Hjælp(!) til at finde Railcom detektor.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Kresten
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Hjælp(!) til at finde Railcom detektor.

Indlæg af Kresten »

Så lykkedes det!!! Efter +5 års trængsler (kan jeg bl.a. se på mine indlæg her på Baneforum) - dvs. før Brexit, før Covid, før jeg gik på pension - kan jeg, takket være en hjælpsom person på ESU forum, nu udlæse og opdatere al information om en bestemt dekoder vha Railcom.
Løsningen var ESUs egen Railcom Detector, og hjælpsomheden på ESU Forum bestod i at gøre mig opmærksom på "help()" -kommandoen til ECoS (som ikke er beskrevet nogetsteds - eller ihvertfald har jeg aldrig kunnet finde den), som gav adgang til masser af opdateret dokumentation, hvor den almindeligt tilgængelige på esu.eu var dateret 2011...
Min første implementering er automatisk reduktion af hastigheden, når et lokomotiv (en dekoder) kører ned på skyggebanegården eller ind på en station. Og det virker perfekt.
Der ud over kan jeg også læse/opdatere alle funktionstaster, så dekoderen f.eks. kan afspille "Gå ikke over sporet...", når det kører ind på et stationsspor. Eller f.eks. automatisk slukke for røg/lyd, når det kører gennem en tunnel - eller ned på skyggebanegården. Og starte, når det kører op igen. Eller give udvalgte loks/dekodere "forkørselsret" ved automatisk at skifte signaler/spor.
Der må være masser af sjove muligheder - glæder mig til at komme i gang.
Tak til alle jer, som har svaret på mine utallige spørgsmål gennem de 5+ år!!!

Godt Nytår.

VH Kresten

Aaquist Hansen
Trafikelev
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco

Indlæg af Aaquist Hansen »

Der lyder godt. Jeg kunne også bruge nogle af de funktioner, så jeg glæder mig hvis du ligger mere op.
Godt nytår
Peter

Kresten
Godsforvalter
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Indlæg af Kresten »

Hej Peter
Jeg har prøvet efter fattig evne at sammenfatte en beskrivelse af, hvad jeg har lavet. Du er mere end velkommen til at stille spørgsmål - jeg gør mig ingen forhåbninger om, at den er komplet.

Min opsætning er baseret på:
ECoS 50200
ECoSDetector RC 50098
ECoS - Netzwerkspezifikation für PC-Interface, osm du finder nederst på denne webside:
https://www.esu.eu/download/betriebsanl ... alsysteme/ :
Raspberry Pi (RPi) v 3,4,5 (har ikke prøvet med andre, men det fungerer formentlig):

• Sqlite3 installeret,
  • forbindes via lan/wifi til ECoS
    ECoS og ECoS detector forbindes og installeres efter vejledning i manual.
    Opret Sqlite database ECoSdata.db på RPi med denne tabel:
  • CREATE TABLE Locotable (
  • "locid" TEXT,
  • name TEXT,
  • addr TEXT,
  • protocol TEXT
  • );
  • CREATE INDEX Locoidx ON Locotable (
  • addr
  • );
    Jeg vedhæfter nogle python programmer, som afvikles på RPi:
    locdbload.py: Udlæser loc database fra ECoS og lagrer i Sqlite på RPi, iIndeholder bl.a. relationen mlm dekoderadresse og ECoS-Id. Dette program kører jeg hver gang jeg starter systemet for at være sikker på, at jeg har en helt up-to-date lokomotivtabel.
    locofunc.py og ecosrun.py : Har jeg brugt til at eksperimentere med hhv. at læse og skrive dekoderindstillinger (F-taster, hastighed, osv.). De er hverken helt eller halvt færdige, men en videreudviklet udgave af disse programmer skal køre konstant for at overvåge – og reagere på - feedback fra Railcom-afsnittene.
    Som generel advarsel er jeg absolut begynder fsva python-kodning. Sidder nærmest med manualen for hvert eneste stmt, så der er helt sikkert masser af plads til masser af forbedringer.
    Jeg ved ikke, om fremsendte overhovedet er til at finde hoved og hale i – men spørg endelig, hvis noget er uklart.

God fornøjelse - hører meget gerne om dine resultater og ideer.

VH Kresten
PS: Beklager, at jeg ikke kunne finde ud af at uploade programmerne i tekst/editerbart format, men var nødt til at konvertere dem til .pdf. Hvis du sender mig en privat besked med din emailadresse, kan jeg sende dem så du evt. kan arbejde direkte videre på dem.

Vedhæftede filer
locofunc.pdf
(89.5 KiB) Downloadet 95 gange
ecosrun.pdf
(93.73 KiB) Downloadet 87 gange
locdbload.pdf
(86.54 KiB) Downloadet 83 gange
Besvar