Du kan ret i, at det er en bedre "forbindelse" med at lodde på skinnen, men da man normalt ikke lodder på hver skinne, men acc. at lasken overfører strømmen godt nok fra skinne til skinne, så synes jeg ikke, at det er hele cirkusset værd at lodde på skinnen, men lod på laskerne i stedet. Det er mange gange lettere, og her er det kun nødvendigt med en rensning af lasker + fortining af lodningen og brug af loddefedt er unødvendigt !
Det sammen er med midterlederen, hvor jeg sliber den sorte malingen væk og har loddet direkte på metallet uden fluzz.
Så tilbage til din kortslutning .....
Mon ikke det mere en af fligene, der er bøjet op for dig og ramt den overliggende skinne, for det logiske - hvis man vil lodde på skinnen - er at lave lodningen ca. midt på skinnen ( husk at skifte fra venstre --> højre skinne ), og så er man ikke i nærheden samlingen.
Jeg kan kun anbefale - ved samling af en bane med K skinner - at anvende en for strøm / spænding mellem skinnerne & midterlederen, så der kommer et signal i form af f.eks. en pære, der lyser, hvis der kommer en kortslutning fra f.eks. flige der rammer en skinnestreng.