Jeg havde ingen grund til klage. Færdigmålene på de hjulstjerner jeg fik støbt, passede fint med det oplyste svind på 4 %.Jesper J skrev:Har kigget lidt på deres hjemmeside. Den ser ikke ud af så meget. Lad os håbe deres produktion er bedre end hjemmesiden...
Mit digitale tegnebræt
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: N
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Re: Mit digitale tegnebræt
Jeg mente nu heller ikke at deres kvalitet skulle slås til tvivl. Pointen var netop at de bruger krudtet på den leverede vare istedet for en fancy hjemmeside. Har dog ikke fået skrevet til dem endnu, for hjulene er ikke helt færdige. Skal helst have et helt færdig emne og beregne massefylde på. Det klarer SolidWorks.
Jesper
Jesper
Hej igen, så har jeg leget lidt med at sætte et drivhjul sammen med en kobelstang. Det er bare for at se om det ser fornuftigt ud. Hvad synes I ? Noget der kan gøres bedre, så sig endelig frem !
Mvh Jesper
Mvh Jesper
- Vedhæftede filer
-
- venstre drivhjul med kobbelstang.JPG (66.2 KiB) Vist 5666 gange
-
gert
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Aalborg
Hej Jesper!
Jamen det ser da godt ud på tegningen - lad os nu se noget af det virkeliggjort! Så er det først at det bliver rigtig interessant.
Gert
Jamen det ser da godt ud på tegningen - lad os nu se noget af det virkeliggjort! Så er det først at det bliver rigtig interessant.
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
-
gert
- Lokomotivfører
Det ser smukt ud når softwaren laver sådanne billeder - lige til en salgsbrochure.
Nu glæder jeg mig til at se tegningen omsat til stål.
Gert
Nu glæder jeg mig til at se tegningen omsat til stål.
Gert
Angående at føre tingene ud i livet, er jeg igang med at få lavet de midterste kobbelstænger. De skæres ud som en meget høj profil, altså stangens profil, og skæres så i skiver, i det antal det kan blive til. De laves af en rest fra en råklods til kerner, og bliver så fremstillet af hærdet stål. For dem som kendet til det, kan jeg fortælle at det enten bliver Rigor HRC52-56, eller Orvar HRC58-62. Det er noget meget hårdt materiale med stor styrke, så selvom materialet nogle steder er helt nede på 0,5mm i tykkelsen, skulle det nok kunne holde til at blive brygt som kraftoverførende stænger.
Efter de er skåret ud som råklods, med et tillæg på 0,1mm til finish, bliver de gjort færdige i en fræser. Inden da, skal de lige en tur forbi plansliberen, og slibes på mål. Det er også lige for at gøre det lettere at lave profilen færdig, idet hullerne til drivtappene så fungerer til at holde stangen fast til underlaget.
Det er jo nok skudt langt over målet, at bygge modellen ved hjælp af CNC maskiner, men som jeg før har nævnt, så synes jeg bare at jeg vil benytte mig af muligheden når den er der. Det skal så ikke opfattes som en form for nedgørelse af alle dem som har bygget med det som man nu havde ved hånden, for med de muligheder som nu var til stede af værktøj, må jeg sige at der er bygget mange modeller som et stykke grundig håndværk, og det har jeg stor respekt for.
Jesper
Efter de er skåret ud som råklods, med et tillæg på 0,1mm til finish, bliver de gjort færdige i en fræser. Inden da, skal de lige en tur forbi plansliberen, og slibes på mål. Det er også lige for at gøre det lettere at lave profilen færdig, idet hullerne til drivtappene så fungerer til at holde stangen fast til underlaget.
Det er jo nok skudt langt over målet, at bygge modellen ved hjælp af CNC maskiner, men som jeg før har nævnt, så synes jeg bare at jeg vil benytte mig af muligheden når den er der. Det skal så ikke opfattes som en form for nedgørelse af alle dem som har bygget med det som man nu havde ved hånden, for med de muligheder som nu var til stede af værktøj, må jeg sige at der er bygget mange modeller som et stykke grundig håndværk, og det har jeg stor respekt for.
Jesper
-
gert
- Lokomotivfører
Hej jesper
jeg er rigtig meget spændt på at se resultatet - og hvis du kunne få mulighed for at vise nogle af trinene undervejs, kunne det være rigtig spændnede.
Gert
jeg er rigtig meget spændt på at se resultatet - og hvis du kunne få mulighed for at vise nogle af trinene undervejs, kunne det være rigtig spændnede.
Gert
Hej igen, så er der lidt og se på igen. Denne gang puffer. Gert opfordrer til at vise lidt praktisk frem. Ok, på de puffer der er vist på den anden tråd, er der nu fræset et spor til bøjlen, som nok bliver af pianotråd, 0,8mm. Hullet er boret 0,9mm og rillen er fræset med en 1mm radius fræser, altså R0,5. Vi kalder den type for "Ball end", men det er ikke en kugle fræser, som de også bliver kaldt fra tid til anden...
Rillen blev fræset ved at spænde puffen op i en spændetang, eller chuck, om man vil. Der blev så centreret med måleur, og højden blev indstillet ved at køre planet 2mm til siden, og køre fræseren mod puffen. Der var så lagt noget 0,2mm stålfolie som fræseren blev tageret mod. Fræsemaskinen kunne ikke klare mere end 2000 omd, så det fik den, og omkring 5 i feed(tilspænding). Den første tog jeg hele sporet i ét hug, hvilket resulterede i at sporet bøjede af. Øv. Den næste blev så lavet med 0,2mm i dybden ad gangen. Næste skridt bliver så at lave en lille monteringsplade, hvor pufferne skrues fast, mens tråden svejses fast. Det er meget muligt at pufferplanken også laves først, hvor pufferne så også svejses fast del den. Planken har jeg jeg tænkt at lave som selve planken, men så også med den plade pufferne monteres med, samt boltene der sidder i hjørnerne af de små monteringsplader. Planken er dor ikke vist på tegningen, for de er ikke tegnet endnu. Dovenskab !
Jesper
Rillen blev fræset ved at spænde puffen op i en spændetang, eller chuck, om man vil. Der blev så centreret med måleur, og højden blev indstillet ved at køre planet 2mm til siden, og køre fræseren mod puffen. Der var så lagt noget 0,2mm stålfolie som fræseren blev tageret mod. Fræsemaskinen kunne ikke klare mere end 2000 omd, så det fik den, og omkring 5 i feed(tilspænding). Den første tog jeg hele sporet i ét hug, hvilket resulterede i at sporet bøjede af. Øv. Den næste blev så lavet med 0,2mm i dybden ad gangen. Næste skridt bliver så at lave en lille monteringsplade, hvor pufferne skrues fast, mens tråden svejses fast. Det er meget muligt at pufferplanken også laves først, hvor pufferne så også svejses fast del den. Planken har jeg jeg tænkt at lave som selve planken, men så også med den plade pufferne monteres med, samt boltene der sidder i hjørnerne af de små monteringsplader. Planken er dor ikke vist på tegningen, for de er ikke tegnet endnu. Dovenskab !
Jesper
- Vedhæftede filer
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Scale: N
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Jeg håber ikke H-maskinen skal køre på et klubanlæg hvor andres materiel kommer i fare. Med ikke-fjedrende puffer og en ret tung maskine vil skaderne på vognmateriellet blive betydelige.