digitalisering af MY 1101 (Märklin 3067)

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
HenningS
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: digitalisering af MY 1101 (Märklin 3067)

Indlæg af HenningS »

Det var et meget hyggeligt besøg hos Modeljernbaneklubben Hornsherred, og imponerende at se deres bane og øvrige faciliteter. Det kan jeg kun opfordre andre til.

Per fik demonstreret de forskellige muligheder for ombygning. Den billigste løsning med 60906 dekoder fungerede ganske udmærket, men løsningen med Hamo magnet og LokPilot, var dog meget mere overbevisende. Jeg vil dog bruge en mLD3 dekoder, som jeg har gode erfaringer med, og som kommer med de nødvendige monteringsmateriel, så den bliver en smule billigere end Lokpilot løsningen.

Tak for en fin hjælp.

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2025 premium
Medlem af MIST-Zealand

HenningS
Godsforvalter

Indlæg af HenningS »

Så er lokomotivet ombygget med HAMO magnet og mLD3 dekoder (60972). Desværre fungerer det ikke overbevisende. Ved lave hastigheder kommer der umotiverede stop af under 1 sekunds varighed. stoppene er uregelmæssige og hænger ikke sammen med rotorens position.

Det er ikke fysiske problemer med løbeværket. Jeg har haft løbeværket flyttet over i en anden my med Märklins motorombygning, og der fungerer det upåklageligt. Jeg har også haft dekoderen flyttet over, og den fungerer også perfekt.

mLD3 dekoderen har en indstilling af motortype (cv52). Den står standard til 5 - jævnstrøm DC blød. Har i et bud på hvad den skal være for en motor med den gamle rotor og Hamo magnet?

Med venlig hilsen

Henning

CS3 (ikke plus) og CS2.
Win-digpet 2025 premium
Medlem af MIST-Zealand

PerR
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Indlæg af PerR »

Hej Henning,

det var hyggeligt at have besøg af dig i vores klub, og du er velkommen igen.

Med hensyn til værdi for CV 52, så kan jeg desværre ikke hjælpe, da jeg har brugt ESU LokPilot dekodere i forbindelse med ESU magneter jeg har monteret, da det er let at sætte motortypen med en Lokprogrammer, da man kan vælge "ESU magnet" som en mulighed for motor typen.

Jeg har dog prøvet at læse i vejledninger og søge på nettet om motortyper i CV52, men jeg har ikke fundet noget svar. Det kunne være interessant at kende forskellen på "5 engine DC soft" og "6 engine DC hard".

Mit bedste forslag er at sætte CV52 til 5, og så lave en Automatisk kalibrering som omtalt på side 26 og 27 i 60972 manualen.

Unden min søgning, fandt jeg et sted hvor de skrev at der skulle være skrevet i Märklin Magasin at man ikke kunne anvende en ESU magnet i forbindelse med en mLD dekoder. Jeg ved ikke om dette er rigtigt, og om det kun skulle gælde for mLD og ikke mLD3.

Mvh Per

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Unden min søgning, fandt jeg et sted hvor de skrev at der skulle være skrevet i Märklin Magasin at man ikke kunne anvende en ESU magnet i forbindelse med en mLD dekoder. Jeg ved ikke om dette er rigtigt, og om det kun skulle gælde for mLD og ikke mLD3.

Har du et link? Det vil jeg gerne se.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

HenningS
Godsforvalter

Indlæg af HenningS »

Kalibrering med CV 52 =5 (som i øvrigt er standard) løste ikke udfordringen, men satte tophastigheden væsentlig ned til et mere realistisk niveau.

Jeg overvejer om jeg skal gentage processen med alle de relevante værdier af CV 52, men det ville dog være bedre, hvis der var et klogt hoved, der kunne fortælle mig den rigtige værdi.

Jeg har overvejet om det kan være et overbelastningsproblem, som slår motoren fra kortvarigt, eller om det kan have noget at gøre med pwn frekvensen.

Testbanen er lavet ved at dykke ned i de gamle M-skinner, og finde 12gode 5200 skinner. De blev sat sammen i en oval med en 5106 lige skinne i hver side. Som sædvanligt med m-skinner krævede det lidt opretning af de gamle skinner, men det lykkedes at lave en stabil testbane.

Med venlig hilsen

Henning

CS3 (ikke plus) og CS2.
Win-digpet 2025 premium
Medlem af MIST-Zealand

PerR
Lokomotivfører

Indlæg af PerR »

Søren skrev: 08 dec 2024, 11:10

Har du et link? Det vil jeg gerne se.

https://www.marklin-users.net/forum/pos ... 3-decoders

Bruger "H0" skriver 20 november 2016 klokken 11:20:10 (UTC) følgende:
"Märklin Magazin wrote that MSD/MLD cannot be used with Hamo magnets.
ESU decoders work well with Hamo magnets.
How well do MSD/3 and MLD/3 work with Hamo magnets?"

Jeg har ikke læst alle Märklin Magasin igennem for at kontrollere hvor det skulle have stået.
Så vidt jeg kan se, så blev mLD præsenteret i sommernyhederne 2011, så det er nok fra 2011 til 2016 man skal læse igennem for at finde det.

Mvh Per

PerR
Lokomotivfører

Indlæg af PerR »

jeg er startet med at gå Märklin Magasin igennem fra 2011 til 2016.

Indtil nu har jeg fundet følgende i nummer 6 Dez/Jan 2012/13 (side 28):
"
Welche Werte muss ich veränderen, um das Fahrvershalten entsprechend dem Vorbild anzupassen?
Auch die Elektronik dieser Decoder kommt an ihre Grenzen, wenn der Motor einen zu geringen Wirkungsgrad besitz und nur ungenügend Regelparameter zurückmeldet. Ein 3-poliger Hamo-Motor ist daher für diese Decoder nicht geiegnet. Man wird hier keine Einstellung finden, die ein mit Hochleistungsmotoren auch nur annäherndes Fahrverhalten ergibt.
"
Dette er skrevet om mLD dekodere (6094x og 6096x) dekodere, og jeg ved ikke om det gælder for mLD3.

Måske er det bedst at anbefale Henning at anvende en LokPilot, da man med Lokprogrammer helt præcist kan vælge en 3-polet motor med Hamo/ESU magnet.

Mvh Per

PerR
Lokomotivfører

Indlæg af PerR »

inden vi dømmer mLD3 dekoderen helt ude, så bør vi nok lige checke hvordan motoren er ombygget.

Er der monteret to drosselspoler og er den oprindelige kondensator blevet udskiftet med af af den "rigtige" størrelse?

Normalt er drosselspolerne og den rigtige kondensator, en del af Märklins motor ombygningssæt, men hvis man bare køber en ESU/Hamo magnet, så får man ikke automatisk drosselspoler og kondensator med.

Tit er det en god ide at få et billede af motoren efter ombygningen, og gerne med information om drosselspoler og kondensator.

Henning var inde på at det kunne se ud som om at det kunne være en eller anden form for overbelastning, og det kunne det godt være.

Hvis man ser på specifikationen på max motorstrøm, så er det det samme for mLD (60942) og mLD3 (60972), men alligevel kan manglende drosselspoler og en forkert størrelse på kondensatoren, måske gøre en forskel.

Mvh Per

PS: jeg har et sæt ekstra drosselspoler liggende

HenningS
Godsforvalter

Indlæg af HenningS »

Jeg troede egentlig at drossel og kondensator mest tjente til støjdæmpning, så drosler blev ikke monteret. Det er nu gjort, uden nogen effekt.

I den oprindelige konfiguration sad der en kondensator mellem kul og børste og en kondensator mellem kul og stel. begge på 271 pF. Den sidste fjernede jeg på et tidspunkt uden effekt.

I den MY som jeg har monteret med Märklins motorombygning 60944 sidder en 102 pF kondensator mellem kullene, og der er ikke monteret drosselspoler. Den kører perfekt.

Så meget tyder på at det enten er at udskifte HAMO magnet med en motorombygning, eller udskifte dekoder med en Lokpilot. Jeg hælder nok mest til motorombygningen.

Til dem der har den engelske udgave af Märklin magazin, står de bemærkninger som Per har fundet på side 21 i 2013/01.

Jeg har vedlagt et billede af det ombyggede. Det skal nok arbejdes lidt med ledningsføringen inden det kan lukkes :twisted:

Vedhæftede filer
IMGP0561.JPG

Med venlig hilsen

Henning

CS3 (ikke plus) og CS2.
Win-digpet 2025 premium
Medlem af MIST-Zealand

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Når motoren slår fra kortvarigt, slukker lyset så også?

Klaus

Besvar