Problemer med 2x MS2

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Holstedbanen
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Problemer med 2x MS2

Indlæg af Holstedbanen »

Klaus: Tak for linket - den liste vidste jeg ikke eksisterede. Jeg vil forsøge at kontakte nogen på den :)

Søren: Sjovt hvordan jeg kunne være sikker i en teori, når jeg skød helt skævt :lol: Tak for forklaringen, og det giver jo helt mening nu :)
Og noget kunne tyde på at det er den ene MS2. I går ville jeg rense min bane, så kørte kun med et mfx lokomotiv og et par lux vogne, og på et tidspunkt låser MS2'en helt - toget fortsætter ufortrødent og MS2'en genstarter af sig selv. Det der ikke taler for at det er MS2'en er at den opfører sig fint på en lille rundbane. Så ud over opdateringen, så prøver jeg også at lede andre steder, og du skrev højere oppe "Har du mulighed for at prøve en anden tilslutningsboks?". Og ja det har jeg, men jeg troede egentlig kun at den "var ledninger" at al magien lå i MS2'en.
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Holstedbanen skrev: 09 jul 2018, 09:58Og ja det har jeg, men jeg troede egentlig kun at den "var ledninger" at al magien lå i MS2'en.
På ingen måde. Tilslutningsboksen håndterer kommunikationen med anlægget. I "Märklinsk" hedder det "GFP": Gleis Format Processor. Det er den som sørger for at oversætte MS2'erens kommandoer til DCC for DCC-lokomotiver og mfx for mfx-lokomotiver.

MS2'eren genererer kommandoer i den henseende. Så når du drejer på knappen, så fortæller MS2'eren GFP'en at den skal sende en hastighedskommando til lokomotivet.

I forbindelse med Master / Slave så relaterer det sig udelukkende til lokomotivdatabasen. Det har intet at sige i forhold til styringen af anlægget. Al logikken og informationen ligger i tilslutningsboksen. Hvis den har en defekt så kan du ikke regne med noget.

Har du for resten opdateret din tilslutningsboks? Det er menupunktet over opdatering af MS2.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Holstedbanen
Trafikelev

Indlæg af Holstedbanen »

Tusinde tak for svarene Søren. Jeg tror fejlen er fundet med din hjælp...

Jeg afmonterede den tilslutningsboks jeg har på banen, og satte en anden på. Den anden har været brugt på en lille rundbane til at indlæse lokomotiverne igen efter reset. Den jeg afmonterede fra banen satte jeg så på rundbanen istedet - for at indlæse videre... og så er fejlene ellers kommet på stribe med den.

Det skal siges at inden ombytningen fungerede begge MS2'ere perfekt på rundbanen.

3 eksempler på fejl - den mixer simpelthen skærmbillederne sammen, og sender sjove beskeder afsted til lokomotiverne:
2018-07-09 13.52.01.jpg
2018-07-09 14.01.58.jpg
2018-07-09 15.14.53.jpg
Så jeg vover mig ud i at konkludere at den ene tilslutningsboks er kaput.
Hvor meget ballade kan den lave? Er det sikkert for mig at indlæse lokomotiverne via den ind på MS2, eller risikerer jeg at indlæsningen så er gal?

Et andet spørgsmål når nu jeg har fat i list ekspertise :) Jeg har nogle magnetlister (sådanne værktøjsholdere), som jeg godt vil sætte op på kanten af bane-rammen, så der kan hænge magnetlommer med lokomotivkort mm.
Kan magneter forstyrre de digitale signaler? Og hvis de kan, hvor langt skal de holdes fra skinner og fra tilslutningsboksen?

Hvis vi mødes på en udstilling et sted, så skylder jeg vist en øl! Jeg er virkelig lettet over, at fejlen sandsynligvis er fundet :)
Holstedbanen
Trafikelev

Indlæg af Holstedbanen »

Og jeg har prøvet at opdatere tilslutningsboksen software efterfølgende som du foreslog, og det gav ikke nogen forskel. Fejlene fortsatte...
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Holstedbanen skrev: 09 jul 2018, 22:05 Tusinde tak for svarene Søren. Jeg tror fejlen er fundet med din hjælp...
Fantastisk!

Jeg tænker ikke det betyder noget, at du benytter den semi-defekte boks til at indlæse mfx-lokomotiver med. Selv ville jeg nok blot benytte den anden boks, og så indlæse lokomotiverne direkte fra banen. Alternativt finde en ny boks. De fleste forhandlere sælger dem løse for et mellem 300 - 350 kr.

Jeg tror ikke magneterne kan ødelægge noget. Det formentlig ikke særligt kraftige magneter. Nogle benytter jo også magneter under togene til at aktivere forskellige kontakter. Det fungerer fint.
Holstedbanen skrev: 09 jul 2018, 22:05 Hvis vi mødes på en udstilling et sted, så skylder jeg vist en øl! Jeg er virkelig lettet over, at fejlen sandsynligvis er fundet :)
Tak som byder. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar