Z-Fluzz

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Torben
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Z-Fluzz

Indlæg af Torben »

Jeg har ved en samling på k-skinner loddet ledning, brugte Z-Fluzz bruger normakt lodde fedt. Det gav en kortslutning, satte 2 nye skinner på og alt ok.
Jeg kom så til at tænke på om Z-Fluzz kan "lede" så meget at loddetin flyder så meget ud at det kortslutter?
Har kun brugt Z-Fluzz på skinnestreng og aldrig før i samling.

Torben

strom_kgleis_007.jpg
strom_kgleis_007.jpg (36.61 KiB) Vist 427 gange
bygger01
Lokomotivfører
Geografisk sted: Herning

Re: Z-Fluzz

Indlæg af bygger01 »

Du kan ret i, at det er en bedre "forbindelse" med at lodde på skinnen, men da man normalt ikke lodder på hver skinne, men acc. at lasken overfører strømmen godt nok fra skinne til skinne, så synes jeg ikke, at det er hele cirkusset værd at lodde på skinnen, men lod på laskerne i stedet. Det er mange gange lettere, og her er det kun nødvendigt med en rensning af lasker + fortining af lodningen og brug af loddefedt er unødvendigt !

Det sammen er med midterlederen, hvor jeg sliber den sorte malingen væk og har loddet direkte på metallet uden fluzz.

Så tilbage til din kortslutning .....

Mon ikke det mere en af fligene, der er bøjet op for dig og ramt den overliggende skinne, for det logiske - hvis man vil lodde på skinnen - er at lave lodningen ca. midt på skinnen ( husk at skifte fra venstre --> højre skinne ), og så er man ikke i nærheden samlingen.

Jeg kan kun anbefale - ved samling af en bane med K skinner - at anvende en for strøm / spænding mellem skinnerne & midterlederen, så der kommer et signal i form af f.eks. en pære, der lyser, hvis der kommer en kortslutning fra f.eks. flige der rammer en skinnestreng.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Torben
Lokomotivfører

Re: Z-Fluzz

Indlæg af Torben »

Ja det har nok højst sandsynligt været en af fligene der har været bøjet.
Var usikker på om Z-Fluzz middel havde gjort at loddetin nærmest "løb ind" alle steder :-)
Torben

Besvar