da! :-) Tak for info!

Jeg undrede mig også over, at de skulle opbevare ikke-tysk materiale.

Update: Jeg fandt et billede. http://www.bahnbilder.de/bild/Deutschla ... r-001.html

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Søren skrev: Det er muligt at kravle op i lokomotiverne i vognhallen. Her er det interiøret på E19 03.
Arrrrh, der er lige et par ting der undrer mig der.

For det første så må det være 18 03 (eller 118 003 om man vil), idet E 19 kun blev bygget i 4 eksemplarer med løbenumrene 01, 02, 11 og 12.

En anden ting der undrer mig er at døren og frontruden ser ud til at være i 90 graders vinkel i forhold til hinanden, det er de ikke på hverken E 18 eller E 19.
Den tredje ting der gør at jeg er HELT sikker, er speedometeret - det går kun til 120.

Jeg opfrisker lige din hukommelse, med et billede jeg har taget, hvor du stod lige ved siden af.
E18 førerstand.jpg
Det er førerstanden fra en E 18.......... :-)

Mon ikke det du har billeder af er førerstanden fra den E 16 der holder lige overfor?

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Selvfølgelig er det E16 03, som du ganske korrekt har bemærket at billederne også var grupperet sammen med. Det er selvfølgelig blot en slåfejl, som nu er rettet.

Med venlig hilsen
Søren

Besvar