Styre lys med Märklins M83 dekoder (60831)

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
jhcn
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Styre lys med Märklins M83 dekoder (60831)

Indlæg af jhcn »

Jeg bruger den grønne port i udgang 2
Lys_2igen.jpg
Umiddelbart kan jeg ikke se fejlen? Men burde værdien ikke være 141?
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
jhcn
Lokomotivfører

Indlæg af jhcn »

jhcn skrev: 03 jun 2017, 22:53
Umiddelbart kan jeg ikke se fejlen? Men burde værdien ikke være 141?
Ahhh.... POM fremfor PRG
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Den manual er altså noget svær at forstå for mig, men nu tror jeg at jeg har "set lyset".

Specielt tabel 12.
Men nu tror jeg at jeg har "luret" den.
Så længe CV værdien er 0 - 18 er det momentfunktioner (kun tændt så længe knappen holdes nede), er det derimod 128 - 141 er det konstante funktioner, der aktiveres med et kort tryk og holdes aktive indtil et "sluk" signal tændes.
Det er det Søren kalder "button value og "switch value" i sin artikel og som Märklin kalder "Tast-wert" og "Schalt-wert"

Til gengæld så finder vi nok forklaringen til hvorfor det driller med højeffektive dioder under værdien 18 (standardværdien). Den holder udgangen tændt, indtil den kan mærke at der er skiftet ved hjælp af endekontakterne. Det er kredsløbet der mærker skiftet, der lader en svag strøm løber i udgangen og som holder en effektiv lysdiode "i live".

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

jhcn skrev: 03 jun 2017, 23:02Ahhh.... POM fremfor PRG
Yes, POM (Programming on Main) når dekoderen er monteret. PRG, hvis den er sat til programmeringssporet. Når m83 og m84 med mfx-support kommer, så er dette trin ligegyldigt, da mfx ikke benytter programmeringssporet, men altid er programming on main. Valgmuligheden er fjernet ved mfx, så der er ingen tvivl. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 03 jun 2017, 23:19Den manual er altså noget svær at forstå for mig, men nu tror jeg at jeg har "set lyset".
Ja, den kan være svær at forstå, derfor min artikel. :-)

Schalt-wert er ting du gør med et sporskifte (magnetartikel-funktioner).
Tast-wert er ting du gør med en knap (lysfunktioner).

Det tog også mig noget tid at regne den ud i sin tid.
moppe skrev: 03 jun 2017, 23:19Til gengæld så finder vi nok forklaringen til hvorfor det driller med højeffektive dioder under værdien 18 (standardværdien). Den holder udgangen tændt, indtil den kan mærke at der er skiftet ved hjælp af endekontakterne. Det er kredsløbet der mærker skiftet, der lader en svag strøm løber i udgangen og som holder en effektiv lysdiode "i live".
Dette sker uanfægtet værdien af CV-registret. I øvrigt: Selv når sporskiftet har stillet sig, vil du kunne måle strøm i udgangen. Så den er altid tændt, dog med svagere strøm end når den er aktiv.

Med venlig hilsen
Søren

jhcn
Lokomotivfører

Indlæg af jhcn »

Søren skrev: 04 jun 2017, 05:32
jhcn skrev: 03 jun 2017, 23:02Ahhh.... POM fremfor PRG
Yes, POM (Programming on Main) når dekoderen er monteret. PRG, hvis den er sat til programmeringssporet. Når m83 og m84 med mfx-support kommer, så er dette trin ligegyldigt, da mfx ikke benytter programmeringssporet, men altid er programming on main. Valgmuligheden er fjernet ved mfx, så der er ingen tvivl. :-)
Dekoderen er faktisk sat til via programmeringssporet, men det er alligevel kun POM der virker
Henrik

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

jhcn skrev: 04 jun 2017, 07:34Dekoderen er faktisk sat til via programmeringssporet, men det er alligevel kun POM der virker
Hmm... det virker lidt underligt. Jeg hooker en up senere og ser om jeg kan spotte hvad det kan skyldes.

Med venlig hilsen
Søren

jhcn
Lokomotivfører

Indlæg af jhcn »

Søren skrev: 04 jun 2017, 07:48
jhcn skrev: 04 jun 2017, 07:34Dekoderen er faktisk sat til via programmeringssporet, men det er alligevel kun POM der virker
Hmm... det virker lidt underligt. Jeg hooker en up senere og ser om jeg kan spotte hvad det kan skyldes.
Det haster ikke. Jeg får nu det samme blink som på din video - og derefter fast lys. Jeg overvejer om værdien 134 kunne være sjovere. Det er til udendørs belysning på en Kibri fabriksbygning.
Henrik

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Ja, sådan en defekt lampe er altid spas. Især hvis den er blandt nogle der virker.

Med venlig hilsen
Søren

Ksn1205
Ledvogter

Indlæg af Ksn1205 »

Når man laver lys med m83. Og man bruge den ene eller den anden udgang så kan man ikke have et lampe symbol på sin cs3 vel? Der er det rød eller grøn symbol? Eller er det noget jeg overser..
Besvar