Q decoder

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
fjorbak
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Q decoder

Indlæg af fjorbak »

hjælp

Jeg har lige programeret min q decoder, og sætter så mit signal på, signalet er hjemme samlet signal fra togdillen og her har jeg valgt at have + til stel, og alt virker på signalet når jeg sætter 5 volt på. Jeg ved at decoderen skal have omkring 9 - 19 voldt for at arbejde hvilket den får fra sporene.

Jeg vender selvfølgelig plus og minus som det skal for at virke, men den smule lys det giver ud af decoderen undre mig, er der en dæmpning i den decoder som jeg har overset, jeg er ret dårlig til sprog, Sad

Decoderen er Z 16 .
vh
Jan Fjorbak
fjorbak
Stationsbetjent

Re: Q decoder

Indlæg af fjorbak »

Hej

Er der ingen som kender Q Decoder

mvh
Fjorbak
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Desværre nej.
Bruger ESU dekodere.

Læste lidt brugsanvisning på Qdecoder hjemmesiden. Må nok indrømme at de efterlod mig med lige så mange spørgsmål, som da jeg kom in på siden. Sjældent har jeg da set noget så rodet.

Klaus
leifo
Trafikelev
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Skovlunde

Indlæg af leifo »

Hej

Jeg bruger qdecoder z8 og jeg har tygget en del vejledninger igennem - og indrømmet, de er ikke det nemmeste at forstå.

Du skriver at du har programmeret dekoderen og at der kommer lys i signalet blot svagt.
Betyder det at signalet opfører sig som det skal?

Signalet skal tilsluttes udgangene via modstande og det lyder lidt som om de passer til 5v ud fra hvad du skriver.
Jeg vil mene at dekoderen med standardopsætning giver ca 12v ud - men det kan tilpasses ved at ændre cv værdi.
Du skriver også at signaler har fælles plus så den fælles ledning stel er vel tilsluttet udgangen mærket + og så de øvrige ledninger signaludgangene?

Kan du kort beskrive hvilke cv værdier du har tilpasset?

Venlig hilsen
Leif
Besvar