Side 5 af 5

Re: ACME lok kører i slowmotion

: 18 jun 2026, 14:07
af moppe

Okay du VIL ikke løse problemet, fair nok.

Sælg maskinerne……

Klaus (der trods sin halvhøje alder og masser af modeltogsindkøb aldrig har haft brug for Forbrugerklagenævnet, hverken til modeltog, eller andet)


Re: ACME lok kører i slowmotion

: 18 jun 2026, 15:07
af Godsbanen

Fra en diskussion på et andet forum ser det ud til, at der er flere der oplever fejl på dekoderne.

En af svarerne gav denne løsning: "Problem løst...Lokomotivet kørte ekstremt langsomt og til sidst slet ikke. Lys og lyd fungerede fint. Jeg fik problemet løst ved at deaktivere MFX protokol og lægge lokomotivet ind på DCC adresse 3. Herefter programmede jeg på ny en maks hastighed via CV. Nu fungerer det fint . . . også med MFX. Det var så det ene lokomotiv og nu kæmper jeg videre med EG lokomotiv nr. 2, hvor ingen lydfunktioner virker hverken ved MFX eller DCC."

Men om det virker, eller er muligt, i Lincolns tilfælde er en anden sag.


Re: ACME lok kører i slowmotion

: 23 jun 2026, 10:19
af Lincoln

I torsdags lykkedes det mig at få begge lokomotiver registreret som mfx lokomotiver og de kørte normalt. Jeg ved ikke hvorfor de pludselig virkede igen, for jeg gjorde intet, jeg ikke havde prøvet de foregående 15-20 gange. I går prøvede jeg så at køre med lokomotiverne igen. De kører fortsat som de skal. Det virker som om problemet er periodisk, siden de først virkede, så virkede de ikke, så virkede de igen....

Hvis de driller igen, så tror jeg løsningen bliver at få monteret en anden type dekodere i dem. Jeg tror ikke en eventuel reparation af dekoderne/montering af nye, tilsvarende (Zimo) vil løse problemet, da de tilsyneladende har tendens til at fejle.


Re: ACME lok kører i slowmotion

: 23 jun 2026, 16:13
af moppe

Dine lokomotiver har Zimo MS dekoder.

MS har massive problemer med mfx, med mindre at der er firmware version 5.27.14 (eller nyere) i dem.
Firmware 5.27.14 udkom 18. Maj 2026. Dine dekodere er 7 måneder gamle og har derfor ældre firmware.

Vil du have problemet løst, skal du have opdateret firmware i dekoderne.

Klaus


Re: ACME lok kører i slowmotion

: 23 jun 2026, 16:44
af Lincoln
moppe skrev: 23 jun 2026, 16:13

Dine lokomotiver har Zimo MS dekoder.

MS har massive problemer med mfx, med mindre at der er firmware version 5.27.14 (eller nyere) i dem.
Firmware 5.27.14 udkom 18. Maj 2026. Dine dekodere er 7 måneder gamle og har derfor ældre firmware.

Vil du have problemet løst, skal du have opdateret firmware i dekoderne.

Klaus

Ok, tak for svar! Er det noget, en forhandler kan gøre eller skal lokene/dekoderne sendes fysisk til ACME, så de kan blive opdateret?


Re: ACME lok kører i slowmotion

: 23 jun 2026, 16:59
af moppe

ACME har næppe værktøjer til sådan noget.
Men enhver der har ZIMO KLUG eller MXULF programmeringsværktøjer, eller sågar en sort Z21 kan gøre det.

Klaus


Re: ACME lok kører i slowmotion

: 23 jun 2026, 21:52
af Godsbanen

Undskyld at jeg blander mig med et spørgsmål. Var det ikke problemet med Märklins første udgave af version 2.5 til CS3, at systemet ville opdatere ikke-Märklin dekodere, så der derved opstod en masse problemer med andre mærker... eller også at systemet hele tiden ville opdatere? Det blev så løst i en senere udgave af 2.5 så kun Märklin dekodere blev opdateret korrekt.... Hvis jeg har forstået det ret...

I et andet forum blev beskrevet hvordan en bruger fik en butik til at udføre udskiftningen af dekoderen.

På Zimos hjemmeside kan man læse om opdatering, men det kræver noget udstyr at gøre det: https://www.zimo.at/web2010/support/MS- ... ate_EN.htm

En mulighed vil være at forhøre sig hos forhandlere/værksteder der tilbyder service og reparation om de kan opdatere dekoderne, hvis det er nødvendigt.


Re: ACME lok kører i slowmotion

: 23 jun 2026, 23:44
af moppe
Godsbanen skrev: 23 jun 2026, 21:52

På Zimos hjemmeside kan man læse om opdatering, men det kræver noget udstyr at gøre det: https://www.zimo.at/web2010/support/MS- ... ate_EN.htm

Som jeg skrev, så kræver det ZIMO KLUG eller MXULF programmeringsværktøjer, en sort Z21.
Enhver der har et af disse produkter kan opdatere ZIMO dekodere.

Jeg har selv gjort det med MX dekodere af flere ombæringer, hvilket jeg også har beskrevet her på forum
viewtopic.php?t=3407

Godsbanen skrev: 23 jun 2026, 21:52

En mulighed vil være at forhøre sig hos forhandlere/værksteder der tilbyder service og reparation om de kan opdatere dekoderne, hvis det er nødvendigt.

Problematikken er beskrevet her:
https://www.stummiforum.de/t242518f5-Ge ... Hilfe.html

Klaus